1. خانه
  2. اخبار
  3. دبیر کل چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با فارس عدم اهدای جوایز ۵۰ سکه‌ای جشنواره فجر، ارتباطی به داوران نداشت/ آقای شاه‌آبادی باید پاسخگو باشد

دبیر کل چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با فارس عدم اهدای جوایز ۵۰ سکه‌ای جشنواره فجر، ارتباطی به داوران نداشت/ آقای شاه‌آبادی باید پاسخگو باشد

خبرگزاری فارس: دبیرکل چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: عدم اهدای جوایز ۵۰ سکه‌ای به برگزیدگان بخش ویژه جشنواره تجسمی فجر، ارتباطی با نظر داوران نداشت و شخص آقای شاه‌آبادی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

خبرگزاری فارس: عدم اهدای جوایز ۵۰ سکه‌ای جشنواره فجر، ارتباطی به داوران نداشت/ آقای شاه‌آبادی باید پاسخگو باشد

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، ماجرای حذف جایزه 50 سکه تمام بهار آزادی از بخش ویژه «بیداری اسلامی» چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اعتراضاتی را در میان هنرمندان برگزیده این بخش و همچنین جامعه هنری به دنبال داشته است.

 قرار بود طبق فراخوان اعلام شده این جشنواره، به برگزیدگان اول هر یک از ۹ گرایش بخش ویژه 50 سکه بهار آزادی (مجموعاً ۴۵۰ سکۀ تمام بهار آزادی) اهدا شود  اما در نهایت این تعداد سکه به طور غیر رسمی به ۲۵ سکه و پس از آن به ۲ سکه بهار آزادی برای هر برگزیده کاهش یافت که این تغییر ناگهانی در شیوه اهدای جوایز و خلف وعده معاونت هنری وزارت ارشاد در اختصاص این جوایز سبب شد تا برگزیدگان رشته عکس این بخش در اعتراض به این رفتار توهین‌آمیز، جوایز ۲ سکه‌ای خود را پس بدهند.

حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد در یک نشست خبری اعلام کرد که داوران این بخش از جشنواره هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ۵۰ سکه‌ای ندانستند اما ما توصیه کردیم برای آن که این جایزه حذف نشود، با افزایش آن به ۷۰ سکه آن را میان برگزیدگان هر رشته تقسیم کنند.

محمدعلی رجبی دبیر کل چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره صحبت‌های آقای شاه‌آبادی در این خصوص توضیح داد: این اتفاق ارتباطی با نظر هیئت داوران بخش ویژه جشنواره نداشت چرا که داوران در رشته‌های مختلف بخش ویژه بیداری اسلامی آثار شایسته‌ای را انتخاب کرده بودند ولی این که چرا این جایزه به آن‌‌ها تعلق نگرفته است به نظر هیئت داوران ارتباط ندارد و باید شخص معاون هنری وزارت ارشاد در این زمینه پاسخگو باشد و نباید این اتهام را متوجه هیئت داوران کند. 

وی درباره انتقال این اعتراض به معاونت هنری وزارت ارشاد توضیح داد: درباره این موضوع اعتراض بسیار زیاد کردیم اما آقای شاه آبادی اصلا پاسخگو نبود  و نتوانستیم حتی با ایشان تماس بگیریم و برگزیدگان بخش عکس هم که خواستند در پاسخ به این اعتراض جوایزشان را پس بدهند گفتم که جوایزتان را به من پس ندهید چون آن چه ما اعلام کرده‌ایم دقیقاً بر اساس فراخوان اولیه بوده است بنابراین جوایزتان را به کسی پس بدهید که این ناهماهنگی‌ها را به وجود آورده است.

رجبی تأکید کرد: مسئولانی که اعلام کردند این جوایز به دلیل عدم تشخیص هیئت داوران اهدا نشده است،‌کار درستی نکردند و باید هر دلیلی داشته با صداقت اعلام کنند، چون آن طور که آثار را در تمام رشته‌ها دیدم آثار بسیار خوب و شایسته‌ای به این بخش رسیده بود که می توان درباره آن با هیئت داوران هم صحبت کرد.

دبیرکل چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره تأثیر این اتفاق در میزان شرکت‌کنندگان دوره بعد این جشنواره گفت: قطعا تأثیرات خوبی نخواهد داشت. مسئولان باید مسئولیت ناهماهنگی‌هایی را که ایجاد می‌کنند به عهده بگیرند.

رجبی همچنین تصریح کرد: پس از این دیگر در هیچ جشنواره‌ای ریاست و دبیری را نخواهم پذیرفت چون ما در این جشنواره هم بر اساس اعتماد وارد شدیم به طوری که حتی قرارداد هم نداشتیم و تنها با یک حکم کارمان را صادقانه شروع کردیم چون کاری است که با نام مبارک فجر همراه بود و ما هم که وجودمان را متعلق به انقلاب می دانستیم وارد کار شدیم.

وی یکی از مشکلات جشنواره هنرهای تجسمی فجر را نیاز به ایجاد دبیرخانه مستقل عنوان کرد و گفت: باید این دبیرخانه دائمی و مستقل باشد در حالی که تنها یک دبیرخانه برای تمام فعالیت‌های هنرهای تجسمی وجود دارد به طور مثال در سال گذشته ۱۰ بی‌ینال و جشنواره را برگزار کردند که این یک دبیرخانه نمی‌تواند به تنهایی با تعداد محدودی از کارکنانش به همه آنها رسیدگی کند.

وی افزود: اگر جشنواره ها و بی ینال‌ها به خصوص فجر قرار است یک حرکت فرهنگی باشد نه یک حرکت نمایشی  پس باید در طول سال هنرمندان را با این موضوع درگیر کند و در تعامل با هنرمندان و مراکز هنری به خصوص دانشگاه‌ها باشد تا نتیجه این تعامل را در زمان برگزاری برنامه‌ها ببینیم. 

انتهای پیام/

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست