1. خانه
  2. اخبار
  3. جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۲

جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۲


نگاه استاد یا بضاعت ما؛

«چرا بیشتر آثاری که روی دیوار دوسالانه بود، نوع نگاه خاص اساتیدی را تداعی می‌کرد که اتفاقا عضو هیات داوران بودند؟»

این سوال دیگری بود که شرکت‌کنندگان بینال در جلسه پرسش و پاسخ با شورای سیاست گذاری، به میان آوردند

ابراهیم صافی در پاسخ به این پرسش گفت:«آن زمانی که می‌خواستند هیات داوری و انتخاب مشخص شود، لیستی بیست و پنج نفره تهیه شد و هر کدام از اعضای شورای سیاست گذاری، کسانی را که مناسب می‌دانستند، پیشنهاد می‌دادند و بعد رای گیری می‌شد.

ناخودآگاه به خاطر اینکه موضوع «خلاقه» بود، شکل انتخاب داوران به سمت و سوی کسانی رفت که درگیر این مقوله از عکاسی مخصوصا در دانشکده‌ها، هستند.

ما خیلی سعی کردیم که این اتفاق نیفتد اما شاید ناخودآگاه رخ داد.

صافی ادامه داد:«من با آقای مهران مهاجر و شهریارتوکلی پیش از این، تجربه داوری داشته‌ام و کم و بیش نوع نگاهشان را می‌شناسم. شاید بتوان گفت رویکرد خانم نیلوفر معترف هم کمی با آنها همسان است اما فکر نمی‌کنم آقایان کشمیرشکن، علایی و جلالی هم چنین رویکرد و نگاهی داشته باشند.

او در ادامه گفت:«من عکس‌های راه نیافته را ندیده‌ام ولی ممکن است در هر رقابتی، یک آثاری را از مجموعه کارهای حذف شده بیرون بیاورد، نقد کند و با منطق آن را به اثبات برساند در عین حال داوری دیگر اهل این جدل‌ها نباشد و فقط نظر بدهد. اما در کل وقتی این مجموعه که حاصل کار جمعی این افراد است می‌بینیم، باید بپذیریم که شاید بضاعت عکاسی‌مان در همین حد بوده است.»

اسماعیل عباسی هم به این پرسش اینگونه پاسخ داد:«وقتی داوری تمام شد من و آقای زنده روح بقیه عکس‌ها را دیدیم تا ارزیابی کنیم چند درصد عکس‌ها ممکن است از چشم داوران دور مانده باشد.

از حدود دوازده هزار و دویست عکس حذف شده هر چقدر هم تلاش کردیم، با اغماض فراوان، حداکثر دویست اثر دیگر را می‌شد بیرون آورد و مطرح کرد.

اما ده هزار تای دیگر از دید من مردود بودند.

معنی این چیست؟ما عکاسان هیچ وقت به خودمان بر نمی‌گردیم که ببینیم تولید جامعه عکاسی ما چیست.

مسعود زنده روح هم برای این پرسش پاسخی داشت:«من اصلا نمی‌خواهم از کار داوران دفاع کنم آنها باید خودشان پاسخگوی کارهایشان باشند.

اما وقتی آثار فرستاده شده را دیدم با خودم گفتم ای کاش زمانی برسد که فقط هزار عکس  بیاید و ما به سختی بتوانیم از بین آنها دویست تا انتخاب کنیم.

یکی از دوستان در نظرات وبلاگ من نوشته بود که ما در یک جشنواره‌ای عکس‌های حذف شده را به وسیله یک استاد دیگر بررسی کردیم و نمایشگاهی گذاشتیم. امیدواریم در مورد دوسالانه هم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

جواب نوشتم حتما این کار را بکنید چون به هر حال دیدن عکس و نظرات مختلف بسیار خوب است.»

فردا پاسخ اینکه چرا ژانرهای مختلف عکاسی از دوسالانه حذف شدند و چه نگاهی خلاق است را خواهید خواند…

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۳

جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۳

چه نگاهی خلاق است؟

«چرا ژانرهای مختلف عکاسی از بینال یازدهم حذف شدند؟»

این سوال دیگری بود که شرکت کنندگان در جلسه پرسش و پاسخ از شورای سیاست گذاری دوسالانه پرسیدند.

اسماعیل عباسی، دبیر بینال پاسخ داد: «اولا موضوع آزاد بوده است و بنابراین شما از هر چیزی حتی عکس خبری می‌توانستید بفرستید.

اما گرایش هنری معنی‌اش این است که دارای یک نوع مشخصه هنری باشد.

من دوستان را به وبلاگم ارجاع می‌دهم چون پیش بینی می‌کردم که ممکن است خیلی از این سوال‌ها مطرح شود بنابراین عکسی ورزشی از مسابقات المپیک پکن گذاشتم که یک ورزشکار با بدن خیس، چرخی زده بود و آب روی هوا پاشیده بود.

این عکس در همان موقع، خبری است و می‌شد آن را در روزنامه‌ها منتشر کرد.

اما وقتی آن زمان گذشت و از جنبه خبری خارج شد، چون واجد یک نگاه آرتیستیک هم هست، می‌تواند به بینال بیاید.»

کورش ادیم هم به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد:«بینال عکس ایران نمی‌تواند پاسخگوی همه گرایش‌های عکاسی باشد و در هیچ جای دنیا هم این طور نیست.

به نظر من خیلی قاطعانه برخی شاخه‌های عکاسی در گالری، موزه و بینال عکس جایی ندارد.

هر چیزی یک تعریفی دارد و ما باید بدانیم جای عکس خبری، ورزشی، تبلیغاتی و صنعتی، علمی، عکس هوایی و ماکروگرافی‌های مخصوص در موزه و گالری نیست. طبیعتا در بینال هم نیست. آنها عرصه و جایگاه خود را دارند.

اما می‌توان گفت ممکن است در میان آثار عکاسان هر کدام از این شاخه‌ها، نمونه‌هایی وجود داشته باشد که می‌توان آنها را به عنوان اثر هنری تلقی کرد.

این به آن معنی نیست که ما به عنوان شورای سیاست گذاری بینال عکس ایران ، تضاد یا واکنشی نسبت به این عکس‌ها داریم.

با این دید، شورا به اتحاد رسید و قرار شد که عکاسی با موضوع آزاد با گرایش خلاقه یا به قول فرنگی‌ها فاین آرت موضوع اصلی نمایشگاه قرار گیرد.

مهدی مقیم نژاد هم در پاسخ به این پرسش گفت: «این بحث «آرت فتوگرافی» یا «فاین آرت فتوگرافی» خیلی گمراه‌مان نکند.

خلاقیت وجهی وسیع است و در همه انواع عکاسی می‌تواند صدق کند.

وقتی شما مثلا به موزه هنرهای مدرن نیویورک، مراجعه کنید، می‌بینید بخشی از بزرگترین، بهترین و ماندگارترین آثار عکاسی دنیا، اصلا عکاسی هنری نبوده‌اند.

«للار نیلسون» عکاسی سوئدی است که عکس علمی می‌گیرد اما با آن آثار شما را به وجد می‌آورد و اثرش روی دیوار موزه هنرهای مدرن  نیویورک جا می‌گیرد یا «هارولد اجرتون» و یا مستندنگارانی دیگر.

بنابراین نمی‌توان گفت هر عکس هنری، الزاما عکس خوبی است و واجد خلاقیت.

«آیا عکاسی از آگهی ترحیم، کار خلاقانه‌ای است؟» پرسشی است که در بخش بعدی پاسخ آن را می‌یابید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۴

جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۴


آگهی ترحیم و خلاقیت؛

«آیا عکس گرفتن از آگهی ترحیم، واجد نگاه خلاقانه است؟» پرسش دیگر حاظران در جلسه گفت و شنود با شورای سیاست‌گذاری دوسالانه بود.

مهدی مقیم نژاد در پاسخ گفت:«عکاسی در ذات خود یک باز تولید است. در عکاسی امروز دنیا در زیر مجموعه  یک مدلی از عکاسی که ما به آن می‌گوییم عکس‌های ساختگی، بحثی وجود دارد به نام «Rephotography». یعنی نسلی از عکاسان وجود دارند که عکاسی دوباره می‌کنند.

او ادامه داد: «مثلا شاید برای خیلی‌ها، عکس‌هایی که از تابلوهای نقاشی گرفته شده، سوال برانگیز باشد.

در پاسخ توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که به لحاظ پیشینه زیبایی‌شناسی، این آثار برای خودشان سنتی دارند و امروزه عکاسان بزرگی در دنیا هستند که به این شیوه عکاسی می‌کنند، یعنی عکس‌هایی را دوباره عکاسی می‌کنند که نمونه ی مشهور ریچارد پرینس از آن جمله است.

 پیش از این نیز،مثلا دردهه ی ۳۰ وسالها پیش از آنکه بحث Rephotography مطرح شود. «واکر اوانز» در دوره‌ای از در و دیوار و پوسترهای خیابانی عکس گرفته و این عکس‌ها معنایی دارد. یعنی وقتی صد تا از آنها  را کنار هم می‌گذارید و مختصات فرهنگی و روح مردمان یک دوره خاص را نشان می‌دهد.

یا در سال‌های اخیر یک عکاس مطرح آمریکایی به نام «Richard Misrach» در دوره‌ای، آثاری دارد که فقط از پوسترهای غرب آمریکا است.

منتهی به هر حال این گونه کارها خیلی در روال سنتی عکاسی نمی‌گنجد و فهم، درک و پذیرش‌اش منوط به بستر سازی‌های فرهنگی است.

شاید اینجا اگر یک نفر از چند تابلوی نقاشی عکس بگیرد و به ما نشان بدهد خیلی جذب‌مان نکند و حق هم داشته باشیم. ولی با تعاریف عکاسی معاصر دنیا نمی‌شود فی نفسه آن را عکاسی قلمداد نکرد.

شاید هیات داوران هم با این دیدگاه، خواسته‌اند این نوع کار هم نمایش داده شود.

او در پایان گفت: «قبول دارم که شاید پذیرش چنین شکلی از زیبایی‌شناسی، برای عکاسی ما سهل و ساده نبوده و شاید یک مقدار زود باشد، ولی معتقدم باید تعریف‌مان از عکاسی را یک مقدار گسترش بدهیم و این نوع کار را هم در آن بگنجانیم.»

شیوه شکل‌گیری و اجرای دوسالانه موضوع پرسش‌های بعدی این جلسه بود که به زودی می‌توانید آن را بخوانید…

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۵

جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۵

دوسالانه و پیران عکاسی؛

شیوه برگزاری دوسالانه، نحوه ارایه آثار و چرایی برگزار نشدن دوسالانه در موزه دیگر سوالاتی بود که در جلسه سیاست گذاران و راه یافتگان به دوسالانه مطرح شد.

«آیا پیران عکاسی جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که دوسالانه بعدی را برگزار کنند یا برای برگزاری آن راه و روش نظامندی وجود دارد.»

این پرسش را که مربوط به شکل گیری دوسالانه بود، مسعود زنده روح پاسخ داد: «همه دوسالانه‌ها ملی محسوب می‌شوند و جزو شرح وظایف مرکز هنرهای تجسمی هستند که زیر مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما تا به حال هیچ قانون و برنامه مدونی نداشته‌اند، و همیشه یک گروه آدم، که البته خیلی هم پیر نبودند! دعوت ‌شده و با هم به تصمیمی می‌رسیدند و دوسالانه را برگزار می‌کردند.

این افراد را هم مدیر موزه هنرهای معاصر دعوت می‌کرد.

اما از این دوره، آقای محمود شالویی، مدیر مرکز هنر های تجسمی و موزه هنرهای معاصر، روش را تغییر دادند و از این پس شورای سیاست گذاری از طریق مرکز هنرهای تجسمی دعوت می‌شود.

همچنین برای اولین بار، دوسالانه‌ها قانونمند شده و از این پس مشخص است که  چه کسی حکم می‌دهد، چه کسانی عضو شورای سیاست‌گذاری هستند و دبیر و مدیر اجرایی چگونه انتخاب می‌شوند.

این قانونمندی خیلی خوب است و امیدوارم نتیجه آن را در دوازدهمین دوسالانه ببینیم.»

«چرا هنوز کتاب دوسالانه پیشین منتشر نشده است؟» این پرسشی دیگر بود که زنده روح در پاسخ به آن گفت: «من عضو شورای سیاست گذاری و داور دو بخش از دهمین دوسالانه بوده‌ام اما الان نمی‌توانم پاسخگوی اتفاقات پیرامون آن باشم چرا که موضوعی است بین دبیر آن دوره و مرکز هنرهای تجسمی و آنها خود باید پاسخگوی این تاخیر باشند.»

«آیا عکسی از جریان داوری حذف شده است؟» سوالی بود که اسماعیل عباسی در پاسخ به آن گفت:«همه ما در این جامعه و چارچوب قوانین آن زندگی می کنیم.

در هر جامعه دیگری هم باشیم، محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت که بر اساس آن یک سری عکس‌ها را می‌توان نشان داد و یک سری  دیگر را نمی‌توان.مثلا شما نمی‌توانید از جنازه‌های سربازان امریکایی در جنگ عراق یک عکس در مطبوعات ببینید.
من از حذف آثار دفاع نمی‌کنم اما چارچوب‌های اجتماعی‌مان را باید رعایت کنیم.
در این دوره هم شاید دو یا سه عکس با معیارهای موجود در جامعه منطبق نبود و کنار گذاشته شد.»

«گفته می‌شود عکس، هنر معاصر به شمار نمی‌آید و به همین دلیل دوسالانه در موزه برگزار نشد.»

مسعود زنده روح دبیر اجرایی در پاسخ به این پرسش گفت: «این بحث اصلا مطرح نیست.
دوسالانه این دوره هم قرار بود در موزه هنرهای معاصر برگزار بشود و شما اگر به اولین فراخوان مراجعه کنید، می‌بینید که محل برگزاری موزه هنرهای معاصر قید شده است.
اما به دلیل تغییر مدیریت و فاصله‌ای که در مسیر برگزاری دوسالانه رخ داد، موزه برنامه کاری خود را پر کرد و نتوانست زمانی را به دوسالانه اختصاص بدهد.
البته در برنامه‌ریزی برای دوسالانه دوازدهم، مقرر شده که این رویداد در محل خودش و در موزه هنرهای معاصر برگزار شود.»

سوال بعدی این بود که «چرا اندازه عکس‌ها در دو نمایشگاه یزد و صبا تغییر کرده است و نسخه‌ای که در صبا به نمایش درآمده بزرگتر از اصل اثر است.»

عباسی گفت:«هیچ کدام از عکاسان اشاره نکرده بودند که قطع ارایه شده، بخشی از زیبایی شناسی اثرشان است.

اما برای دوره‌های بعدی این راه حل به نظرم می‌رسد که موضوع در فراخوان ذکر بشود واگر عکاسی قطع خاصی را در نظر دارد حتما آن را قید کند.»

درد دلی با عکاسان جوان، بخش آخر این گزارش است که به سخنان محسن راستانی اختصاص دارد. این بخش را به زودی می‌خوانید…

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۶

جلسه راه‌یافتگان و سیاست‌گذاران دوسالانه – ۶

حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای؛

«من شاید کمی حالتان را بگیرم.»

با این جمله محسن راستانی که یکی از سیاست‌گذاران بینال یازدهم بود سخنان خود را خطاب به راه‌یافتگان آغاز کرد و گفت:«من تنها عضوی از شورای سیاست گذاری‌ام که با برگزاری بینال مخالف بودم، هستم و خواهم بود چون معتقدم بینال ساحتی بسیارجدی است و آدم‌ها باید برای آن آماده بشوند.»

او که تاکید می‌کرد در زمینه عکاسی با هیچ کس تعارف ندارد، گفت: «عکاسی ایران کاملا پرشور و علاقمند، اما بی‌ثمر و غیرحرفه ای است. آنچه عکاس ایرانی دارد مقداری عکس، اطلاعاتی جزیی و ادعای فراوان است.

ما تازه داریم کتاب ترجمه می‌کنیم و به الفبا می‌پردازیم. ما هنوز یک کتاب منطبق با ارزش‌های عکاسانه در سطح ایران نداریم، هنوز عکاسی صاحب سبک که بتواند پیش‌بینی کند و با برنامه و سازمان کارش را پیش ببرد وجود ندارد اما دوسالانه برگزار می‌کنیم.»

راستانی گفت: «معتقدم قبل از اینکه بینال داشته باشیم باید نهادهایی ایجاد کنیم که افراد را با مفاهیم و آموزه‌های لازم آشنا کند و کمک کند تا به سبک و سطوحی برسند و از آنجا به بینال پرتاب شوند.»

او ادامه داد: «عکاسی ایران باید از طریق ورک شاپ و استاد صاحب سبک رشد کند و ببالد.»

راستانی که اخیرا وارد دهه ششم زندگی شده است گفت:«این نظرات من در مورد بینال و آثارش است و می‌توانم آنها را کاملا با دلایل حرفه ای و مستند ثابت کنم.»

او انتقادی هم به شیوه کار همکاران خود داشت و گفت:« همانطور که ما می‌توانیم از حرفه‌ای‌ترین عکاسان دنیا نام ببریم، از غیر حرفه‌ای ترین‌ها هم می‌توانیم یاد کنیم که اتفاقا تعدادشان در ایران کم نیست.»

او غیر حرفه‌ای‌ها را این چنین معرفی کرد که: «امروز اگر به یک عکاسی که خود را حرفه‌ای می‌داند بگوییم شما از گل عکس گرفته‌اید؟

می‌گوید: «توی آرشیوم دارم.»

بپرسید از پرنده، از چهره رییس جمهور، تظاهرات، کارگر، زن، ورزش، مجلس، این موضوع یا آن موضوع عکس دارید؟

می‌گوید:«بله دارم.»

عکاس ما همه چیز عکس می‌گیرد و هنوز به فرهنگی که ناشی از شخصیت خودش باشد دست پیدا نکرده است.

به اعتقاد من این فرد غیر حرفه‌ای‌ترین عکاس دنیا است.

برای همین است که بینال زیاد می‌گذراند، جشنواره زیاد است، فراخوان هم زیاد می‌دهند و همه در تمام آنها شرکت می‌کنند.»

پایان

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست