1. خانه
  2. اخبار
  3. انتقاد از حذف بخش عکاسی تبلیغاتی از دو سالانه عکاسی

انتقاد از حذف بخش عکاسی تبلیغاتی از دو سالانه عکاسی

 

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

یک عکاس تبلیغاتی معتقد است، نبود ارتباط میان دانشجویان عکاسی و فارغ‌التحصیلان با عکاسان تبلیغاتی حرفه‌ای از ضعف‌های این حرفه است و باید پلی میان این دو ایجاد شود.

پوریا سنماری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی با دیگر شاخه‌های عکاسی، گفت: از مهمترین تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی با ژانرهای دیگر عکاسی این است که در این شاخه از عکاسی تجهیزات متفاوت شامل دوربین حرفه‌ای، انواع لنزها، ست کامل فلاش‌های استودیویی و… لازم است که در ژانرهای دیگر نیاز به این همه تجهیزات نیست. به همین دلیل است که از نظر اقتصادی برای عکاسی تبلیغاتی گران تمام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: درک نورپردازی و نور بسیار اهمیت دارد. عکاسی تبلیغاتی باید کاملا در نورپردازی انواع متریال‌ مانند شیشه، فلز و… تخصص داشته باشد. برای همین، عکاسی تبلیغاتی وابسته به نور و نورپردازی در استودیو است. همچنین در عکاسی تبلیغاتی، ایده‌پردازی حرف اول را می‌زند. پیامی که در عکس با هدف خاصی می‌خواهیم برسانیم بستگی به این ایده‌پردازی دارد.

عکاسی تبلیغاتی رابطه مستقیم با تولید داخلی دارد

این عکاس با بیان این که عکاسی تبلیغاتی رابطه مستقیم با تولید داخلی دارد و وابسته به سفارش است، افزود: در یک سال و نیم اخیر، تولید و سفارش کم شده است و کارفرمایان ترجیح دادند که در این بخش زیاد هزینه نکنند و سعی کردند از آرشیوها استفاده کنند.

سنماری درباره محصولات وارداتی اظهار کرد: در سفارشات خارجی و کالاهای ورودی به کشور، دو تفاوت عمده وجود دارد. محصولات درجه یک صوتی و تصویری مانند تلفن همراه به برندهای معتبر و لوازم خانگی مطرح، به همراه خود، عکس نیز با کیفیت بالا دارد. ولی محصولات چینی درجه پایین اگر که عکس هم به همراه محصول وارد کشور شود، به دلیل پایین بودن کیفیت آن، دوباره از آن عکس گرفته می‌شود.

فقط با داشتن ابزار کافی، نمی‌توان عکاسی کرد

وی افزود: حضور عکاسی دیجیتال و عمومی شدن آن منفعت‌هایی داشت تا هر کسی بتواند آن سطح عکاسی را که دوست دارد کار کند و در آن پیشرفت کند، غیر از عکاسی تبلیغاتی. اما متأسفانه باعث شد تا هر کسی بتواند عکاسی کند، اما تفاوت درک نور و نورپردازی، مهمترین ویژگی یک کاری است که خوشبختانه حتی با داشتن تجهیزات هم، شخصی عادی نمی‌تواند در آن موضوع عکاسی کند.

عکس‌های خوب به پشتوانه کار گروهی متکی است

این عکاسی تبلیغاتی درباره ایده‌پردازی در کار عکاسی گفت: اصول ایده‌پردازی از طرف شرکت تبلیغاتی است. در چند سال اخیر، حضور عکاس در عکاسی تبلیغاتی، تک‌محور بوده است. اما اکنون می‌توان گفت عکاسی و کار تبلیغاتی تبدیل به یک کار گروهی شده است. مدیر هنری، گرافیست، ایده‌پرداز و عکاس شروع به تولید یک عکس تبلیغاتی خوب می‌کنند و اکثر عکس‌های تبلیغاتی خوب به پشتوانه کارگروهی متکی است.

شکاف بزرگی بین دانشجویان و عکاسان حرفه‌ای وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان فارغ‌التحصیل با آموخته‌های دانشگاهی و بدون تجربه میدانی آیا می‌توانند وارد این عرصه شوند یا خیر؟ گفت: دانشجویانی که وارد رشته عکاسی می‌شوند، با دید باز می‌آیند ولی پس از آن سرخورده می‌شوند، سرفصل‌های آموزشی قدیمی شده‌اند و باید بازنگری شوند. واحدی که برای بحث تبلیغات در نظر گرفته شده است، بیشتر از دو واحد نیست و اساتیدی که این واحدها را تدریس می‌کنند، خودشان به صورت حرفه‌ای درگیر بازار این کار نیستند و متأسفانه، شکاف بسیار بزرگی بین عکاسان تبلیغاتی خارج از دانشگاه با فضای دانشگاه وجود دارد که فکر می‌کنم این نقطه ضعف سیستم آموزشی عکاسی است که باعث می‌شود عکاسان ما هنگام خروج و فارغ‌التحصیلی نتوانند خوب کار کند.

سنماری ادامه داد: بازار کار عکاسی نیاز به یک سری آموزش‌ها در دانشگاه به صورت تئوری دارد که متأسفانه این اطلاعات به دانشجویان داده نمی‌شود، به نظر من ورود به بازار کار به صورت‌های مختلفی امکان‌پذیر است. ارتباط با شرکت‌های تبلیغاتی با کسانی که در این کار فعالیت می‌کنند، شرکت در کلاس‌های بازاریابی و خرید و فروش از این دست هستند. همچنین مهمترین معیار برای سفارش‌دهنده رزومه خوب است. دانشجو در ترم پنجم یا شش باید شروع به کار کند و عکس بگیرد.

کم بودن فعالیت انجمن ناامیدکننده است

این عکاس با اشاره به ضعف‌های این حرفه تصریح کرد: در دهه اخیر انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران شروع به کار کرد و با برگزاری ورک‌شاپ‌های متعدد، خوب پیش رفت. ولی در این دو، سه سال اخیر فعالیت این انجمن بسیار کم و کم‌رنگ شده است. این فعالیت می‌توانست به رشد عکاسی تبلیغاتی و صنعتی کمک کند. باعث ایجاد رقابت و نمایش دادن کارها می‌شد. ولی متأسفانه اکنون چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: دلیل این که دانشجوها نمی‌توانند به خوبی معرفی شوند، این است که نمی‌توانند با عکاسان حرفه‌ای کار کنند. در تمام دنیا دانشجویان در کنار عکاسان بزرگ کار می‌کنند، دستیار هستند واز تجربیات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند که در ایران این‌گونه نیست.

در عکاسی تبلیغاتی محدودیت داریم

سنماری با اشاره به محدودیت‌ها تأکید کرد: به دلیل شرایط فرهنگی که داریم نمی‌توانیم هر نوع تصویری را در عکس ارائه دهیم. از لحاظ حضور انسان در عکس محدودیت داریم و نمی‌توانیم به این وسیله پیام‌های مختلف را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه هنوز در ایران عکاسی تبلیغاتی جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: به نظر من فقط کارفرمایان باهوش هستند که ویژگی عکس تبلیغاتی را درک می‌کنند. ولی خیلی‌ها فکر می‌کنند که عکس خوب فقط با فشار یک دکمه خلق می‌شود. از لحاظ نوع سطح اجتماعی این حرفه جایگاه خوبی ندارد. با برگزاری ورک‌شاپ‌های متعدد و فعالیت انجمن و مسابقات عکاسی در این رشته می‌تواند باعث شود تا فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

انتقاد از حذف نام عکاسی تبلیغاتی از دو سالانه عکاسی

این عکاس از حذف موضوع عکاسی تبلیغاتی در مسابقات دوسالانه عکاسی انتقاد کرد و گفت: دیگر موضوعی با نام عکاسی تبلیغاتی در مسابقات دوسالانه عکاسی وجود ندارد. همچنین عکاسی تبلیغاتی در رسانه‌ها به چشم نمی‌آید. دیده نشده است که قسمت‌های هنری به این حرفه نگاه و توجه کنند.

سنماری در پاسخ به این سوال که عکاسی تبلیغاتی صرفا یک شغل است یا هنر؟ تصریح کرد: برای هر دو ارزش قائل هستم. عکاسی تبلیغاتی هم شغل است و هم هنر. چون در این کار بازآفرینی نور انجام می‌گیرد و ویژگی‌های خاصی ایجاد می‌کنیم که عکس زیباتر شود.

این عکاس درباره جایگاه عکاسی تبلیغاتی ایران در جهان، گفت: عکاسی در جوامع پیشرفته به دلیل داشتن سابقه بیشتر از ایران بالاتر است. ولی به این معنا نیست که سطح کیفی در کشور پایین است. بسیاری از افرادی که در ایران به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، عکس‌هایی می‌گیرند که کاملا قابل رقابت با عکس‌های دیگر عکاسان جهان است. در سطح بین‌الملل مقیاس وجود ندارد که بتوان هنرمندان ایرانی و خارجی را مقایسه کرد.

باید میان اعضای انجمن، همدلی ایجاد شود

وی از نبود هم‌دلی میان اعضای انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران گله کرد و اظهار داشت: میان اعضاء انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران رابطه و هم‌دلی زیادی وجود ندارد. برعکس تمام انجمن‌ها مانند انجمن کاریکاتور، گرافیک و… .

سنماری در سخن پایانی‌اش گفت: امیدوارم روزی بیاید که پلی میان فضای آکادمیک در دانشگاه با عکاسان حرفه‌ای خارج از دانشگاه ایجاد شود تا دانشجویان بتوانند از تجربه آن‌ها استفاده کنند.

پوریا سنماری دارای مدرک لیسانس عکاسی از دانشگاه هنر است که حدود شش سال در زمینه عکاسی تبلیغاتی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست