1. خانه
  2. اخبار
  3. در گفت‌وگو با فارس عنوان شد؛ برپایی دوازدهمین دوسالانه عکس ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد؛ برپایی دوازدهمین دوسالانه عکس ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری فارس: سخنگوی انجمن عکاسان ایران درباره سرنوشت برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس ایران که قرار بود نیمه دوم سال ۹۰ برگزار شود گفت: نیاز به برگزاری نشستی با حضور طرفین داریم تا به نتایج روشنی در این زمینه برسیم.

خبرگزاری فارس: برپایی دوازدهمین دوسالانه عکس ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام

سعید دستوری سخنگوی هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره نتایج بیانیه انجمن عکاسان درباره برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس و پاسخی که از سوی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی به آن داده شده است، گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید حتما نشستی با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی برگزار شود تا به نتایج روشن و شفافی در این زمینه دست پیدا کنیم و از طریق انتشار بیانیه و پاسخ‌ به آن به نتیجه روشنی نخواهیم رسید.
دستوری گفت: با برگزاری یک نشست حضوری و صحبت درباره مشکلاتی که برای برگزاری دوسالانه وجود دارد به درک متقابلی خواهیم رسید.
وی درباره این مشکلات که منجر به انتشار بیانیه از سوی انجمن عکاسان شده است، توضیح داد: قرار بود فراخوان دوازدهمین دوسالانه عکس را انجمن ارائه کند ولی فراخوانی که برای انجمن ارسال شده است مشابه فراخوان انجمن بود با این تفاوت که شکل N.G.O بودن انجمن عکاسان ایران رعایت نشده بود و انجمن عکاسان ایران از حالت غیردولتی بودن خود خارج شده است و این چیزی نبود که ما انتظار داشتیم.

به گزارش خبرنگار فارس، هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران ۱۳ شهریورماه سال جاری در بیانیه‌ای که روی خروجی سایت تخصصی خود قرار داد اعلام کرده بود:

«انجمن عکاسان ایران بر اساس اهدافی مندرج در اساسنامه خود همواره حامی رویدادها و جریان‌های تاثیر گذار عکاسی در کشور است و بر این باور تاکید می‌ورزد.
انجمن ضمن استقبال از برگزاری دو سالانه‌های هنری، معتقد است، ماهیت انجمن‌ها باید بتواند متضمن استقلال و تحول کیفی جریانهای هنری به نفع تعالی جامعه هنری کشور باشد و بر همین اساس وظیفه خود می‌داند با حفظ رعایت اصول انجمن، با هر گونه اقدام مؤثر از سوی هر نهاد و مؤسسه‌ای که در جهت اصول و اهداف ذکر شده باشد همکاری به‌عمل آورد.
در تاریخ ۰۳/۰۳/۱۳۸۹ دعوتی از سوی شورای برگزاری دوازدهمین دو سالانه عکاسی ایران برای همکاری انجمن در برگزاری دوسالانه بعمل آمد که منجر به برگزاری جلسات متعدد از سوی نمایندگان دو طرف گردید، اما به دلیل آن که شورا نقش انجمن را صرفا اجرایی وتشریفاتی می‌دید برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس در سال ۸۹ منتفی شد و متعاقبا در اردیبهشت۱۳۹۰ از سوی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی دعوت مشابهی به‌عمل آمد که منجر به تفاهم نامه ای میان مؤسسه و انجمن مبنی بر همکاری و برگزاری دوسالانه دوازدهم تدوین و امضاء گردید. در این تفاهم نامه مقرر شد که برگزارکننده اصلی دوسالانه مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان ایران باشد و انجمن نقش مدیریت محتوایی و نیز انتخاب داوران، تعیین مدیر اجرایی، دعوت میهمانان و اجرای برنامه‌های جنبی را به‌عهده گیرد.
اما پس از مدتی تاخیر در چرخه این روند، فراخوانی از سوی مؤسسه به انجمن ارسال شد که متاسفانه مفاد تفاهم نامه فی مابین در آن رعایت نشده بود و مورد پذیرش انجمن واقع نشد و طی نامه ای انجمن مراتب پیشنهاد و اصلاح فراخوان را بر اساس مفاد تفاهم نامه به مؤسسه ارائه نمود. متاسفانه تاکنون ۱۳/۰۶/۱۳۹۰ هیچگونه پاسخی از سوی مؤسسه به انجمن داده نشده و موضوع همکاری و برگزاری دوسالانه کماکان در تعلیق به سر می برد.
انجمن ضمن تاکید مجدد بر اهداف و مسئولیت کنونی خود در قبال اخبار غیر موثق و نادرست احتمالی وظیفه خود می‌داند که مراتب فوق را جهت شفاف سازی این روند به اطلاع اعضاء محترم و جامعه عکاسی ایران برساند و از تلاش خود برای تعامل منصفانه و رعایت حقوق و اهداف انجمن مطلع گرداند.»

مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی نیز در پاسخ به بیانیه انجمن آورده است:

«رویکرد برگزاری دوسالانه‌ها مشارکت انجمن‌هاست
بنا بر اخباری که در برخی سایت‌ها مبنی بر برپایی دوازدهمین دوسالانه عکس ملی ایران و نحوه مشارکت انجمن عکاسان ایران و سایر تشکل‌های صنفی مربوطه طرح شده بود، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر یادآور می‌شود که برگزاری دوسالانه‌ها با همراهی و همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه صورت و از همه ظرفیت موجود بخصوص توان تخصصی و تجربی انجمن‌ها در امور محتوایی و اجرایی بهره‌گیری می‌شود و در سال جاری چند دوسالانه با مشارکت انجمن‌ها برگزار خواهد شد.»
در ادامه این نامه چنین آمده است:«بدیهی است دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانگونه که بارها تاکید شد و مطابق جلسات پی درپی که برگزار شد انجمن عکاسان ایران نیز برای این مهم می‌تواند مشارکت شایسته را داشته باشد و خوشبختانه اعضای شورای سیاستگذاری این دوسالانه که حدود دو سال از انتخاب آنها می‌گذرد خود از مؤسسان و اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان ایران بوده‌اند و درباره نحوه برگزاری این دوره دوسالانه، شورای سیاستگذاری تصمیم گیری و برنامه‌ریزی می‌کند.»
به گزارش فارس، دوازدهمین دوسالانه عکس ایران قرار بود در سال ۸۹ برگزار شود که بنا به دلایلی این امر میسر نشد و برگزاری آن به سال ۹۰ موکول شد. اکنون در نیمه دوم سال ۹۰ قرار داریم و همچنان سرنوشت برگزاری این دوسالانه مشخص نیست.
با توجه به مسائلی که برای برگزاری این دوسالانه میان مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان ایران پدید آمده است، باید دید آیا انجمن در برگزاری این دوسالانه مشارکت خواهد داشت یا همچون دوسالانه نقاشی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی خود اقدام به برگزاری این دوسالانه خواهد کرد.
انتهای پیام/ا

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست