1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش فارس از برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس ملی ایران؛ دوسالانه عکاسی هم به سرنوشت دوسالانه نقاشی پیوست

گزارش فارس از برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس ملی ایران؛ دوسالانه عکاسی هم به سرنوشت دوسالانه نقاشی پیوست

خبرگزاری فارس: مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس ملی ایران با انجمن عکاسان ایران به توافق نرسید و همچون دوسالانه نقاشی،‌ با مشارکت برخی از عکاسان این دوسالانه را سال آینده برگزار می‌کند.

خبرگزاری فارس: دوسالانه عکاسی هم به سرنوشت دوسالانه نقاشی پیوست

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، فراخوان دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران امروز ۲۲ آذرماه سال ۹۰ در حالی منتشر می‌شود که انجمن عکاسان ایران در برگزاری آن هیچ مشارکتی ندارد.

البته این اولین بار نیست که انجمن‌ها برای برگزاری دوسالانه‌های مخصوص به خود با مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد مشارکت نمی‌کنند، پیش از این نیز دوسالانه هفتم نقاشی بدون حضور انجمن هنرمندان نقاش از سوی مرکز هنرهای تجسمی برگزار شده و دوسالانه هشتم نقاشی نیز باز هم بدون حضور این انجمن، ‌تا پایان سال جاری برگزار می‌شود.
ششمین دوسالانه تصویرگری نیز که ده سال از آخرین دوره برگزاری آن می‌گذرد و در این تأخیر و تعویق رکوردشکن بوده است، قرار است با همکاری مرکز هنرهای تجسمی سال آینده برگزار شود و به گفته مدیر عامل انجمن تصویرگران،‌توافقات اولیه برای داشتن اختیارات تام به انجمن تصویرگران در برگزاری ششمین دوسالانه صورت گرفته است،اما محمود شالویی در نشست چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام کرد که تنها یک گفت وگوی دوستانه میان مرکز هنرهای تجسمی و انجمن تصویرگران صورت گرفته است و درباره اختیارات تام به این انجمن صحبتی به میان نیامده است. بنابراین از همین اختلاف نظرها در آغاز راه، به نظر می‌رسد که برگزاری دوسالانه ششم تصویرگری نیز پس از کش مکش‌های فراوان که ده سال برگزاری آن را به تعویق انداخت، به سرنوشت دوسالانه نقاشی و عکس بدل شود و یا آن که تعویق در برگزاری آن همچنان ادامه یابد.

انجمن‌ها یکی از دلایل عدم مشارکت خود را در برگزاری دوسالانه‌ها دخالت‌های اجرایی از سوی مرکز هنرهای تجسمی عنوان می‌کنند و معتقدند که برنامه‌ریزی و اجرای دوسالانه‌ها به صورت حرفه‌ای باید به انجمن‌های تخصصی واگذار شود و مرکز هنرهای تجسمی تنها ناظر بر اجرای آن‌ باشد. اما مرکز هنرهای تجسمی نیز خواسته‌هایی دارد که برخی از انجمن‌ها به ناچار به این خواسته‌ها تن می‌دهند تا تحت هر شرایطی این دوسالانه‌ها برگزار شود و برخی دیگر همچون انجمن نقاشان و انجمن عکاسان ایران ترجیح می‌دهند به جای تن دادن به خواسته‌های مرکز هنرهای تجسمی، در برگزاری دوسالانه مشارکت نداشته باشند.
  
دوسالانه عکس ملی ایران تا دوره یازدهم به دلیل عدم وجود انجمنی متشکل از تمامی ژانرهای مختلف عکاسی، با همکاری تعدادی از عکاسان مطرح ایران برگزار می‌شد و اکنون با تشکیل انجمنی با عنوان «انجمن عکاسان ایران» که همه شاخه‌های مختلف عکاسی را دربرمی‌گیرد، انتظار می‌رفت برگزاری دوسالانه دوازدهم عکس طبق روال، با حضور و همکاری انجمن عکاسان ایران برگزار شود. ولی در جلسات مختلفی که اعضای این انجمن با مسئولان مرکز هنرهای تجسمی داشتند،‌ توافقی حاصل نشد و به این ترتیب انجمن عکاسان خود را کنار کشید و مرکز هنرهای تجسمی نیز اعلام کرد که این دوسالانه را اردیبهشت سال ۹۱ برگزار خواهد کرد و امروز نیز فراخوان عمومی آن را منتشر کرده است.

درفراخوان این دوسالانه، عکاسانی چون اسماعیل عباسی، سیدعباس میرهاشمی، افشین شاهرودی، علیرضا کریمی صارمی، فرهاد سلیمانی و مسعود زنده روح کرمانی در ترکیب شورای سیاست‌گذاری دوسالانه دیده می‌شوند و دبیر این دوره نیز اسماعیل عباسی ذکر شده است که از جمله عکاسان مطرح ایران هستند.

*دوسالانه بهانه است،‌هدف ما بروز اتفاقات مثبت در جامعه عکاسی است

فرزاد هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره برگزاری این دوسالانه بدون مشارکت انجمن و با حضور عکاسان مطرح از جامعه عکاسی ایران توضیح داد: شورای سیاست‌گذاری دوسالانه دوازدهم از دوره قبل مشخص شده بود و در یازدهمین دوسالانه عکاسی نیز حضور داشتند، انتخاب آن‌ها به شکلی بوده که تعدادی از استادان دانشگاه در کنار اعضای انجمن عکاسان ایران حضور داشته باشند.
 وی افزود: ما نگران موازی‌کاری و انشقاق در میان گروه‌ها و جامعه عکاس هستیم و نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد، ما می‌خواهیم در برگزاری دوسالانه همراه آن‌ها باشیم و به آن‌ها مشاوره بدهیم.
هاشمی تأکید کرد: برگزاری دوسالانه بهانه است برای آن که تعدادی عکاس گرد هم جمع شوند و بعد از دوسالانه اتفاقی را در جامعه عکاسی شاهد باشند.

*در دوسالانه عکس به نفع جامعه عکاسی ایران عمل کنید

رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان با اشاره به حضور عکاسان مطرح در برگزاری دوسالانه دوازدهم عکس گفت: برای برگزارکنندگان این دوسالانه، صاحب‌نام بودن این عکاسان بسیار اهمیت داشته است، پس چرا به نظرات آن‌ها که مؤید حرف‌های ماست گوش نمی‌دهند.
هاشمی تصریح کرد: هر یک از عکاسانی که در این دوسالانه مشارکت کرده‌اند دلایل خاص خود را دارند و ما پیشنهاد می‌کنیم به حرفهای بی‌غرض دوستانه ما گوش کنند و در برگزاری دوسالانه کاری را انجام دهند که به نفع جامعه عکاسی باشد و مسیر برگزاری این دوسالانه را به سمتی ببرند که اتفاق مثبتی را در جامعه عکاسی ایران بعد از برگزاری دوسالانه شاهد باشیم.
 
*بودجه را صرف بلیت هواپیما و هتل میهمانان نکنید

وی با اشاره به برخی از مسائلی که در برنامه‌ریزی این دوسالانه وجود داشت گفت: هزینه‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد که می‌توان این هزینه‌ها را به نفع جامعه عکاسی رقم زد نه آن که بخشی از بودجه صرف استقرار میهمانان دوسالانه در هتل، بلیت هواپیما و هزینه‌های این چنینی شود و اندک بودجه باقی‌مانده را نیز به عکاسان اختصاص دهند.
 
*مدیران دولتی از مسائل و مشکلات جامعه عکاسی بی‌خبرند

هاشمی با تأکید بر برگزاری دوسالانه‌ عکاسی با کیفیت خوب و قوی گفت: ما هم خواستار برگزاری یک دوسالانه حرفه‌ای و با کیفیت هستیم اما مشکل اصلی این بود که انجمن باید جایگاهش را با وزارت ارشاد که گمان می‌کند متولی برگزاری دوسالانه‌هاست عوض کند،‌ چرا که تصمیم‌گیرندگان دوسالانه‌ها در بدنه دولتی، کارمندانی هستند که مرتب تغییر می‌کنند و با آمدن یک مدیر جدید هم نظرات جدیدی ابراز می‌شود و برنامه‌های مدیر قبلی به راحتی کنار گذاشته می‌شود که این شیوه درست و مؤثری برای مدیریت دوسالانه‌ها نیست، بلکه باید بسترسازی مناسبی صورت بگیرد و برای برگزاری یک دوسالانه به تمامی جوانب مختلف آن و مسائل و مشکلاتی که جامعه عکاسی با آن مواجه است،‌توجه شود و تنها به برگزار کردن یک مسابقه و اهدای چند جایزه اکتفا نشود، در حالی که مدیران در مرکز هنرهای تجسمی از مسائل و مشکلات جامعه عکاسی ما بی‌خبرند.
وی درباره حضور کارشناسان عکاسی مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری دوسالانه‌ها گفت: اگر مرکز هنرهای تجسمی چند نفر کارشناس عکاسی دارد، انجمن عکاسان ایران دارای هزاران کارشناس عکاسی است که می‌توان از تجربیات و مشاوره آنها استفاده کند.

*مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی برخلاف اسا‌س‌نامه‌اش، وابسته به مرکز هنرهای تجسمی ارشاد است

هاشمی با اشاره به توافق‌های اولیه‌ای که برای برگزاری دوسالانه با مسئولان مرکز هنرهای تجسمی داشته‌اند گفت: تصور می‌کردیم می‌توانیم با مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی به عنوان یک مؤسسه مستقل که هدفش کاهش تصدی‌گری دولت در اجرای دوسالانه‌هاست، به توافق برسیم و دوسالانه‌ای را برگزار کنیم که سرمشق سایر دوسالانه‌ها قرار بگیرد، ولی فکر نمی‌کردیم که این مؤسسه وابسته به مرکز هنرهای تجسمی باشد.
وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌ها در این دوسالانه به شکلی است که تنها آمار و ارقام ارائه شود و بعد از دوسالانه نیز هیچ کس برداشت عکاسانه از دوسالانه ندارد، در حالی که ما دغدغه و نگرانی عکاسی ایران را داریم و به کیفیت خوب یک دوسالانه که اتفاقات خوبی را درجامعه عکاسی ایران به دنبال داشته باشد فکر می‌کردیم،‌از نظر ما آمار و ارقام مهم نیست بلکه معرفت در عکاسی و فرهیخته شدن عکاسی ایران است که حائز اهمیت است.
 
*دولت تصدی‌گری خود را کم کند و به وظیفه نظارتی خود عمل کند

هاشمی با بیان این که ما می‌خواستیم انجمن عکاسی به خصلت اصلی خود عمل کند گفت: وزارت ارشاد باید تصدی‌گری خود را در این امور کاهش دهد و برگزاری دوسالانه‌ها را به صاحبان اصلی آن که انجمن‌های تخصصی هستند، واگذار کند و به وظیفه اصلی خود که نظارت است به شیوه صحیح عمل کند نه آن که در سیاست‌گذاری‌ها دخالت داشته باشد.
رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان اضافه کرد: حضور دولت در این برنامه‌ها اگر حضور مشخص و تعریف شده‌ای نباشد، بی مورد است و هر بار برای آن طبق یک نظر تصمیم می‌گیرند که نشان می‌دهد درکی از مسائل و مشکلات عکاسی ندارند.

*مبنای اصلی دوازدهمین دوسالانه عکس اشتباه است 

وی همچنین تأکید کرد که همه اعضای انجمن عکاسان ایران اگر صلاح بدانند می‌توانند در این دوسالانه شرکت کنند اما برای ما مثل روز روشن است که مبنای برگزاری دوسالانه اشتباه است و بهتر است هزینه‌ها جایی صورت بگیرد که ثمری برای جامعه عکاسی ایران داشته باشد. برگزاری چند دوسالانه با بودجه میلیاردی که مرکز هنرهای تجسمی در اختیار دارد کار بزرگی نیست و می‌توان با هزینه‌های بسیار پایین‌تر اتفاقات بزرگتری را در عرصه هنرهای تجسمی انجام داد.

هاشمی درباره برنامه‌های انجمن عکاسان ایران هم گفت: ما چهار کمیته شامل آموزش، پروژه‌های عکاسی، انتشارات و رسانه تشکیل داده‌ایم و استادانی از جامعه عکاسی در هر یک از این کمیته‌ها با ما همکاری می‌کنند، نشست‌های تخصصی درباره عکاسی برگزار می‌کنیم و به مسائل و مشکلات جامعه عکاسی می‌پردازیم.

*مشاوره می‌دهیم اما شرکت نداریم

فرزاد هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران در خاتمه گفت: تصمیم داریم هر کمک و مشاوره‌ای که برگزارکنندگان دوسالانه دوازدهم عکس بخواهند دریغ نکنیم اما هیچ مشارکتی در برگزاری آن نخواهیم داشت و ترجیح می‌دهیم به بسترسازی عکاسی ایران،‌آموزش آن و برنامه‌های خودمان در بخش انتشارات و نشست‌های تخصصی بپردازیم.

به گزارش فارس، دوازدهمین دوسالانه عکس ملی ایران اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ در تهران و یزد برگزار می‌شود.
این دوسالانه از سوی مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ا

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست