1. خانه
  2. اخبار
  3. اینستاگرام نه تهدید است، نه نقطه ضعف

اینستاگرام نه تهدید است، نه نقطه ضعف

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

مهدی مقیم‌نژاد معتقد است، پدیده اینستاگرام تهدید و نقطه ضعفی برای دنیای حرفه‌ای عکاسی نیست و وجوه مثبت آن‌قدر زیاد است که می‌توان از وجوه منفی‌اش چشم‌پوشی کرد.

این عکاس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره حضور عکاسان حرفه‌ای در اینستاگرام اظهار کرد: نظر شخصی من این است که به جای مقابله با پدیده‌ها و جریان‌های فراگیری چون شبکه‌های اجتماعی، بهتر است با آن‌ها همراه شویم. زمانی که دوربین عکاسی اختراع شد، نظریه‌پردازان معتقد بودند که هنر عکاسی زمانی به صورت همگانی و فراگیر درمی‌آید؛ در دنیای امروز که عکاسی با موبایل و اشتراک گذاری عکس‌های مختلف این مسئله محقق شده است.

او افزود: به شخصه از اپیدمیک شدن امکان تولید و ارائه عکس استقبال می‌کنم. وقتی به وسیله شبکه‌های اجتماعی و پدیده‌هایی مانند اینستاگرام این امکان فراهم شده، چرا باید استفاده از آن را برای عکاسان محدود کرد؟ در کشورهایی که به کار عکاسی به عنوان یک کار فرهنگی نگاه می‌کنند و عکاس یک فعال فرهنگی است، چنین مناقشاتی بی معنا است.

مقیم‌نژاد در ادامه عنوان کرد: عکاسی حال حاضر دنیا در بخش‌های مختلفی چون عکاسی حرفه‌ای، روشنفکرانه و نمایشی و فتوژورنالیسم در جریان است و هر کدام از این شاخه‌ها هم کار خودشان را می‌کنند. اینستاگرام محلی برای عرضه و ارائه عکس‌های متنوع در این شاخه‌هاست و الزاما تداخلی بین آن‌ها ایجاد نمی‌کند. به اعتقاد من وجوه مثبت این پدیده آن‌قدری هست که می‌توان از وجوه منفی‌اش چشم‌پوشی کرد.

او ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که اینستاگرام یک فضای به شدت عمومی است و نه کسانی که عکس می‌گذارند عکاسان حرفه‌ای هستند و نه آن‌هایی که کامنت می‌گذارند، منتقدان واقعی؛ اما بعضی وقت‌ها عامی‌ترین مردم چیزهایی در یک عکس می‌بینند که خود مؤلف هرگز پیش‌بینی نمی‌کرده است و این می‌تواند برای عکاس کمک بزرگی باشد.

این عکاس با اشاره به بُعد گسترده اینستاگرام در نمایش عکس‌های مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر فتوژورنالیست‌های بزرگ دنیا برای دیده شدن سریع‌تر و راحت‌تر عکس‌هایشان، آن‌ها را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند تا در معرض دید همگان قرار بگیرد. این کار خیلی برای عکاس بهتر است تا اینکه عکس‌هایش به صورت محدود در نشریات و سایت‌های خبری منتشر شود. وقتی چنین جایی برای عرضه گسترده و اجتماعی آثار وجود دارد، چرا باید آن را یک نقطه ضعف برای دنیای حرفه‌ای عکاسی تلقی کرد؟

او در ادامه گفت: کسانی که شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام را تهدیدی برای مرتبه حرفه‌ای عکاسی می‌دانند، شاید شناخت دقیقی از مبانی عکاسی حرفه‌ای ندارند. اینستاگرام چه مزاحمتی برای کسانی که کار نمایشگاهی می‌کنند می‌تواند داشته باشد؟ از طرف دیگر ما با موجی از افراد آماتور مواجه هستیم که علاقه‌مند به حضور در دنیای حرفه‌ای عکاسی هستند و اینستاگرام به آن‌ها کمک می‌کند.

مقیم‌نژاد در پایان خاطر نشان کرد: استقبال این افراد از عکاسی، فرهنگ تصویری عموم مردم را ارتقا می‌دهد. همین افراد آماتور چند وقت بعد از اینکه با موبایل عکاسی می‌کنند، به صورت جدی به عکاسی حرفه‌ای فکر می‌کنند و سطح آگاهی‌شان از عمل عکس گرفتن بالا می‌رود. می‌ماند جنبه اخلاقی موضوع که هر کسی می‌تواند با بالا بردن سطح فرهنگی خود در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی، از رواج عکس‌های غیراخلاقی و به اشتراک گذاری آن‌ها جلوگیری کند.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست