1. خانه
  2. اخبار
  3. با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان‌های عالی جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر با معرفی دبیر دوره‌ی بعدی به پایان رسید

با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان‌های عالی جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر با معرفی دبیر دوره‌ی بعدی به پایان رسید

با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان‌های عالی
جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر با معرفی دبیر دوره‌ی بعدی به پایان رسید

سرویس: فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی
۱۳۸۹/۱۲/۱۴
۰۳-۰۵-۲۰۱۱
۱۰:۱۸:۱۴
۸۹۱۲-۰۸۸۱۴: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی

آیین اختتامیه‌ سومین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته ـ ۱۳ اسفند‌ماه ـ با معرفی محمد علی رجبی به عنوان دبیر چهارمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم دکترمحمود شالویی در سخنانی مطرح کرد: دفتر سومین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر امروز بسته شد، اما از فردا دفتر چهارمین جشنواره‌ گشوده می‌شود، پس هیچ جای نگرانی دراین زمینه وجود ندارد.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی ضمن سپاسگزاری از حامیان این جشنواره گفت: از همه‌ی کسانی که بدون آنها چنین رخداد عظیمی رقم نمی‌خورد، سپاسگزاریم. شاید به جرأت بتوان گفت که کمتر استاد یا هنرمندی را می‌بینیم که دراین رویداد مهم دخیل نباشند، چه در هیات انتخاب آثار، چه در شورای داوری و چه در طراحی پوستر و …

شالویی خاطر نشان کرد: یقینا این رویداد بزرگ رقم نمی‌خورد، مگر با پشتیبانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت‌های خالصانه‌ی دکتر شاه‌آبادی، آنان با اهتمام هرچه تمام‌تر برای بالندگی این رویداد عظیم تلاش کردند و ما را مورد حمایت قرار دادند، از آنها می‌خواهیم که بر حمایت خود بیفزایند.

او اعلام کرد: فراخوان چهارمین جشنواره‌ی فجر امروز اعلام می‌شود، گرچه امسال تنها در رشته‌ی کاریکاتور همایش خارجی داشتیم، اما از سال بعد دو رشته‌ی دیگر، عکاسی و گرافیک به بخش بین‌المللی اضافه می‌شوند.

شالویی از تمام هنرمندان خارجی که در جشنواره‌ حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را بیان کردند، سپاسگزاری کرد.

وزیر ارشاد:

سال نو را سال موفقیت‌های جهانی آرزو می‌کنم

در بخش دیگری از این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در محفل اساتید باید نکاتی را یادآور شد، در سخنانی گفت: ذهن چون قلاب ماهیگیر، در هر نوبتی از یک شکار تازه، روزی می‌برد، رزق‌اش فراهم می‌شود. گاهی فراوان است این صید و گهی کم می‌شود. گاهی در آن توری که در دریای مواج هنر افکنده‌ای، صیدت نهنگی غول‌پیکر می‌شود، یعنی عجیب و بهت‌آور. این کار، گاهی حاصل صبر است و گاهی حاصل تقوی و دانش، اما بی‌گمان در هر زمان، غیر از عنایات خدایی نیست، که قلاب شما دائم پر از ماهی و تور معرفت سرشار از صیدی که می‌خواهی بشود.

وی ادامه داد: ذهن تا بیکران‌ها پرواز دارد و چون در مسیر هنر قرارش دهی، پروازی سراسر به هدف خواهد بود. تاریخ تطور هنرهای تجسمی نشان می‌دهد که دیگر چشم هدایتگر هنرمند نیست در امروز هنر، ذهن و خلاقیت‌های ذهن نقش‌آفرین صحنه‌ی هنرمندی است.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: هنر خود زبان تعریف از خود است، اگر به بازار مسگرانش ببرند. زیبایی ذاتی و نه آنکه عطار بگوید؛ هر چشمی را به سوی خود جلب می‌کند، در عالی‌ترین شکل آن می‌توان گفت که عوام‌اش دل ببازند و خواص نرد تحسین به جوهر حاصل! هنر چون در خدمت باور باشد کسوت که امت می‌پوشد و گرنه هنر برای هنر به تعبیر زنده یاد حسن حسینی نردبان است برای نردبان !

حسینی گفت: ایران اسلامی امروز عنان هنرش در کف اندیشه‌های والایی است. خوشنویسی که هم از آغاز ناز بر اهل راز می‌فروخت و آنچه که اندوخت، سرمایه‌ی اعتبار این ملت است. در زبان‌اش جز کلام خدا و سخن انبیاء و حدیث اولیا و حکم شعرا نبوده است.

وی درباره‌ی هنر نقاشی توضیح داد: نقاشی ! که طواف‌اش جز به کعبه‌ی عفاف نیست، الا قلیلا، آنگاه که بر اصالت هنر این سرزمین‌اش انعطاف نیست.

او خاطر نشان کرد که نگارگری کرشمه‌ی نازک قلمی‌های هنرمند نازک اندیشه‌ی ایرانی است.

وزیر ارشاد سفال و سرامیک را جلال و جبروت خانه خدا دانست و یاد آور شد: ساحت ملکوتی حرم علی‌بن‌ موسی‌الرضا (ع) وامدار دست‌های منزه و مکرم هنرمندان این عرصه است.

وی ادامه داد: گرافیک و کاریکاتور که گرچه به قدمت گره نخورده است، لیکن زلفی با تعهد گره زده است که مخاطب را با هنری متفاوت روبه‌رو می‌کند و عکاسی که میدان هنر تیزهوشی و تعهد هنرمند است. خیال‌نگاری که آنچه خوبان همه دارند، به تنهایی دارد و هنرهای جدید نیز پا به عرصه‌ی حضور نهاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استقبالی که دراین دوره صورت گرفت، نسبت به اعتبار این جشنواره اظهار امیدواری کرد، سپس گفت: شش هزار شرکت‌کننده با حدود ۳۲ هزار اثر، برپایی جشنواره در ۲۰ استان و شش کشور، داورانی معتبر از کشور‌های صاحب هنر، همه و همه قدردانی از متولیان جشنواره را واجب می‌سازد.

سپس حسینی از معاون امور هنری و مدیر کل هنرهای تجسمی و نیز تمامی دست‌اندرکاران سومین جشنواره‌ که به حمایت و هدایت آنرا تا این منزل برعهده داشتند، تشکر کرد و افزود: امیدوارم حق هنرهای تجسمی و هنرمندان آن را آن‌طور که باید ادا نمایند.

وزیر ارشاد در پایان سخنانش بیان کرد: امید است که نام هنرمند ایرانی اسلامی را با حضور در بازارهای جهانی بیش از پیش بر سر زبان‌ها اندازید و دست به جایگاهی بیازید که شایسته‌ی این مردم است. سال نو را برای یکایک شما سال موفقیت‌های جهانی آرزو می‌کنم.

اهدای نشان عالی فجر به ۷ هنرمند

در ادامه‌ی این مراسم توسط محمد حسینی، حمید شاه‌آبادی، محمود شالویی و سید عباس میرهاشمی (دبیر جشنواره) نشان عالی فجر به هفت هنرمند که نشان‌گر هفت هنر والای ایرانی هستند، اعطا شد.

منیژه آرمین هنرمند عرصه‌ی سرامیک و سفال به دلیل کسالت در مراسم اختتامیه حضور نداشت و به صورت غیابی از این هنرمند تقدیر شد.

در ادامه جلیل رسولی ـ هنرمند خوشنویس ـ‌محمدعلی رجبی ـ‌نگارگر ـ ، بهمن عبدی ـ‌کاریکاتوریست ـ، علی فریدونی ـ عکاس ـ و غلامعلی طاهری ـ‌هنرمند نقاش ـ نشان عالی فجر را به اعتبار پیمودن کوچه‌های پرپیچ و خم شهر عشق که هر چشمی را به سوی خود جلب می‌کند، دریافت کردند.

سپس دکتر محمود شالویی اعلام کرد: به وزیر محترم ارشاد پیشنهاد دادیم، هنرمندانی که نشان عالی فجر را دریافت کردند، بتوانند به افتخار درجه یک هنری یعنی اخذ مدرک دکترا نائل شوند.

در پایان مراسم شب گذشته دکتر محمد علی رجبی، به عنوان دبیر چهارمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر معرفی شد.

پیش از اهدای جوایز برگزیدگان از میشل سبتون عکاس فرانسوی که چندی پیش برای دانشجویان عکاس و خبرنگاری کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ بود، تجلیل شد.

در بخش نقاشی علی احمدی‌پیروز و روح‌الله طامهری برگزیده شدند، هیات داوران هیچ اثری را شایسته‌ی جایزه‌ی اول ندانسته و با تقسیم جایزه‌ی نفر اول، این دو هنرمند برگزیده را معرفی کردند.

جایزه‌ی دوم و سوم نیز بین پنج نفر تقسیم شد که عبارتند از: فریبا رجب‌پور، مهری ندریان، سید مهدی ریحانی‌کاظمی، اردوان منظم و بهناز عبداله‌پور.

بخش خوشنویسی گرایش نستعلیق: حمید جعفری و سید حیدر موسوی، سید پیمان سادات‌نژاد.

گرایش شکسته‌ نستعلیق: مصطفی رضایی، رضا امینی و میثم سلطانی، شهرام روحی به‌طور مشترک رتبه‌ی سوم .

گرایش نقاشی خط: از محمدسعید نقاشیان، کیوان مکری، مجتبی زمانی،‌علی تن، سپیده مشایخی و علیرضا آستانه تقدیر ویژه شد.

بخش سفال و سرامیک: معراج نورمحمدی، حسن شاملو ثالث و احسان عزیزی.

بخش نگارگری (گرایش نقاشی ایرانی): امیرحسین آقامیری، فرنگیس یادگار و محمدابراهیم مرادی و سارا آقامیری به‌طور مشترک رتبه‌ی سوم.

گرایش تذهیب: رحیم چرخی، مهرداد راستین، مهدی ایرانی و بهرام مهربان‌کردستان.

گرایش گل و مرغ: محمدرضا آقامیری، رویا حسن کازرونی، رعنا شریلو و پروین مبین‌علی.

بخش عکاسی: قاسم شیشه‌گری، حسین نوشیر، سید مهدی رضوی.

بخش پوستر: عاطفه شیر‌مودب، رمضانعلی زابلی، علی‌اکبر معتمدیان.

بخش کاریکاتور گرایش کارتون موضوعی: احمد آیکانات (ترکیه)، ناصر مقدم و آرس (کوبا).

گرایش کاریکاتور چهره: هادی طبسی، ادوارد و بابپتیستاتو و پوریا هادی‌زاده.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست