1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند

هم زمان با مناسبت ۲۸ امرداد «روز عکس تاریخی» طی مراسمی برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی و تقدیر شدند.
به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با حضور «عطا پورشیرزاد» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس و «علی رضا برازجانی» معاون اجرایی موسسه آموزش عالی هنر شیراز و تنی چند از اساتید و مسئولین و دانشجویان، شامگاه شنبه ۲۸ امرداد ۱۴۰۲ برابر با روزی با عنوان «روز عکس تاریخی» برگزار و پس از معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند
در این مراسم که در تالار غزل مجموعه فرهنگی هنری حافط در شهر شیراز برگزار شد، محمود معصومی مدیر گروه عکاسی موسسه آموزش عالی هنر شیراز نیز حضور داشت و گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره عکس هنر شیراز و با پایان یافتن مهات ارسال عکس از سوی شرکت کنندگان بیش از دوهزار قطعه فایل عکس به دبیرخانه جشنواره رسید و همزمان عملیات کدگذاری انجام شد تا مقدمات امر ارزیابی و داوری فراهم باشد.
«محمود معصومی» دبیر نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با تاکید بر برگزاری نمایشگاه عکس این رویداد فرهنگی_هنری در مهرماه سال ۱۴۰۲ افزود: ارسال آثار از اول تا پایان خردادماه سال جاری انجام گرفت که در نهایت با رای و دیدگاه شورای داوری جشنواره عکس هنر شیراز سه نفر عکاس برگزیده بخش تک عکس و سه عکاس برگزیده در بخش مجموعه عکس معرفی و تقدیر می شوند.
معصومی با اشاره به برنامه ریزی میان سازمانی نهادهای متولی و برگزارکننده خطاب به حاضرین گفت: برای سال جدید و دوره بعدی جشنواره هم امید داریم که موسسه آموزش عالی هنر شیراز و اداره کل محیط زیست فارس جشنواره را حمایت و پشتیبانی کنند تا افتخاری به نام جشنواره عکس هنر شیراز در تمام ایران ثبت و نشر شود.

برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند
معصومی به عنوان مولف کتاب «نور و نورپردازی در عکاسی» با توجه به آمار شرکت کنندگان به درصد عکاسان هم پرداخت و ادامه داد: ترکیب شرکت کننده ها در نخستین دوره ٧٠% دانشجویی و بقیه آزاد بودند به گونه ای که از سراسر ایران ورودی داشتیم و استقبال از سوی عکاسان و علاقمندان متاسب و با تعداد و ارقامی قابل قبول بود. رویکرد ما در این جشنواره آسیب‌شناسی عکس های دانشجویی است تا با در نظر گرفتن آسیب ها در طول سال تحصیلی به رفع آن بپردازیم؛ لذا کارگروهی تشکیل می شود که کارگاه های تخصصی عکاسی برگزار کنیم.
محمدجواد آرمان مهر، مدرس عکاسی و عکاس محیط زیست نیز در این مراسم شمایی از محیط زیست استان فارس را ترسیم کرد و گفت: در این زمینه اداره کل محیط زیست فارس اقدامات ارزشمندی انجام داده است. عطا پورشیرزاد، مدیرکل محیط زیست فارس نیز در این مراسم که به مناسبت روز جهانی عکس تاریخی برگزار شد، ضمن تبریک این روز به حاضرین گفت: نگاه هنرمند به جهان جامع الاطراف و درعین حال ساده است.

برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند
وی با بیان اینکه مقوله محیط زیست در دنیا و ایران دچار چالش هایی مانند تغییر اقلیم، کم آبی و آلودگی هوا و… شده است، افزود: حضور شما هنرمندان در این برهه حساس بسیار اثرگذار و ارزشمند است. امیدواریم این مراودات مستدام باشد و این جشنواره سرآغازی بر همکاری های مستمر و همه جانبه باشد.
مدیرکل محیط زیست فارس همچنین عنوان کرد: در محیط زیست فارس مقولات زیبایی برای به تصویر کشیدن و هشدار دادن به مردم وجود دارد که نگاه عکاسان هنرمند را می طلبد.
امین رضا نوشین از اساتید موسسه آموزش عالی هنر شیراز نیز از تجربه شخصی خود در تماشای عکس و بازدید نمایشگاه عکس سخن گفت و به جنبه های اگزیستانسیالیستی هنر عکاسی اشاره کرد.
در ادامه، علیرضا عباسی، مدرس عکاسی نیز به نیابت از استاد منصور صانع مولف کتاب های: پیدایش عکاسی در شیراز، شیراز کودکی ما، بیاد شیراز، شیراز روزگار جوانی، مجموعه زندیه، شیراز در یاد من، سرزمین مهر و ماه و … در این جلسه حضور یافت و با اشاره به پیدایش عکاسی در شیراز به ایراد سخنانی پرداخت.
سپس پیام ویدیویی منصور صانع برای حاضرین در سالن پخش شد.
محمدحسین نیکوپور مدرس عکاسی خبری نیز در این مراسم با انتقاد از متولیان فرهنگی در حفظ و نگهداری تالار حافظ به عنوان تنها تالار شیراز که بسیاری از هنرمندان را در خود پرورش داد، گفت: برنامه‌های برگزار شده در تالار حافظ انگیزه ای بود که بسیاری افراد را در قامت هنرمند امروز می بینیم اما اکنون بیشتر به یک مخروبه شبیه است.
مولف «کتاب جعبه عکاسی» با اشاره به برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه «ورلد پرس فتو» یا شب‌های ادبیات ایران و جشن فرهنگ فارس در تالار حافظ خواستار نگاه جدی به بازسازی این مجموعه فرهنگی و هنری شد.

برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند
سهراب کاوه، مدرس عکاسی حیات وحش و محیط زیست نیز در این مراسم حاضر بود و طی نکاتی برای حاضرین اظهار داشت: عکس‌ها اسناد تاریخی هستند که نسل به نسل منتقل می شوند. با گسترش عکاسی ژانرهای متفاوتی شکل گرفت که عکاسی حیات وحش هم یکی از اینهاست.
داور نخستین جشنواره عکس هنر شیراز با بیان اینکه عمومیت یافتن تصاویر حیات وحش، آگاهی نسبت به ضرورت حفط آن را در جامعه افزایش‌ داده، افزود: تماشای تصاویر بکر از حیات وحش انسانها را تشویق کرد در حفظ آن بیشتر تلاش کنند.
کاوه تصریح کرد: عکاسی حیات وحش یک ژانر سخت است که نیاز به مرارت و عشق و علاقه به حیوانات دارد.
در ادامه محمدجواد آرمان مهر، بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره عکس هنر شیراز را متشکل از: محمد خاکپور، محمدجواد آرمان مهر و فاطمه نهاری (بخش تک عکس)، زهره صحت، آریا عارف و سهراب کاوه (بخش مجموعه عکس) بود، خواند.

برگزیدگان جشنواره عکس هنر شیراز معرفی شدند
سپس برگزیدگان بخش تک عکس به این ترتیب اعلام، معرفی وتقدیر شدند: علیرضا فیض الهی، محمدجواد رستمی احمدوندی، علیرضا آقایی میبدی
و در ادامه برگزیدگان بخش مجموعه عکس به این ترتیب اعلام، معرفی وتقدیر شدند:
امیررضا حمیدی، سیده زهرا حسینی و امیرحسین یوسفی کیساری جوایز خود را شامل: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.
نخستین دوره جشنواره عکس هنر شیراز با همکاری موسسه آموزش عالی هنر شیراز، اداره کل محیط زیست فارس، انجمن علمی عکاسی هنر شیراز برگزار شد.
دبیری انجمن علمی و جشنواره با محمود معصومی، مدیریت اجرایی با زهرا دبیری، و از فاطمه رئیسی، شکیب یوسفی و صبا بنکی به عنوان اعضای هیات اجرایی جشنواره عکس هنر شیراز نام برده شده است.

عکس ها: محمد عباسی و حدیث رزمجویی

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکاسان سوگواره ملی هنری عاشورا معرفی شدند
پسین
نمایشگاه عکس «ناهمگون» شبنم ملکی در کرمانشاه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست