1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش فارس از افتتاحیه « ۱۰ روز با عکاسان ایران» عالمی: عکس‌های تلخ از ایران را به خارج از مرزها نفرستیم

گزارش فارس از افتتاحیه « ۱۰ روز با عکاسان ایران» عالمی: عکس‌های تلخ از ایران را به خارج از مرزها نفرستیم

خبرگزاری فارس: اکبر عالمی در مراسم افتتاحیه « ۱۰ روز با عکاسان ایران» از همه عکاسان خواست تا از همه چیز عکاسی کنند ولی عکس‌های تلخ از ایران را در خارج از مرزهای کشورمان به نمایش نگذارند.

خبرگزاری فارس: عالمی: عکس‌های تلخ از ایران را به خارج از مرزها نفرستیم
  •  
  •  
  •  

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس،‌ «ده روز با عکاسان ایران» عنوان نخستین برنامه‌ای است که از سوی انجمن عکاسان ایران تدارک دیده شده است و سرانجام بعد از تأخیری چند ماهه که به دنبال عدم حمایت حامیان مالی این برنامه صورت گرفت، سرانجام شب گذشته با حضور جمع کثیری از عکاسان در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

این مراسم با پیام تصویری هادی شفائیه که در خارج از ایران به سر می‌برد آغاز شد.

هادی شفائیه عکاس پیشکسوتی است که نقش تأثیرگذاری در آکادمیک کردن عکاسی ایران بر عهده داشت و ریاست افتخاری برنامه «ده روز با عکاسان ایران» را دارد.

شفائیه در این پیام تصویری با ابراز خرسندی از تأسیس انجمن عکاسان ایران گفت: خوشحالم از این که این انجمن پس از سال‌ها تلاش به سرانجام رسیده است. سال‌ها پیش ما به فکر راه‌اندازی این انجمن افتادیم ولی آن زمان تعداد عکاسان آماتور به زحمت به ۲۰ نفر می‌رسید ولی همین تعداد گرد هم جمع شدیم و انجمن را در یک خانه خرابه در خیابان ویلا (استاد نجات‌اللهی)،‌ راه‌اندازی کردیم،‌یک سال هم فعالیت داشت و اساس‌نامه آن هم تنظیم و تصویب شده بود اما سرانجامی نداشت و حالا خوشحالم که بعد از گذشت این همه سال انجمن به سرانجام رسیده است و این حاصل زحمات من برای آکادمیک کردن رشته عکاسی است که از این بابت خوشحالم.

شفائیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که این انجمن با فعالیت بیشتر و تعداد عکاسان افزون‌تر همراه با آینده‌ای روشن تداوم یابد.

وی در انتها گفت: انجمن عکاسان ایران که حالا تعداد اعضای آن به هزار نفر رسیده است، آینده خوبی خواهد داشت و امیدوارم در آینده نیز فعالیت‌هایش در سطح جهانی برگزار شود که البته من دیگر به چشم نخواهم دید اما بازماندگان من شاهد رونق و پیشرفت هر روز عکاسی در ایران خواهند بود که روزی با تلاش پدربزرگشان آکادمیک شده بود.

این مراسم قرار بود با اجرای «اکبر عالمی» همراه باشد که به دلیل بارندگی و ترافیک به موقع به این مراسم نرسید و افشین شاهرودی یکی از اعضای هیئت مدیره این انجمن به ناچار اجرای مراسم را بر عهده گرفت.

شاهرودی درباره برنامه‌های «ده روز با عکاسان ایران»‌ گفت: این برنامه با هدف ایجاد شرایط گردهمایی عکاسان، تبادل اطلاعات علمی و گفتمان میان آن‌ها شکل گرفته که طی آن شاهد برنامه‌های کارگاهی، سخنرانی،‌نمایشگاه و …خواهید بود.

او از هادی شفائیه به عنوان رئیس افتخاری این برنامه یاد کرد و گفت: شفائیه اولین کسی بود که پایه‌های آموزش آکادمیک عکاسی را در ایران محکم کرد و تدریس آن در دانشکده‌های هنری ایران مدیون زحمات اوست.

در ادامه این مراسم گزیده‌ای از عکس‌های مربوط به نمایشگاه «چشم درون» که چند سال پیش در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده بود،‌ برای حاضران به نمایش درآمد که این عکس‌ها مروری داشت بر عکاسی معاصر ایران.

فرزاد هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران برای خواندن بیانیه انجمن روی صحنه آمد و گفت:‌ عکاسی معاصر ایران و سرنوشت حرفه‌ای امروز هر یک از ما، جزئی انکارناپذیر و قابل تأمل از سیلاب موفقیت‌هاست.

دریافت‌ها، خطاها، آرزوها، تنگناها و بضاعت‌ها و بلکه افتخارات همه و همه ترجمان موقعیت و واقعیت «اکنون» است.

«اکنون» پیش روی ماست و واقعیت همسایه روبرو، اعتراف و تواضع در خصوص حقایق عکاسی ایران و بضاعت روبرویی ما با آن، مسئله‌ای نیست که بخواهیم آن را پنهان داریم، این بسیار عیان است که برای اولین بار سر به عقب برمی گردانیم و مسیر قدمهای پیشین خود و دیگران را می نگریم تا بدانیم از کجا و تا کجا آمده‌ایم. خوشبختانه هنوز چشمانمان می‌بیند و ۱۰ روز با عکاسان ایران بارقه روشنایی بزرگی است که به مدد پشتوانه‌ها، دانسته‌ها و تجربه‌های حرفه‌ای شکل می‌گیرد.

هاشمی در ادامه درباره «ده روز با عکاسان ایران» گفت: قرار است در این ۱۰ روز عکاسی تنها دغدغه یک عکاس نباشد و به اراده او محدود نشود اکنون همه با معرفت خود می‌توانند رو به عکاسی کنند. عکاسی حوزه معرفت و شناخت انسان و حیات اوست و بیان این حقیقت سرلوحه آرمانی انجمن است.

وی در ادامه گفت: قرار بر این است تا فرهیختگان علوم اجتماعی و حوزه‌های تفکر به ضیافت تصویر و اندیشه دعوت شوند. در این رهگذر امیدمان به این است که نسل تحصیل کرده و آگاه امروز با تسلط بر پشتوانه حرفه‌ای خود، به سمت ایجاد «نهاد» حرفه‌ای گام بردارد. بدان امید که واژه ها و تعریف حقیقی عملکردها در مجرای اصیل خود جای گیرند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ادامه داد: دیرکرد ما در رسیدن به حقیقت خطاها و صواب‌هایمان ناشی از نبود نهاد تضمین کننده‌ای بوده است که بتواند با بهره‌مندی از قوانین راهگشا، عرصه گفتمان حرفه‌ای در جهت نیل به حقوق صنفی و اجتماعی ما را متبلور سازد. ۱۰ روز با عکاسان ایران آغاز یک گفتمان مفهومی، علمی و حرفه‌ای برای سامان بخشیدن به امکانات و قابلیتهایی است که دستخوش بی برنامه بودن‌ها و بی سرنوشتی است.

ادامه این مراسم به گزارش چگونگی تشکیل انجمن عکاسان ایران اختصاص داشت که افشین شاهرودی به آن اشاره‌ای کرد و سپس در قالب تصاویری از این تلاش‌ها و جلسات برای تشکیل انجمن،‌به نمایش گذاشته شد.

ساعد نیک‌ذات عضو هیئت مدیره انجمن نیز گزارشی درباره روند تشکیل انجمن عکاسان ارائه کرد و تأکید کرد که نخستین برنامه این انجمن با عنوان «ده روز با عکاسان ایران» بدون حمایت مالی مؤسسات دولتی و یا خصوصی و تنها با تکیه بر حق عضویت اعضای انجمن برگزار شده است.

او همچنین از ابراهیم حقیقی برای طراحی پوستر این برنامه تشکر کرد و عکاسان ایرانی را به عنوان شکیباترین و مظلوم‌ترین عکاسان جهان معرفی کرد.

 

اکبر عالمی در انتهای برنامه از راه رسید که از او دعوت شد پشت تریبون قرار گیرد و برای حاضران صحبتی داشته باشد.

اکبر عالمی از حاضران خواست که دست یاری به سوی انجمن عکاسان ایران دراز کنند.

او همچنین با تأکید بر پرهیز از حسادت در جامعه هنری و به ویژه عکاسی گفت: استنلی کوبریک همه شکوه وجلال خود را از سکوی پرتاب عکاسی به دست آورده است، اگر چه این دو یعنی سینما و عکاسی دنیای متفاوتی دارند.

وی افزود: کشور ما در سال ۶۴ دارای دو رشته عکاسی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود در حالی  که بسیاری از کشورها این رشته را به طور آکادمیک نداشتند. حالا دانشجویان آن سال‌ها به استادان بزرگی تبدیل شده‌اند و خود دانشجویان دیگری را تربیت کرده‌اند.

او در ادامه همه اعضای انجمن عکاسان را به غلبه بر هوای نفسشان دعوت کرد وگفت: سبک کاری هر کسی با دیگری متفاوت است همان طور که اثر انگشت هر کس با دیگری تفاوت دارد. بزرگان عکاسی باید به جوان‌ترها اجازه بدهند که صدای نفس آن‌ها شنیده شود و انرژی به جامعه عکاسی انتقال دهند ولی باید توجه داشته باشند که هیچ شاگردی نباید مثل استادش شود و همه باید در جایگاه خود بر قله‌های موفقیت تکیه بزنند.

عالمی در ادامه گفت: همه در کنار هم در جامعه هنری بر حسادت‌ها لگام زنیم و این خصلت ناپسند را از خودمان دور کنیم.

اکبر عالمی در بخش دیگری از سخنانش درباره نمایش عکس‌های واقعی اما سیاه از جامعه ایران در خارج از مرزها هشدار داد و گفت: من سالهاست که معلم عکاسی هستم اما مثل شما خلاق نیستم،‌ 40 سال آموزش عکاسی داده‌ام و به عنوان معلم عکاسی از همه شما می‌خواهم که از هر چه دلتان می‌خواهد عکس بگیرید از نان کپک زده و دوغ در سفره فقرا،‌ حلبی‌آبادها، فقرها و ناداری‌ها از همه این‌ها عکس بگیرید اما فقط برای کشور ایران. این عکس‌ها را برای نمایش در خارج از مرزها به نمایش نگذارید.

عالمی در خاتمه عکاسی را اقیانوس ژرفی تفسیر کرد که انتهای آن نامعلوم است.

سخنان اکبر عالمی با تشویق مکرر حاضران مواجه شد و پس از آن امین محتشم دبیر جشنواره عکس اعتیاد روی صحنه حاضر شد.

محتشم درباره عکس‌های جشنواره عکس اعتیاد که گزیده‌ای از آن‌ها در قالب برنامه «ده روز با عکاسان» در خانه هنرمندان به نمایش درآمده است گفت: این نمایشگاه در قد و قواره جهانی اما در ارومیه برگزار شد که از سطح استاندارد خوبی برخوردار بود و داوران بین‌المللی آن را داوری کردند.

در برنامه «ده روز با عکاسان ایران» گزیده‌ای از عکس‌های جشنواره عکس اعتیاد،‌ زلزله آذربایجان و گزیده‌ای از عکس‌های اعضای انجمن عکاسان ایران در تالارهای خانه هنرمندان به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست