1. خانه
  2. اخبار
  3. در نشست دانشجویان با عکاسان دوران دفاع مقدس مطرح شد: عکاسی ایران در سالهای دفاع مقدس دوباره متولد شد

در نشست دانشجویان با عکاسان دوران دفاع مقدس مطرح شد: عکاسی ایران در سالهای دفاع مقدس دوباره متولد شد

 

 

سعید صادقی از عکاسان مجرب دوران دفاع مقدس گفت: هنر عکاسی در ایران و با شروع دفاع مقدس شکل و فضای دیگری گرفت و عکاسی ایران در سال های دفاع مقدس تازه متولد شد و شکل ایرانی یافت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست و گفتگوی صمیمی دانشجویان دانشکده خبر با جمعی از عکاسان دوران پرافتخار دفاع مقدس با حضور سعید صادقی، محمدحسین حیدری، محمود بدرفر، بهرام محمدی فرد، علی فریدونی از عکاسان دوران دفاع مقدس و روح الله احمدزاده کرمانی، رییس دانشکده خبر و جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده خبر روز گذشته (شنبه) در دانشکده خبر برگزار شد.
سعید صادقی در ابتدای این نشست با اشاره به این مطلب که عکاسی در دوران دفاع مقدس یک وظیفه بود گفت: در وهله نخست عکاسی برای ما در اوضاع و احوال جنگ و دفاع  با هدف ثبت وقایع، به عنوان یک وظیفه انسانی به حساب می آمد و پس از آن بود که به عکاسی به عنوان یک حرفه می نگریستیم. سراسر مناطق جنگی پوشیده از سوژه هایی همچون مرگ و شهادت و خون بود و ما به عنوان یک عکاس در اوضاع بحرانی جنگ نه به عنوان یک وظیفه، بلکه به عنوان عشق به اهداف آرمانی خود به ثبت حوادث واقعی دفاع می پرداختیم.
وی افزود: کار ما عکاسی صرف نبود ما در جبهه چون عاشقی بودیم که به دنبال معشوقه خویش رهسپار شده و لحظات این عاشقی را در آثار خود ثبت کرده، کار ما پیش از آن که جنبه هنری داشته باشد، جنبه اعتقادی داشت و اعتقاد ما مبنی بر پیروزی کشورمان بود ما براساس باورها و اعتقاداتمان در جبهه های جنگ به عکاسی می پرداختیم و تعلقات دنیوی و مادیات را پس زده تا به معشوق ازلی دست یابیم.
علی فریدونی از دیگر عکاسان دوران دفاع مقدس در ادامه این نشست با اشاره به توصیه امام که جنگ باید در اولویت کارها قرار گیرد گفت: طبق فرمایشات امام راحل جنگ را در اولویت کارهای خود قرار دادیم و به عنوان یک عکاس برای ثبت و ضبط وقایع جنگ رهسپارجبهه ها شدیم. ثبت وقایع آن دوران پرافتخار و انتقال به نسل های آینده وظیفه خطیری برگردن ما بود که توانستیم قطره ای از این دریا را بچشیم و برای آیندگان ذخیره سازیم.
وی افزود: جنگ ما جنگ اعتقادی بود و ما با تمام وجود به دفاع از میهن خویش رهسپار شدیم و داوطلبانه با نادیده انگاشتن مادیات پست دنیوی تن به این کار خطیر و مهم داده و لحظه لحظه این پیروزی ها، شکست ها، شهادت ها، شادی ها و غم ها و … را به تمام وجود به تصویر کشیدیم.
در ادامه این نشست حسین حیدری رییس انجمن عکاسان دفاع مقدس با اظهار تشکر و قدردانی از برپایی چنین نشست هایی گفت: در دوران دفاع مقدس هرکس به نوبه خود کاری انجام داد، یکی اسلحه به دوش گرفت، یکی سوار بر تانک شد، یکی پرواز کرد و در این میان ما دوربین های خود را به دوش انداخته و در کنار دیگر رزمندگان برای دفاع، داوطلبانه به پاخاستیم.
حیدری با اشاره به این مطلب که آثار ثبت شده در دوران دفاع مقدس بسیار است اما کافی نیست گفت: متاسفانه ما نتوانستیم به قدر تشنگی جوانان امروز و نسل های آینده این وقایع را ثبت کنیم اما با تمام آنچه که در توان داشتیم تلاش نمودیم تا گوشه ای از این حوادث و رویدادها را برای انتقال به نسل های آینده ثبت کنیم و اینک وظیفه همه ما است که در جهت رشد و اعتلای این آثار تلاش کنیم تا همین آثار به جا مانده بدون تحریف و نابودی به دست آیندگان برسد.
وی افزود: در طول چند دهه اخیر در تاریخ کشورمان شاهد حوادثی بودیم که دیگرکشورها در طول ۵۰۰ سال تجربه نکردند اما با پشتوانه رهبری انقلاب، رزمندگان و مدافعان اسلام به پیروزی رسیدیم و ما در این میان، فقط به وظیفه خود عمل کردیم.
حیدری در پایان سخنانش از اینکه عکاسان دفاع مقدس در شرایط بسیار سخت و با امکانات بسیار محدود تصاویر نابی را به تصویر کشیدند اظهار غرور، شادمانی و افتخار کرد.
در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر و جوایزی، از عکاسان نامی دوران دفاع مقدس قدردانی شد.
پایان پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست