1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « ۱۰ روز با عکاسان » یا ۱۰ روز با عکاسان تهرانی

« ۱۰ روز با عکاسان » یا ۱۰ روز با عکاسان تهرانی

« ۱۰ روز با عکاسان » برای پنجمین سال متوالی امروز در خانه هنرمندان ایران گشایش می یابد و تعدادی از عکاسان و علاقمندان را دورهم جمع می کند.
رویدادی که از ماهها پیش با برنامه ریزی برخی و اجرای بعضی از اسامی آشنای هرساله پیش می رود و این دورهمی دوستانه انتقادهایی را به موازات دستاوردها برای عاملان این برنامه همراه داشته است.
انتقادهایی با عناوین: « ۱۰ روز با عکاسان تهرانی » ، « ۱۰ روز با عکاسان خودمون » و « ۱۰ روز با بعضی عکاسان » و تعابیری از این دست، اصطلاحات رایجی است که در کنار انواع نقدهای دیگر به این اتفاق وارد شده و هر ساله به همان شیوه قبل با پوشش سکوت در برابر انتقادها، به حجم نگاه های منفعلانه در روند جاری این گردهمایی انجمنانه! افزوده است.
پر واضح است کناره گیری یک انجمن از مجموع انجمن ها، عدم مشارکت یک انجمن در برنامه ها، عدم شفافیت مالی، نامه مدیر پایگاه خبری دوربین و اعلام نارضایتی ایشان(+)، عدم دخالت نشریه ها و رسانه های دست اندکار عکس و عکاسی در کنار بسیاری دیگر از مسایل و انتقادها از سوی عکاسان غیرتهرانی آینده ای روشن و چشم اندازی زیبا و امیدوارکننده را برای این « ۱۰ روزه های انجمنانه » رقم نخواهد زد.
طرح موجه نقایص و مشکلات از سوی عکاسان و حق برخورداری از پاسخ هایی منطقی، مبین ظرفیت لازم برای ادامه فعالیت است و انتظار می رود دست اندرکاران جدی تر به این پرسش ها و اِشکال ها توجه کنند؛ چرا که بسیاری از این منتقدین یا عضو این انجمن ها هستند و یا سابقه ی عضویت در آنها را -پیش تر- داشته اند.
البته در میان انبوه انتقادها و اعتراض های شفاهی و سینه به سینه، گاه! دلسوزی جسور و پرسشگری شجاع پیدا می شود که با رعایت ادب و احترام، صادقانه و شفاف طرح اِشکال می کند و در پی پاسخ از مسئولی دلسوز و شجاع است و سیاست بی پاسخ گذاشتن، تن پوش نخ نمایی از تفکر متکبرانه درون است که این روزها هیچ عقل سلیم و خردورزی آن را برنمی تابد.
علی حسن زاده از جمله فعالین و عکاسان استان فارس است که با ارسال متنی به دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برخی نکات را یادآور شده است.
بدیهی است رسانه عکاسی سلامت و مستقل در این میانه بایستی -بی هیچ چشم داشتی- با رعایت حریم ها، حامی حقوق فردی عکاسان در جای جای کشور باشند.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

? درد دل نامه:
« ۱۰ روز با عکاسان » یا « ۱۰ روز با عکاسان تهرانی » و در بهترین حالت « ۱۰ روز با عکاسان نیمه شمالی کشور » !؟

علی حسن زادهبه خبر زیر دقت کنید:
مدیران کمیته‌ها و بخش‌های پنجمین دوره « ۱۰ روز با عکاسان » معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان، سید عباس میرهاشمی – دبیر این دوره – در احکامی محمد مهدی رحیمیان، حسن غفاری، مجید ناگهی و ابراهیم صافی را به ترتیب به عنوان مدیر گروه علمی، مدیر اجرایی، مدیر بخش ویژه و مدیر هنری پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان منصوب کرد.
پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان از سوی انجمن عکاسان ایران و با مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌های عکاسی و عکاسان کشور با شعار « عکاسی امروز، فرصت‌های جدید » ۱۹ تا ۲۸ آذرماه امسال برگزار خواهد شد.
۱۰ روز با عکاسان از رویدادهای فراگیر عکاسی است که با هدف تقویت ارتباط عکاسی و جامعه، با نگاه فراگیر و تخصصی و حرفه‌ای و مشارکت عکاسان کشور هر سال با یک شعار توسط انجمن عکاسان ایران برگزار می‌شود.

? برنامه ای که چندین سال است در تهران و بصورت کاملا حرفه ای برگزار می شود، اما در این‌ میان یک نکته بسیار مهم گم می شود: آیا سهم همه عکاسان کشور از این برنامه پُرتمتراق ملی!! به یک اندازه است؟
پاسخ به این سوال بسیار ساده است: خیر

?برنامه ای که با سروصدای زیاد در رسانه های کشور، جای خاصی برای خود پیدا کرده. بطوریکه در ذهن خواننده خبر، این موضوع شکل می گیرد که گویی تمام عکاسان کشور در این مراسم بزرگ شرکت می کنند و از موهبات آن بهره مند می شود.

⬅️ اما: همه ماجرا این ظاهر زیبای کار نیست:

? بدون شک عکاسان بسیار خوبی در همه ایران وجود دارد؛ از شرقی ترین شهر تا غربی ترین، از شمالی ترین تا جنوبی ترین و بدون شک فاصله برخی از این شهرها تا تهران بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر است.

? آیا هزینه یک روز توقف در تهران برای یک عکاس حرفه ای که اهل جنوب باشد و از قضا از نظر مالی وضعیت مناسبی هم نداشته باشد، قابل تامین است؟

? آیا دوستان برگزار کننده تا کنون فکر کرده اند چرا اکثر قریب به اتفاق شرکت کنندگان در این برنامه بزرگ از نیمه شمالی کشور هستند؟ (برای درک این موضوع کافی است به عکس های یادگاری سال های قبل نگاهی بیندازیم!)
بگذارید صریح تر بگویم؛ اصلا این موضوع برای شما دوستان عزیز مهم بوده است ؟
هرچند دوستان تهرانی می‌گویند ما هم شرکت نمی کنیم که چرایش را این عزیزان باید بگویند.

?آیا زمان آن فرا نرسیده این برنامه بصورت منطقه ای برگزار شود تا سهم همه عکاسان خوب کشور از این برنامه یکسان شود؟
عکاسانی که ثابت کرده اند در کمترین امکانات هم عکس های زیبایی ثبت کرده اند.
اگر هدف “پیشرفت جامعه عکاسان تمام کشور” است، با تهران نشینی و برگزاری در تهران بطور کامل محقق نخواهد شد.
آیا زمان آن فرا نرسیده است دوستان پایتخت نشین کمی زحمت کار را زیاد کنند و تلاشی جدی در جهت پیشرفت عکاسان تمام کشور را آغاز کنند؟
بدون شک امکانات تهران در دیگر شهرها نیست ولی عکاسان فعال و پر تلاشی هستند که این کمبودها را با تلاش خود، کمتر کنند.

?اصلا بگذارید “ یک جوال دوز هم به خودمان بزنیم “.
آیا زمان آن فرا نرسیده دوستان عکاس حرفه ای نیمه جنوبی کشور، برنامه ی مشابهی در شهرهایی مثل اصفهان یا شیراز و یا بندرعباس برگزار کنند تا دیگر نیاز نباشد مکان این برنامه که از طرف انجمن عکاسان ایران! برگزار می شود تغییر کند؟
دل بستن به تهران و امکانات آنجا دردی از ما دوا نمی کند.

امیدوارم با انتشار این متن به کسی بر نخورد. صرفا درد دلی بود از یک عکاس!

علی حسن زاده عکاس – استان فارس، شهر لامِرد

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
لازم به تاکید است درج و نشر این نامه همچون سایر پرسش ها و پاسخ ها از سوی منتقدین و مسئولین برای همکاران رسانه پایگاه عکس چیلیک وظیفه تلقی شده و امکان طرح اِشکال و طرح دفاع در اختیار تمامی اهالی جامعه عکاسی اعم از: عکاسان، اساتید، دانشجویان و فعالین مرتبط در عرصه عکس و عکاسی است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
عیادت جمعی عکاسان از استاد منوچهر یگانه دوست
پسین
برگزیدگان جشنواره عکس من و شهر، زشت و زیبا معرفی شدند

به تازگي منتشر شده

۱۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با سلام و خسته نباشید …
    بله متاسفانه ما و بسیاری از علاقه مندان به عکاسی و عکاسان و اساتید و دانشجویان و… عکاسی در سطح کل کشور هر ساله شاهد این اتفاق و اتفاقات مشابه دیگر هستیم آنهم صرفا در رسانه ها واینترنت و دنیاهای مجازی مختلف ! که کمتر پیش آمده از نزدیک شاهد چنین اتفاقاتی باشیم مگر به قول شما در تهران باشیم یا اطراف آن درزمان برگزاری چنین برنامه هایی …
    به قول شما :
    اگر هدف “پیشرفت جامعه عکاسان تمام کشور” است، با تهران نشینی و برگزاری در تهران بطور کامل محقق نخواهد شد.

    انجمن عکاسان ایران ! همانطور از نامش پیداست باید متعلق به کل عکاسان ایران باشد ! و نه صرفا عکاسان تهران و تهران نشین و شهرهای اطراف …

    پاسخ
  • سیدعلی- حافظی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱

    متن این خبر را در یکی از کانال های تلگرامی گذاشتم بعد دیدم ادمینش اومد پاکش کرد.
    چون نمی شناختمش جویا شدم که چرا پاکش کردی؟
    دوستام برام نوشتن آخه خود ایشون از جمله ذی نفع های این ماجراست.
    از صبر و پذیرششون خوشم اومد که اینقدر منطقی سرکوب می کنن (-:

    پاسخ
    • علی حسن زاده
      ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۹:۵۱

      ممنون از شما
      برای خود من هم اتفاق افتاد
      ولی دوست عزیز … بی شک شما ها هم باید بنویسید

      پاسخ
  • جاویدخدمتی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷

    جانا سخن از زبان ما می گویی.
    جناب حسن زاده عزیز, متاسفانه سالهای قبل ما نیز این درد دل ها را کردیم و گوش شنوایی پیدا نشد. برنامه ای که هزینه اش تا جایی که ما اطلاع داریم از حق عضویت همه اعضا تامین می شود برای همه اعضا اجرا نمی شود. سال قبل ما حد اقل این پیشنهاد را دادیم که ماحصل این برنامه ها و نشست ها در قالب لوح فشرده برای سایر اعضا ارسال شود ولی پاسخی نشنیدیم.

    پاسخ
    • علی حسن زاده
      ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۹:۵۲

      ممنون از شما
      ولی برای شما هم همین تک جمله را می نویسم: یک دست صدا ندارد

      پاسخ
  • جالبه! پارسال خصوصی به رئیس انجمن عکاسان گفتم که چرا باید هزینه انجمن را شهرستانی ها هم بدهند ولی نفع و آموزش و پُز حضور این ۱۰ روز برای بعضی دائم المدیران باشه… برنتافت و با ترش رویی جواب داد.

    پاسخ
  • علی حسن زاده
    ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۹:۵۳

    راهی جز نوشتن نیست
    باید بدانند که این حرف فقط علی حسن زاده نیست
    شماها هم دست به قلم شوید

    پاسخ
  • انتقادات به جایی نیست، اگر نگاهی به اسامی عکاسان بیندازید متوجه خواهید شد همه این عزیزان ساکن شهر تهران نیستند. شما حتی شرکت کنندگان را نمیشناسید. شاخص ترین آن ها در این دوره صمد قربان زاده بود که اهل ارومیه است. خیلی از این انتقاد ها از جانب دوستانی بیان میشود که کارهایشان به نمایشگاه راه پیدا نکرده است و به هر صورت میخواهند این کام تلخ را با انتقادات بی پایه و اساس برای خود شیرین کنند. حتی در پخش نگاه شخصی از تمام استان های کشور افراد حضور دارند.

    پاسخ
    • ظاهرا شما زحمت مرور دقیق متن و دریافت اصل موضوع را از متن نداشتید.
      بحث بر سر راهیابی و عدم راهیابی نیست که با وجود انگیزه و منظر نگاه شما -که جالب بود- حالا بایستی از این نقطه دید هم اتفاق را دید .
      مراسمی که هزینه اش موضع شفاف ندارد و با عضوگیری از سوی هزاران نفر در سطح کشور تامین و برگزار می شود و دارای شفافیت مالی و گزارش دقیق برای عکاسان و مخاطبین و حتی مراجعین خود نیست، از هر استان باید هم یکی را دعوت و تطمیع کرده باشد تا اندک رضایت نسبی را جلب نماید.
      مشکل همین جاست که چرا از ارومیه یکی را که همیشه و همه جا آورده اند؟(که پاسخ روشن است) و چرا این امکان و آموزش و جلسه ها و … به ارومیه منتقل نمی شود؟
      حالا به جای ارومیه و نام عکاس می توانید تمام شهرها و استانهای مطرح و مستعد را جایگزین کنید که تعدادشان خیلی هم نیست.
      به دعوت از یک انجمنم جوان که دارای اعضای جوان و فعال که جویای نام هستند و دوست دارند دیده شوند و برای تبلیغ و موجه جلوه دادن حرکت به چشم طعمه از ایشان دعوت بحضور شده هم دقت کنید.
      وگرنه راهیابی عکس و عدم راهیابی اثر در چنین موقعیتی-به جز برای بعضیااا- چقدر مجال بحث و ارزشگذاری دارد؟
      به شعارهای پوچ و نتایج ضعیف و حذف ها و کنارگذاری ها دقت کنید تا بیشتر جان مطلب دستتان بیاید.

      پاسخ
    • جاویدخدمتی
      ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۵۶

      دوست عزیز, آقای قربانزاده اهل ارومیه است ولی بخاطر ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد فعلا ساکن تهران است.

      پاسخ
  • احتمالا بین بخور بخورهای هر سال، امسال سهم بعضی ها کنار گذاشته نشده و به تک خوری بسنده شده!
    این انجمن ها و انجمنی بازی ها و مدعیان همدلی و رفاقت ها اگر تومان و دلار بهشون تزریق نشه روزی هزار بار از روی فرهنگ لغت این واژه ها رو تکرار نمی کنند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست