1. خانه
  2. اخبار
  3. آغاز فعالیت‌های انجمن عکاسان ایران با برنامه «۱۰ روز با عکاسان ایران»

آغاز فعالیت‌های انجمن عکاسان ایران با برنامه «۱۰ روز با عکاسان ایران»

خبرگزاری فارس: «۱۰ روز با عکاسان ایران» عنوان نخستین برنامه انجمن تازه تأسیس عکاسان ایران است که در سه بخش گرامی‌داشت،‌ آموزش، میزگرد تخصصی و نمایشگاه عکس ۲۰ تیرماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: آغاز فعالیت‌های انجمن عکاسان ایران با برنامه «۱۰ روز با عکاسان ایران»

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، انجمن عکاسان ایران که ۲ سال از آغاز موجودیت آن می‌گذرد، با برگزاری برنامه‌ای با عنوان «10 روز با عکاسان ایران» به طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

فرزاد هاشمی مدیرعامل انجمن عکاسان ایران به همراه مریم زندی، ساعد نیک‌ذات و محسن راستانی اعضای هیئت مدیره این انجمن در یک نشست خبری درباره برنامه «10 روز با عکاسان ایران» که تیرماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد، توضیحاتی ارائه کردند.

فرزاد هاشمی مدیر عامل انجمن عکاسان ایران در آغاز این نشست اعلام کرد که برنامه «10 روز با عکاسان ایران» همان وعده‌ای است که انجمن پیش از شروع به کار به عکاسان ایران وعده داده بود و اکنون زمان وفای به عهد و روز قرار است.

هاشمی گفت: امروز روزی است که همه عکاسان ایران سال‌هاست منتظر آن بوده‌اند تا بدون تکیه بر حمایت‌های دولتی به صورت خودجوش در یک رویداد مستقل در قالب فعالیت‌های انجمن عکاسان ایران حضور داشته باشند.

هاشمی برنامه‌ریزی‌های «10 روز با عکاسان ایران» را حاصل هزار ساعت جلسه و بحث و بررسی این موضوع عنوان کرد و گفت: این برنامه به گونه‌ای طراحی شده بود که به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران مطرح شود و نگاهی نقادانه به جامعه عکاسی ایران داشته باشیم.

هاشمی برنامه‌های انجمن را شامل دو بخش اصلی و رسمی عنوان کرد و گفت: بخش رسمی آن درباره گزارش عملکرد انجمن عکاسان ایران است و در بخش اصلی نیز فعالیت‌های کمیته‌های مختلف انجمن عنوان شده است.

او درباره برنامه‌ها و اهداف «10 روز با عکاسان ایران» هم گفت: این برنامه شامل تقدیر و گرامی‌داشت یاد پیشگامان عرصه عکاسی است و در بخش دیگری از آن نیز به موضوع آموزش،‌میزگردهای تخصصی عکاسی و نمایشگاه پرداخته می‌شود.

هاشمی مسئول بخش تقدیر و گرامی‌داشت را ساعد نیک‌ذات،‌ مسئول بخش آموزش را محسن راستانی و مسئول بخش نمایشگاهی را مریم زندی عنوان کرد که در ادامه هر کدام درباره این بخش‌ها صحبت کردند.

ساعد نیک‌ذات مسئول بخش تقدیر و گرامی‌داشت برنامه «10 روز با عکاسان» درباره این بخش گفت: این بخش برای قدرشناسی از کار عکاسانی است که سال‌ها در این عرصه زحمت کشیدند و شامل همه درگذشتگان عکاسی،‌فارغ‌التحصیلان و خدمتگزاران این عرصه است.

وی درباره بخش فارغ‌التحصیلان توضیح داد: بسیاری از دانشجویان عکاسی پایان‌نامه‌های بسیار خوبی دارند که در دانشگاه‌ها بی استفاده مانده است و هیچ دسترسی به آن‌ها وجود ندارد و در قالب این برنامه می‌توان یک بانک اطلاعاتی از پایان‌نامه‌های خوب عکاسی گردآوری کرد.

نیک‌ذات گفت: این بخش شامل همه مدرسان،‌مؤلفان و مترجمان عکاسی است که نقش تأثیرگذاری در روند عکاسی ایران داشته‌اند و همچنین از ناشران برتر حوزه عکس، گالری‌‌داران برتر این حوزه و ادیتورهاو کوریتورهایی که در داخل و خارج از کشور در زمینه عکاسی فعالیت داشته‌اند.

در ادامه این نشست، محسن راستانی مسئول بخش آموزش این برنامه گفت: در این بخش قصد داریم بحث آموزش میان‌رشته‌ای را مطرح کنیم و از کارشناسان علوم‌اجتماعی،‌روان‌شناسی،‌جامعه‌شناسی و تاریخ دعوت می‌کنیم که در نشست‌های تخصصی ما حضور داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این برنامه شروعی باشد برای آشنایی بیشتر با مباحث میان‌رشته‌ای و افزود: همه چیز از آموزش شروع می‌شود چرا که اگر همان ابتدا آموزش به درستی انجام نشود و تعریف درستی از آن ارائه نشود،‌چیدمان‌ بعدی آن‌ هم غلط خواهد بود.

فرزاد هاشمی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران آغاز فعالیت‌های انجمن عکاسان ایران است و به طور مرتب برنامه‌های سالیانه نیز خواهیم داشت.

وی افزود: برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران از ۲۰ تا ۲۹ تیرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و امیدواریم که این حرکت مستدام باشد و پس از آن نیز از ۲۰ تا ۲۹ آذرماه نیز برنامه‌های دیگری را خواهیم داشت.

هاشمی همچنین نمایش فیلم‌هایی از عکاسان بزرگ جهان را به عنوان یکی از برنامه‌های بخش آموزش عنوان کرد و در ادامه درباره میزگردهای تخصصی توضیح داد: محور همه میزگردهای ما آسیب‌شناسی عکاسی ایران نظیر قانون کپی‌رایت،‌گرایش عکاسان از مستنداجتماعی به پرتره، ساماندهی گروه‌های عکاسی و … خواهد بود.

در ادامه مریم زندی مسئول بخش نمایشگاهی برنامه «10 روز با عکاسان ایران» گفت: هدف انجمن از برگزاری این بخش از برنامه همکاری و همیاری انجمن‌ها و تشکل‌های عکاسی در کشور است که انجمن عکاسان ایران به خصوص روی انجمن‌ها و تشکل‌های عکاسی شهرستان‌ها بسیار تأکید دارد و امیدوار هستیم در قالب این نمایشگاه ظرفیت‌های عکاسی سراسر کشور نمود بیشتری پیدا کند و بیشتر شناسانده شوند.

وی افزود: در این نمایشگاه فرصتی برای ارائه آثار تشکل‌های شهرستانی فراهم می‌شود و گروه‌های عکس شهرستان‌ها می‌توانند از این فرصت بیشترین استفاده را بکنند.

زندی برپایی نمایشگاه از آثار عکاسان خوب و مطرح خارجی در ایران را نیز یکی از برنامه‌های بلندمدت این انجمن عنوان کرد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که طبق وعده‌هایی که داده شده است امیدوار هستیم که بتوانیم در برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران تعدادی میهمان شهرستانی نیز داشته باشیم و فعالان حوزه عکس در شهرستان‌ها را که کمتر دیده شده‌اند به خوبی معرفی کنیم.

مدیر عامل انجمن عکاسان ایران همچنین درباره برنامه «10 روز با عکاسان ایران» به عنوان برنامه جایگزین دوازدهمین دوسالانه عکس ایران توضیح داد: وقتی برای ما مشخص شد که انجمن در برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس حضور نخواهد داشت،‌تصمیم گرفتیم که برنامه خود را به تیرماه سال بعد منتقل کنیم و تاکنون هم بسیار صبورانه در مقابل وزارت ارشاد که تمایل دارد فضای هنر کشور را در اختیار خود بگیرد، رفتار کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم برنامه‌های ما تداخل و برخوردی با برگزاری دوسالانه عکس داشته باشد و اکنون هم با توجه به تغییر مدیریت‌ مرکز هنرهای تجسمی به نظر می‌رسد برگزاری دوسالانه به تعویق خواهد افتاد و امیدوار هستیم که حداقل برگزاری آن همزمان و یا به دنبال برنامه ما نباشد.

هاشمی همچنین تأکید کرد: انجمن عکاسان ایران با حرکت‌های عکاسی در کشور موافق است و از آن پشتیبانی می‌کند ولی اگر انجمن دوسالانه عکس را برگزار می‌کرد قطعا متفاوت با آن چیزی بود که تاکنون در جامعه عکاسی با آن مواجه بوده‌ایم. ولی با این حال اگر چه در برنامه‌های اجرایی این دوسالانه حضور نداریم اما با نفس برگزاری آن مخالفتی نداریم و آن را رد نمی‌کنیم اما این شکل برگزاری دوسالانه از نظر ما مردود است.

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه «10 روز با عکاسان ایران» نخستین برنامه انجمن تازه تأسیس عکاسان ایران است که در سه بخش تقدیر بزرگان عکاسی ایران،‌ آموزش، میزگرد تخصصی و نمایشگاه عکس از ۲۰  تا ۲۹ تیرماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست