1. خانه
  2. اخبار
  3. تجربه‌های یک عکاس از دوسالانه «فتوکینا»

تجربه‌های یک عکاس از دوسالانه «فتوکینا»

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

عکاس ایلامی پس از بازگشت از دوسالانه‌ی عکاسی «فتوکینا» نقطه‌ی عطف این نمایشگاه را کارگاه‌های آموزش عکاسی آن در ژانرهای مختلف دانست که از سوی شرکت‌های معتبر تولیدکننده‌ی لوازم عکاسی برگزار شده بود.

سیروس لطیفیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: دوسالانه‌ی فتوکینا را به جرأت می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاق در عرصه‌ی هنری و صنعتی عکاسی دانست.

وی با بیان این‌که این دوسالانه از سال ۱۹۵۰ تا کنون در مرکز نمایشگاهی شهر کلن آلمان موسوم به کلن مسه (koln messe) در کنار رودخانه‌ی زیبای راین برگزار می‌شود، ادامه داد: فتوکینا تنها رویداد بازرگانی و هنری است که بیشترین طرفدار و بازدیدکننده را در میان قشرهای عادی جامعه دارد. امسال فتوکینا ۶۴ ساله شد.

این عکاس ایلامی با اشاره به این‌که این نمایشگاه از ۲۵ تا ۳۰ شهریورماه برابر با ۱۶ تا ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ برگزار شد، گفت: فتوکینا در سال ۱۹۵۰ به نام فتوکینو به‌ قصد نمایش و عرصه‌ی محصولات عکاسی و سینمایی توسط پروفسور فریتز گرابر fritz Geraber عکاس، نویسنده، کتابدار، ناشر و کلکسیونر عکس بنیان نهاده شد و بی‌شک بخشی از تاریخ عکاسی آلمان محسوب می‌شود.

لطیفیان ادامه داد: پروفسور گرابر در طول حیات اجتماعی مفید خود، بیش از ۳۰۰ نمایشگاه بین‌المللی برپا کرد و در بیشتر این نمایشگاه‌ها استعدادهای جوان و گمنامی را به دنیای عکاسی معرفی کرد.

او با بیان این‌که فتوکینا از سال ۱۹۵۰ تا به امروز به‌طور مرتب هر دو سال یک‌بار برگزار شده و هربار تازه‌ترین پدیده‌های روز در زمینه‌ی صنعت و هنر عکاسی و تصویربرداری در تمام زمینه‌ها را در برابر دید مشتاقان از سراسر جهان قرار داده است، تصریح کرد: پروفسور گرابر تا سال ۱۹۸۰ به‌مدت حدود ۳۰ سال شخصا مسوولیت برگزاری نمایشگاه فتوکینا را برعهده داشت، به همین دلیل، به «آقای فتوکینا» معروف شده بود.

این عکاس ایلامی درباره‌ی برنامه‌های دوسالانه‌ی این نمایشگاه، گفت: امسال به‌مناسبت ۱۷۵ سالگی عکاسی، نشست‌های مختلفی در نمایشگاه برگزار شد و آثار بسیاری از عکاسان برتر جهان در قالب نمایشگاه‌هایی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که از جمله‌ی این آثار می‌توان به عکس‌های پرتره اشاره کرد. اوج این ژانر از عکاسی را می‌توان در آلمان یافت سرآمد آن‌ها آگوست ساندر (August Sander) است.

لطیفیان نقطه‌ی عطف این نمایشگاه را کارگاه‌های آموزش عکاسی در ژانرهای مختلف دانست که از سوی شرکت‌های معتبر تولیدکننده‌ی لوازم عکاسی برگزارشده بود و ادامه داد: خیلی خوشحالم که به‌عنوان اولین عکاس در تاریخ عکاسی شهر ایلام، در این دوسالانه حضور یافتم. امیدوارم بتوانم به‌خوبی تجربیات و اطلاعاتی را که در این نمایشگاه به‌دست آوردم در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی در زادگاهم بگذارم و گامی هرچند کوچک در راستای ارتقای سطح عکاسی استان ایلام بردارم.

وی اضافه کرد: در این سفر ۱۵ روزه به چهار کشور اروپایی (فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند) علاوه بر چند روزی که در فضای نمایشگاه سپری کردم، سایر روزها را به عکاسی از فضای شهری و معماری این کشورها اختصاص دادم. امیدوارم بتوانم با برگزاری چند نمایشگاه، عکس‌های این سفر را نیز در معرض دید علاقه‌مندان و همشهریانم قرار دهم.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست