1. خانه
  2. اخبار
  3. اولین دوسالانه عکس جهان اسلام از نگاه داوران آن بررسی شد

اولین دوسالانه عکس جهان اسلام از نگاه داوران آن بررسی شد

روز گذشته، سه شنبه ۲۸ خرداد، میزگردی با حضور داوران دوسالانه عکس جهان اسلام برای بررسی میزان توفیق آن در دستیابی به اهداف خود برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مؤسسه فرهنگی هنری صبا همزمان با برپایی اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام که عرصه رقابت و مشارکت گسترده ای را با حضور عکاسان ۴۰ کشور جهان به نمایش گذاشته، روز گذشته میزبان یک میزگرد تخصصی با حضور داوران این دوسالانه بود تا میزان توفیق این حرکت را در دستیابی به اهداف خود به بحث و بررسی گذارد.

در این میزگرد که باحضور دبیر و هیئت داوران ایرانی اولین دوسالانه عکس جهان اسلام سیدعباس میرهاشمی،‌ سعید صادقی،‌ فرهاد سلیمانی‌،‌ فرزاد هاشمی، بهمن جلالی و البته سهراب هادی برگزار شد، ابتدا میرهاشمی با بیان مراحل و مقدمات شکل گیری این اتفاق یادآور شد: شناسایی استعدادها و خلاقیت های برتر عکاسی جهان اسلام ونیز عکاسان پیشرو و خلاق این حوزه که در جایی جز این دوسالانه هرگز امکان یافتن آنها نبود، کمرنگ کردن و تعدیل نگاهی که به تأثیر از تبلیغات مغرضانه و یکسویه رسانه های خبری غرب نسبت به جهان اسلام در سراسر دنیا کمابیش حاکم شده است و نگاه به رنگها با همه تنوع و نشاط آن، نگاه به شادی، به زندگی و مراسم و آیینهای سنتی و ملی و در نهایت شناسایی همه خلا ها و نقاط کارنشده یا آسیب پذیر به عنوان یک راهبرد محوری، همه در شمار اهداف و اولویتهای این دوسالانه بود.

همچنین سعید صادقی عکاس و عضو هیئت داوران گفت: معیار از پیش تعیین شده و خاصی برای ما در گزینش آثار وجود نداشت به همین دلیل مهمترین ملاک ما قدرت بصری عکس ها شد که گاه با تکنیکهای قوی نگاه کاملاً حرفه ای و مهارت در انتقال موضوع مواجه می شدیم.

در ادامه فرهاد سلیمانی یکی دیگر از اعضای هیئت داوران نیز با بیان دیدگاههای خود در داوری آثار پرداخت و گفت: بیشتر عکسهایی که ما با آن روبرو شدیم رویکردی کاملاً‌مستند داشت و به ندرت به عکسهایی برمی خوردیم که مرتبط با جریان عادی زندگی روزمره مسلمانان و خانواده مسلمان به عنوان موضوع اصلی دوسالانه باشد.

وی تأکید کرد: مسایلی از قبیل سیل، زلزله، و کلا ‌بلایای طبیعی، مصایب و رنجها و همه آنچه از عکس به عنوان رسانه انتظار دارند تا آنها را به سرعت به سراسر جهان منتقل کنند، نمود چشمگیرتری داشت و ما با انبوهی از عکسهایی با مفاهیم اینچنینی سر و کار داشتیم و این مسئله کار داوری را بسیار دشوار تر می کرد، چرا که هدف ما ارایه جنبه ها و جلوه هایی دیگر از زندگی با تنوع رنگارنگ الگوها و شیوه های فرهنگی، تمدنی، اقلیمی و قومی و… بود و این شاید ناشی از تعدد و تراکم حوادث و رخدادهای بحران زا و فاجعه بار در جهان اسلام و مطرح بودن عکس به عنوان یک رسانه سریع الانتقال، تأثیرگذار و فراگیر در سطح جهانی است. که به ناگزیر این وجه رسانه ای عکس را برجسته تر می کند.

وی با ذکر این نکته که برای شروع چنین حرکتی قطعاً‌لازم و ضروری بود اظهار کرد: باید برای دوسالانه های بعدی خط مشی و مسیر مشخصی را برای خود تعریف و ترسیم کنیم تا نمایشگاههایی به لحاظ حرفه ای موفق تر برگزار شود، چرا که اگر جهان اسلام تنها این باشد و تنها تصویر فقر و فاجعه را در خود بازتاب دهد موجب تأسف و سردرگمی بیشتر ماست.

سپس فرزاد هاشمی از دیگر داوران دوسالانه به اهمیت الگوسازی در نگاه به مسایلی همچون خانواده، زندگی و … در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: چند پروژه باید در جوایز این دوسالانه تعیین کننده باشد و عکاسان را تشویق و جهت دهی کند. تا این مسیر را پیگیری کنند.

وی افزود: پیشرفت عکاسی در همه شاخه های خود از عکاسی خبری عکاسی مد عکاسی ورزشی،‌ عکاسی مواد غذایی و … به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و یافتن بازار عرضه عکس به صورت سنجیده و اصولی است ولی خانواده مسلمان موضوعی نیست که باعث رشد و تکامل این شاخه از عکاسی شود چراکه متقاضی و بازار تعریف شده و مشخصی ندارد و تنها راه ما برای این که جایگاهی در روند روبه رشد جهانی از این شیوه عکاسی ترسیم کنیم ایجاد بازار و تعیین جوایزی خاص و انتشار کتاب به صورت منظم و ارتباط گیری پیگیر و مستمر خواهد بود.

بنا بر این گزارش و به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، بهمن جلالی از پیشکسوتان عکاسی خبری و مطبوعاتی ایران و عضو دیگر هیئت داوران با ذکر این نکته که عکس دوباره دیدن و دوباره تجربه کردن جهان است و روایتی دیگر باره از جهان و هستی که ورای محدودیتهای فیزیکی شکل گرفته و شعور و آگاهی ما را تکامل می بخشد، گفت: وقتی جلوی یک واقعه و رویداد قرار می گیریم درست ترین برخورد نقد منصفانه است اگر چه این دوسالانه می توانست بهتر از این برگزار شود. اما با همه محدودیتها و موانع و در یک فرصت کم هشت ماهه این یک حرکت واقعاً‌ درخشان و قابل تحسین بود که در اولین قدم خود، اینچنین موفق به جذب مشارکت عکاسان از سراسردنیا شد که در آن چهره های شاخص وشناخته شده هم کم نبودند.

گفتنی است، اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام هم اکنون در مؤسسه فرهنگی هنری صبا در حال برگزاری است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست