1. خانه
  2. اخبار
  3. در نشست تخصصی عکاسان دفاع مقدس مطرح شد حفظ و حراست از عکس‌های دفاع مقدس، یک وظیفه ملی است

در نشست تخصصی عکاسان دفاع مقدس مطرح شد حفظ و حراست از عکس‌های دفاع مقدس، یک وظیفه ملی است

در نشست تخصصی عکاسان دفاع مقدس که در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد ، استادان دانشگاه ، کارشناسان و عکاسان پیشکسوت دوران دفاع مقدس بر حفظ و حراست از آثار و عکس‌های جنگ تحمیلی تاکید کردند و آن را یک وظیفه ملی دانستند.

نشست تخصصی عکاسان دفاع مقدس با موضوع آسیب شناسی عکاسی جنگ و ضرورت نگهداری علمی تصاویر مربوط به هشت سال دفاع مقدس امروز شنبه در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) برگزار شد.

در این نشست تخصصی عباس میرهاشمی مدیرعامل بنیاد روایت فتح ، حسین حیدری سرپرست انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ، سعید صادقی از پیشکسوتان عکاسی هشت سال دفاع مقدس، امیرعلی جوادیان مدرس دانشگاه و عکاس جنگ ، محسن راستانی از عکاسان پیشکسوت جنگ ، علیرضا نیک نژاد مدیرعامل سایت عکاسی دات کام ، محمود ظهیرالدینی مسوول واحد عکس ایرنا و علی فریدونی عکاس پیشکسوت ایرنا حضور داشتند .

شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت توجه به وضعیت عکاسان هشت سال دفاع مقدس و ضرورت نگهداری علمی از آثار هشت سال دفاع مقدس تاکید کردند .

سرپرست انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در این نشست، گفت : عکس‌های دفاع مقدس گنجینه‌ای از تصاویر هستند که باید در حفظ و نگهداری آنها به عنوان سندهای اصلی جنگ کوشید تا اصل کار آسیب نبیند.

حسین حیدری ، از مسوولان خبرگزاری جمهوری اسلامی و تمامی نهادهایی که این گنجینه‌ها را در اختیار دارند خواست که از زیان دیدن بیش از این به آثار جنگ ، جلوگیری کنند.

وی توضیح داد که در زمان حاضر یک میلیون فریم نگاتیو از آثار انقلاب و هشت سال دفاع مقدس توسط انجمن جمع آوری و با روش‌های علمی و اصولی نگهداری می شود و علاوه براین ‪ ۱۷۶‬عکاس و بیش از ‪ ۱۰‬سازمان و نهاد نیز در پیرو این امر با انجمن همکاری نزدیک دارند.

به گفته حیدری گنجینه عکس‌های دقاع مقدس باید حداقل در کشورهای مسلمان منتشر شود که در این صورت این آثار حداقل بیش از ‪ ۲‬میلیارد مسلمان مخاطب خواهد داشت.

در این نشست همچنین مدیرعامل بنیاد روایت فتح درادامه سخنان خود تاکید کرد که نگهداری آثار عکس دفاع مقدس نیازمند همت و عزم ملی است و باید امکانات لازم برای نگهداری این آثار در نظر گرفته شود .

میرهاشمی گفت که تاکنون آثار عکس دوران انقلاب اسلامی به درستی نگهداری نشده است ولی در مورد عکس‌های دفاع مقدس باید ضمن توجه به هنرمندان خالق این آثار، این امر به درستی انجام شود .

سعید صادقی از عکاسان پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس نیز در این نشست اعلام کرد که باید نگاتیوهای عکس جنگ از آرشیوهای خصوصی خارج شود و یک محلی همچون انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولی ، نگهداری این اسناد را به عهده بگیرد .

وی گفت : امروزه انگیزه عکاسان دفاع مقدس که در روزهای جنگ با جان برکفی به صحنه جنگ رفتند ، از بین رفته است و مثل این است که دشمن با جریان سازی آگاهانه در طول ‪ ۲۰‬سال اخیر، سعی داشته است که این انگیزه‌ها را تخریب کند.

این عکاس با بیان اینکه در جمهوری اسلامی هرفردی که در حیطه مسوولیتش کم کاری و ناکارآمدی کند، دشمن است ، خاطرنشان کرد : با این که عکاسان دفاع مقدس زیبایی‌های جنگ را در عرصه ایثارگری و شهادت به تصویر کشیدند، ولی امروز این زیبایی‌ها در حال از بین رفتن است و با این که عکاسان جنگ در آن زمان با هنر عکاسی خود تجارت نکردند ولی امروز به عکاسان جنگ بی‌توجهی می‌شود.

این عکاس جنگ تاکید کرد که برای نجات عکس و آثار دفاع مقدس باید از مسوولان عالیرتبه کشور کمک خواست و با ارایه نامه و یا دیدار جمعی عکاسان جنگ با مقامات ، تقاضا کرد که نسبت به عکاسان و آثار برجای مانده آنان از جنگ توجه جدی شود.

امیر علی جوادیان از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست تخصصی بر نگهداری علمی از آثار هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد .

وی گفت که ما جنگ را تجربه کردیم و این وظیفه ما بوده است ، ولی انتظار نداریم که با عکاسان جنگ امروز بعد از گذشت سال‌ها ، بد برخورد شود .

این عکاس افزود : نباید با تحلیل‌های شعارگونه به موضوع جنگ نگاه کرد ، بلکه باید از تاریخ این مملکت و صحنه‌های جنگ درس گرفت.

جوادیان یادآور شد : من به عنوان یک عکاس جنگ، به سرنوست کشور و مملکتم حساس هستم و رشد و پیشرفت مملکت خود را دوست دارم.

این عکاس دوران دفاع مقدس همچنین خواستار تشکیل بانک عکس در کشور شد و از مسوولان فرهنگی درخواست کرد که به مقوله عکس بیش از پیش توجه کنند .

محسن راستانی دیگر عکاس جنگ در این میزگرد تخصصی عکاسان دفاع مقدس ، گفت : عکس‌های دوران جنگ سرمایه عظیمی برای کشور است که متاسقانه مورد بی مهری قرار گرفته‌اند .این در حالی است که باید ریشه‌های علمی برای حفظ و حراست از این مجموعه را پیدا کنیم.

وی یادآور شد : کشورما باید از کاریزمای ادبیات و کلمات خارج شود و در این جهت به آثار جنگ نیز باید فارغ از عاطفه و احساسات نگاه کرد زیرا این آثار باید آبادی ، هوشیاری و تغییر برای ما ایجاد کنند و تا زمانی که ارزشهای جنگ در محاصره خاطرات و ادبیات باشند، نمی‌توانند اثرگذار باشند.

راستانی افزود : جنگ ما با همه جنگ‌های دنیا متفاوت بود و در حدود ‪۴۰۰‬ عکاس داوطلب در جبهه‌ها حضور داشتند که این امر در جنگ‌های دنیا بی‌سابقه بوده است ،پس باید این تلاش‌ها و نگاه‌ها را پاس بداریم و به شیوه علمی این آثار را نهادینه و با استفاده از شیوه‌های خلاق آنها را به معرض دید عموم بگذاریم .

وی تاکید کرد باید عکس‌های دفاع مقدس در حافظه‌های عمومی به یادگار باقی بمانند و با شیوه خلاق آنها را در سطح جهان مطرح کرد.

علیرضا نیک نژاد مدیرعامل سایت عکاسی دات کام نیز در این نشست تاکید کرد که باید عکاسی جنگ را از تحریف نجات داد تا هرکسی نتواند عنوان عکاس جنگ را یدک بکشد .

وی از رسانه‌ها خواست در مورد افرادی که به عنوان عکاس انقلاب و یا دفاع مقدس مطرح می‌شوند ، کمی تحقیق کنند تا واقعا افرادی که در مورد مصالح کشور و نظام تلاش کردند در این عرصه مطرح شوند .

در ادامه این نشست میرهاشمی مدیرعامل بنیاد روایت فتح تاکید کرد که آثار نگاتیو موجود در ایرنا و دیگر رسانه‌ها در مورد جنگ باید به هر شکلی حفظ و نگهداری شود و به ویژه گنجینه هفتاد و پنچ ساله ایرنا در مورد انقلاب و دفاع مقدس برای نگهداری و حراست نیازمند همکاری عکاسان و خالقان این آثار است .

همچنین راستانی نیز در این زمینه خواستار مشخص شدن وضعیت حقوقی این آثار و رعایت کپی رایت در مورد عکس‌های دفاع مقدس شد .

رییس اداره عکاسی خبرگزاری جمهوری اسلامی و عکاس دفاع مقدس نیز در این نشست تخصصی از عکاسان و کارشناسان عکس دفاع مقدس خواست که با ایرنا در زمینه نگهداری نگاتیوهای عکس همکاری کنند.

محمود ظهیرالدینی گفت : برای نگهداری عکس‌های دفاع مقدس و بویژه آثار موجود در خبرگزاری جمهوری اسلامی که درآن دهها عکاس ایرنا بخش عظیمی از صحنه‌های جنگ را به تصویرکشیده اند، نیاز به نظرات کارشناسی و مساعدت همکاران دراین عرصه فرهنگی هستیم .

علی فریدونی عکاس پیشکسوت ایرنا و دفاع مقدس نیز گفت که هم اکنون ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد نگهداری نگاتیوها ی عکس‌های جنگ در ایرنا انجام می‌شود .

وی ، با بیان اینکه برای نگهداری عکس‌های دفاع مقدس درایرنا سردخانه ای احداث شده است ، افزود: برای این منظور بودجه‌ای نیز درنظر گرفته شده اما این بودجه جوابگو نیست.

وی از مسوولان و کارشناسان خواست که دراین رهگذر یاری گرعکاسان دفاع مقدس باشند.

در پایان این نشست تخصصی ، شرکت‌کنندگان تاکید کردند که انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می‌تواند به عنوان متولی نگهداری و جمع آوری عکس‌های جنگ باشد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست