1. خانه
  2. اخبار
  3. دبیر جشنواره عکس کودک در گفتگو با حیات: کودکان را از طریق قصه گویی با دفاع مقدس آشنا سازیم

دبیر جشنواره عکس کودک در گفتگو با حیات: کودکان را از طریق قصه گویی با دفاع مقدس آشنا سازیم

علیرضا کریمی صارمی گفت: ذهن کودک را باید ابتدا از طریق قصه گویی با موضوعاتی چون جنگ و دفاع مقدس آشنا کرد، سپس در نوجوانی تصاویر و عکس هایی از این واقعه را به وی نشان داد.
علیرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره عکس کودک در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات پیرامون ارایه مفاهیم جنگ و دفاع مقدس از طریق عکس به کودک گفت: ما به کودک که تا سن ۸ سالگی را شامل می شود نمی توانیم عکسی که صحنه هایی از خشونت را همراه دارد نشان دهیم، اما از طریق قصه گویی می توانیم برای او از جنگ سخن بگوییم.
کریمی صارمی در ادامه افزود: تمام بچه های دنیا به قصه گویی علاقه بسیار دارند و زمانی که کسی برای آنها قصه می گوید به دقت گوش می دهند، ما می توانیم برای کودک قصه ای بگوییم که به دوران هشت سال دفاع مقدس برمی گردد، مثلا برای پدر یک دختربچه و یا پسربچه چه اتفاقی افتاد. ذهن کودک آهسته آهسته با شیوه کودکانه یاد می گیرد و می فهمد که چه اتفاقی در دوران جنگ افتاد و بعد در دوران نوجوانی این تصاویر را در کنار خود می بیند، تصاویری از جنگ، از دفاع و آن زمان به قصه هایی که در دوران کودکی برایش گفته شده بود ،رجوع می کند.
وی با بیان این مطلب که با قصه باید پیش زمینه برای درک کودک از مفهوم جنگ و دفاع مقدس را فراهم کرد گفت: در ذهن نوجوانی که در دوران کودکی با این مفاهیم آشنا شده است به تدریج تصویرسازی از جنگ شروع می شود، آن وقت است که جوانی نقاش جنگ می شود، دیگری نویسنده جنگ و… .
وی در ادامه افزود: هیچ کسی نیست که قصه های دوران کودکی اش را فراموش کند، باید با استفاده از فن قصه گویی و گسترش و تعمیم آن به مسایل پیرامون ،موضوعاتی چون جنگ و دفاع مقدس به کودک آموزش داده شود، آن وقت است که کودک در بزرگسالی به هرچیزی که نگاه می کند، به یاد قصه ای می افتد که در کودکی برایش گفته شده است.
کریمی صارمی همچنین با بیان این مطلب که فرهنگ سازی درمورد مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس در نسل چهارمی ها را باید با قصه گویی آغاز کرد، گفت: این قصه ها باید به گونه ای باشند که بچه ها ببینند و در جریان کامل و کافی از جنگ قرار گیرند، سپس از طریق نقاشی، عکاسی و تصاویر خارج از خشونت که ذهن کودک را متاثر نسازد، توجه کودک را به این مفاهیم جلب کرد.
وی همچنین درمورد تصویرسازی کتاب کودک و نوجوان با موضوع جنگ گفت: تصویرسازی کتاب  کودک با این موضوعات خاص باید با همان لطافتی که برای کودک قصه گفته می شود همراه باشد و تا صدا، ذهن و نفس قصه گو با کودک ارتباط برقرار نکند کودک را مجذوب داستان نخواهد کرد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست