1. خانه
  2. اخبار
  3. اولین دوسالانه عکس جهان اسلام از نگاه داوران بررسی شد

اولین دوسالانه عکس جهان اسلام از نگاه داوران بررسی شد

داوران اولین دوسالانه عکس جهان اسلام میزان توفیق این حرکت را در دستیابی به اهداف خود بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی -هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، همزمان با اولین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام که هم‌اکنون در حال برگزاری بوده و در نخستین تجربه به ترسیم گستر‌ه‌ای وسیع و چشمگیر از رقابت و مشارکت عکاسان ۴۰ کشور جهان در کنار یکدیگر شده است این موسسه میزگرد تخصصی هیات داوران اولین دوسالانه را در حضور علاقمندان به بحث و بررسی در خصوص دستاوردها، توفیقات و تجارب به دست آمده در برپایی این حرکت بین‌المللی اختصاص داد.
در این میزگرد که با حضور دبیر و هیات داوران اولین دوسالانه عکس جهان اسلام آقایان سید‌عباس میرهاشمی، سعید صادقی، فرهاد سلیمانی، فرزاد هاشمی، بهمن جلالی و سهراب هادی برگزار شد، ابتدا سید‌عباس میرهاشمی با بیان مراحل و مقدمات شکل گیری این اتفاق یادآور شد شناسایی استعداد‌ها و خلاقیت‌های برتر عکاسی جهان اسلام و نیز عکاسان پیشرو و خلاق این حوزه که در جایی جز این دوسالانه هرگز امکان یافتن آنها نبود، کمرنگ کردن و تعدیل نگاهی که به تاثیر از تبلیغات مغرضانه و یکسویه رسانه‌های خبری غرب نسبتبه جهان اسلام در سراسر دنیا کمابیش حاکم شده است و نگاه به رنگها با همه تنوع و نشاط آن، نگاه به شادی، به زندگی و مراسم و آیین‌های سنتی و ملی و در نهایت شناسایی همه خلاء‌ها و نقاط کار نشده یا آسیب‌پذیر به عنوان یک راهبرد محوری، همه در شمار اهداف و اولویت‌های این دو سالانه بود.
آن گاه سعید صادقی عکاس و عضو هیات داوران خاطرنشان کرد: با آنکه معیار از پیش‌تعیین شده و خاصی برای ما در گزینش آثار وجود نداشت اما مهمترین ملاک‌ ما قدرت بصری عکس‌ها بود که گاه با تکنیک‌های قوی نگاه کاملا حرفه‌ای و مهارت در انتقال موضوع مواجه می‌شدیم.
در ادامه فرهاد سلیمانی یکی دیگر از اعضای هیات داوران تاکید کرد: مسایلی از قبیل سیل، زلزله، و کلا بلایای طبیعی، مصائب و رنجها و همه آنچه از عکس به عنوان رسانه انتظار دارند تا آنها را به سرعت به سراسر جهان منتقل کنند، نمود چشمگیرتری داشت و ما با انبوهی از عکس‌هایی با مفاهیم اینچنینی سر و کار داشتیم و این مسئله کار داوری را بسیار دشوار‌تر می‌کرد. چرا که هدف ما ارایه جنبه‌ها و جلوه‌هایی دیگر از زندگی با تنوع رنگارنگ الگوها و شیوه‌های فرهنگی، تمدنی، اقلیمی و قومی و … بود و این شاید ناشی از تعدد و تراکم حواد و رخدادهای بحران‌زا و فاجعه بار در جهان اسلام و مطرح بودن عکس به عنوان یک رسانه سریع‌الانتقال، تاثیر‌گذار و فراگیر در سطح جهانی است. که به ناگزیر این وجه رسانه‌ای عکس را برجسته‌تر می‌کند.
سپس فرزاد هاشمی از دیگر داوران دو سالانه با همیت الگوسازی در نگاه به مسایلی همچون خانواده، زندگی و … در جهان اسلام اشاره کرد و گفت چند پروژه باید در جوایز این دو سالانه تعیین کننده باشد و عکاسان را تشویق و جهت دهی کند. تا این مسیر را پیگیری کنند. وی افزود: پیشرفت عکاسی در همه شاخه‌های خود از عکاسی خبری عکاسی مد عکاسی ورزشی، عکاسی مواد غذایی و … به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و یافتن بازار عرضه عکس به صورت سنجیده و اصولی است ولی خانواده مسلمان موضوعی نیست که باعث رشد و تکامل این شاخه از عکاسی شود چرا که متقاضی و بازار تعریف شده و مشخصی ندارد و تنها راه ما برای این که جایگاهی در روند رو به رشد جهانی از این شیوه عکاسی ترسیم کنیم ایجاد بازار و تعیین جوایزی خاص و انتشار کتاب به صورت منظم و ارتباط گیری پیگیر و مستمر خواهد بود.
سپس بهمن جلالی از پیشکسوتان عکاسی خبری و مطبوعاتی ایران و عضو دیگر هیات داوران با ذکر این نکته که عکس دوباره دیدن و دوباره تجربه کردن جهان است گفت: وقتی جلوی یک واقعه و ریوداد قرار می‌گیریم درست‌ترین برخورد نقد منصفانه است اگر چه این دوسالانه می‌توانست بهتر از این برگزار شود. اما با همه محدودیت‌ها و موانع و در یک فرصت کم هشت ماهه این یک حرکت واقعا درخشان و قابل تحسین بود که در اولین قدم خود، اینچنین موفق به جذب مشارکت عکاسان از سراسر دنیا شد که در آن چهره‌های شاخص و شناخته شده هم کم نبودند.
سخنرانی استاد علی قلم سیاه عکاس برجسته و رئیس کنفدراسیون قایقرانی و از پیشکسوتان عکاسی طبیعت و عکاسی ورزشی و المپیک با مضووع عکاسی طبیعت که سخن خود را با طرح بررسی عکس در مقوله استراتژیک و رهیافت عکس به مثابه فرآیندی از مجموعه توسعه آغاز کرد. و سپس به الگوهای تعامل و هم کنشی انسان و محیط طبیعی، اکولوژی، محیط زیست، حیوانات و … در عکاسی طبیعت اشاره کرد وی خاطرنشان کرد انسان در جریان حیات و رشد و تکامل خود موجودی است که مقهور و مغلوب طبیعت پیرامون نیتس. و می‌ـواند همه موانع و عوامل تهدید در طبیعت را به فرصت و امکان تبدیل کند این اضلاع که به او توانایی چنین رویکردی را می‌بخشد عبارتند از: علم (شیوه شناخت)، اخلاق (نظام و ساختار فرهنگی) و روش (متدولوژی و فن‌ شناسایی ابزار) وی گفت: تاثیر دیدگانی بر سوژه و ارزش گذاریهای عکس دقیقا از زمانی شروع می‌شود که در عمق زمان بیننده را با خود همراه کنید. و عکس از امپرسیون ظاهری به عمق ‌گذاری مفاهیم وارد شود.
وی در پایان اظهار داشت عکاسی در ایران اگر به ایگاه واقعی خودش برسد می‌تواند حتی از سینمای ما در عرصه جهانی برتر و جلوتر باشد. چرا که آدم‌هایی که یک لایه از زندگی را بر می‌دارند و قدرت انتخاب خود را محدود و متمرکز به یک لایه و برداشت از آن می کنند ذاتا جسورتر و متفکرترند از آن رو که توان عبور از لایه‌ها و روایت‌های بی‌شمار از آن را دارند.
اولین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام هم‌اکنون در موسسه فرهنگی هنری صبا در حال برگزاری است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست