1. خانه
  2. اخبار
  3. بسته‌ی سی‌سال سی‌نما بصورت نمادین رونمایی شد محمود کلاری عکس‌هایش را از روزهای انقلاب پس از سی‌سال عرضه کرد

بسته‌ی سی‌سال سی‌نما بصورت نمادین رونمایی شد محمود کلاری عکس‌هایش را از روزهای انقلاب پس از سی‌سال عرضه کرد

کتاب‌ عکس‌های «خیابان انقلاب» راوی تصویری نبض انقلاب از مسیر بهارستان، شهدا، امام حسین، میدان فردوسی، دانشگاه تهران تا میدان آزادی است که محمود کلاری با همراهی سیل جمعیت تک‌تک آنها را با دوربین خود ثبت کرده است.

 به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این کتاب شامل مجموعه ۱۱۰ عکس چاپ نشده‌ی محمود کلاری از جریانات پرتلاطم زمستان ۵۷، شامگاه گذشته ۱۳ بهمن‌ماه در نگارخانه‌ی پردیس سینمایی ملت رونمایی شد.

در آغاز این مراسم محمدمهدی عسگر‌پور مدیر عامل خانه سینما گفت: این عکس‌ها از جریان انقلاب ۵۷ گرفته شده است و تاکنون چاپ نشده است و از چند سال پیش محمود کلاری به‌دنبال چاپ آنها بود که تا به‌همت رییس ستاد سیمرغ ایده‌ی اولیه بسته فرهنگی «سی سال سینما» مورد تایید قرار گرفت و این کتاب نیز در همان مجموعه به کوشش رضا میرکریمی منتشر شد و از چند روز آینده این بسته فرهنگی نیز در سه بخش مجزا به کلیه مراکز فرهنگی ارسال می‌شود تا یادگاری به یاد‌ ماندنی از این فعالیت‌ها باشد.

حجت‌الله ایوبی، رییس ستاد سیمرغ نیز اضافه کرد: این کتاب و مجموعه فرهنگی به بهانه سی‌ امین سالگرد پیروزی انقلاب تولید و ماندگار شد. درادامه ماکت «سی سال سی‌سینما» که شامل سه بسته سی‌تایی فیلم بلند داستانی ، یک بسته فیلم مستند و یک بسته سی‌تایی فیلم کوتاه و انیمیشن بود، توسط عسگر‌پور و ایوبی رونمایی شد.

 به گزارش ایسنا، درادامه این مراسم محمود کلاری که با کمی تاخیر به جمع حاضران پیوسته بود از عکس تاریخی حضور باشکوه مردم در ساختمان نیمه‌کاره مصلی تهران در روزهای پرتلاطم انقلاب پرده‌برداری کرد و سپس کتاب عکس‌های خیابان انقلاب توسط این عکاس و فیلمبردار سینمای ایران رونمایی شد.

کلاری با اشاره به عکس حضور مردم در مصلی تهران گفت: این عکس از آنجا معروف است که ساختمان مصلی در آن سال‌ها هنوز نیمه‌کاره بود و دیوار‌های آهنی با طبقه‌بندی‌های آجری تنها حفاظ این مصلی محسوب می‌شد، اما در آن روزهای شلوغ و پراضطراب مردمی که از مسیر انقلاب تا آزادی راهپیمایی می‌کردند به آن ساختمان هجوم بردند و با وجود این‌که تاکید می‌شد ساختمان امنیت ندارد و هرلحظه امکان سقوط و فروریزی آن وجود دارد، اما همان‌طور که جمعیت را می‌بینید هیچ‌کس به این تذکر‌ها توجه نکرد و ساختمان مملو از جمعیت شد، اما با این وجود اتفاقی نیفتاد.

کلاری در ادامه عکس‌های دیگر این کتاب را به تماشاگران نشان داد و درباره‌ی برخی از آنها که بیشتر دوستشان داشت، توضیح داد.

این هنرمند بیان کرد: باید از آنهایی که امکان چاپ این کتاب را برایم فراهم کردند تشکر کنم. هرچند که اگر این شانس را نمی‌آوردم که به سینما بیایم شاید هیچ‌گاه فرصت چاپ این کتاب برایم پیدا نمی‌شد. اما با این وجود خوشحالم که بعد از سی‌سال این کتاب منتشر شد.

 کلاری با اشاره به مقدمه‌ای که برای این کتاب نوشته است اضافه کرد: عکس‌های این کتاب از اولین تجربه‌های جدی من در عکاسی و واقعه‌نگاری است، به‌طوری که در این عکس‌ها بیشتر تحت تاثیر یک واقعه بودم تا عکاسی.

او گفت: من بزرگ‌شده خیابان ری هستم. در زمستان پرتلاطم ۵۷ برای همراه شدن با تحولات پایتخت و گرفتن نبض انقلاب از مسیر بهارستان، شهدا، امام حسین، فردوسی خودم را به دانشگاه تهران می‌رساندم و از آنجا با سیل جمعیت تا میدان آزادی همراه می‌شدم. رویارویی من با وقایع آن روزها در همین مسیر اتفاق افتاده است. مسیری که انگار از یک راهروی تاریخی به‌نام خیابان انقلاب گذشته است و امیدوارم در این مجموعه بتوانم شما را در احساسم از مشاهده تاریخ شریک کنم.

به گزارش ایسنا، نمایشگاهی از گزیده‌ی عکس‌های کلاری از روز گذشته ـ ۱۳ بهمن ماه ـ در نگارخانه پردیس پارک ملت برای عموم به نمایش در آمده است.

در حالی ماکت بسته‌ی «سی‌سال سینما» حاوی سی فیلم شاخص سینمای ایران رونمایی شد که اسامی فیلم‌ها اعلام نشد و این بسته بصورت نمادین رونمایی شد و قرار شد اسامی فیلم‌ها طی روزهای آینده اعلام شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست