1. خانه
  2. اخبار
  3. این عکس صادق هدایت نیست

این عکس صادق هدایت نیست

» سرویس: فرهنگی و هنری – ادبیات و نشر

یکی از عکس‌هایی که به عنوان عکس «صادق هدایت» منتشر می‌شود، عکس این نویسنده نیست.

امیر عابدی، عکاس سینما، در پی‌گیری خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در توضیحی درباره‌ی این عکس می‌گوید: حدود هفت ـ هشت سال پیش، فیلمی سینمایی در چند اپیزود برگرفته‌شده از داستان‌های صادق هدایت به کارگردانی حسن هدایت ساخته می‌شد که در یکی از اپیزودها، بهروز شعیبی نقش صادق هدایت را بازی می‌کرد. او با گریم خیلی خوب (محسن ملکی) به هدایت نزدیک شده بود و همه احساس می‌کردیم این نویسنده در کنارمان است.

عابدی می‌گوید، در آن فیلم عکس‌هایی را که گرفته، برخی سیاه و سفید و برخی رنگی بوده‌اند و بارها و بارها دیده است که یکی ـ دو تا از این عکس‌ها در رسانه‌ها و سایت‌ها به عنوان عکس صادق هدایت استفاده می‌شود. حتا یک بار در مقاله‌ای تخصصی در یک مجله از این عکس به عنوان عکس هدایت استفاده شده است.

او این موضوع را هم جالب و هم عجیب توصیف می‌کند و می‌افزاید: نکته‌ی مهمش این است که به نوعی احساس می‌کنم سال‌ها پیش، من از صادق هدایت عکس‌ گرفته‌ام و وقتی این عکس در یک مطلب جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این استنباط هم هست که صادق هدایتِ واقعی است؛ اما یک واقعیت هم پشت موضوع است که این عکس صادق هدایت نیست.

به گزارش ایسنا، دو اپیزود از اپیزودهای فیلم حسن هدایت، بر اساس دو داستان کوتاه صادق هدایت به نام‌های «دن ژوان کرج» و «تاریک‌خانه» است و یکی هم روایتی است از شب آخر زندگی این نویسنده (با نقش‌آفرینی بهروز شعیبی)، که این سه اپیزود با عنوان «قصه‌های یک زندگی» در قالب یک فیلم روایت می‌شوند. «گرداب» هم یکی از اپیزودهای این فیلم بود که به صورت مستقل به نمایش درآمد.

صادق هدایت متولد ۲۸ بهمن‌ماه سال ۱۲۸۱ در تهران، ۱۹ فروردین‌ماه سال ۱۳۳۰ در پاریس درگذشت و در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد. «بوف کور» مشهورترین اثر این نویسنده است.

 

امیر عابدی
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست