1. خانه
  2. اخبار
  3. در نشست اتاق روشن با حضور پیمان هوشمندزاده مطرح شد در عکاسی آن‌قدر لحظه داریم که چیزی را از دست نمی‌دهیم

در نشست اتاق روشن با حضور پیمان هوشمندزاده مطرح شد در عکاسی آن‌قدر لحظه داریم که چیزی را از دست نمی‌دهیم

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

دور جدید سلسله‌ نشست‌های فرهنگی ایسنا، از پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه آغاز شد و مهمان این نشست "پیمان هوشمندزاده" نویسنده و عکاس بود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در اولین جلسه از دور جدید سلسله نشست‌های فرهنگی ایسنا که ذیل عنوان کلی مباحث مرتبط با عکاسی و با عنوان " اتاق روشن" برگزار شد، "پیمان هوشمندزاده" علاوه بر خواندن بخش‌هایی از کتاب در حال چاپ خود به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ داد.

وی در بخش نخست برنامه پس از خواندن متنی درباره موضوع "طبیعی‌ بودن در عکاسی " پیش‌فرض طبیعی‌ بودن به شکلی که در ذهن بسیاری از ما وجود دارد" را رد کرد.

این هنرمند در بخش دیگر جلسه هم ضمن تاکید بر "فردی‌ بودن تجربه‌ها"، به پرسشی با این مضمون که " اگر تجربه‌ها آن‌قدر که شما معتقدید شخصی و ویژه هستند آیا اصولا قابل انتقال‌اند؟" گفت: که " تجربه هر کس در عکاسی با دیگری متفاوت است."

او تصریح کرد:" هر کس خودش تجربه شخصی از عکاسی دارد؛ در واقع این مطلب شاید چندان قابل بیان نباشد."

این هنرمند هم‌چنین با بیان برخی نظرات درباره حضور نداشتن هیچ نشانه‌ای از عکاس در عکس ادامه داد: البته به نظرم هر کدام از نظرات لذت خودش را دارد. اینکه عکاس در عکس حضور داشته باشد و یا نداشته باشد هر یک دارای لذت منحصر به فرد خود است .

این نویسنده و عکاس در بخش دوم جلسه هم با خواندن متنی به نام "خیال" پاسخگوی پرسش‌های حاضران در جلسه بود .

هوشمندزاده در این بخش با اشاره به اینکه " کشف عکس از لذت زیادی برخوردار است" درباره تجربه خودش گفت: "وقتی در حال عکاسی کردن هستم به دنبال این هستم که به چیزی برسم."

این هنرمند هم‌چنین در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه " همواره لحظات ناب زیادی برای عکاسی کردن وجود دارند" اظهار کرد: به نظرم لحظه قطعی وجود ندارد؛ آن‌قدر لحظه داریم که چیزی را از دست نمی‌دهیم."

او در پایان در مقایسه عکاسی در ایران و تجربیات "شهید الاعلم" عکاس بنگلادشی که موضوع پرسش یکی از حاضران بود، تصریح کرد: "عکاسی ایران بسیار عمیق‌تر است؛ البته سانسور قطعا تاثیر خود را دارد اما همه این سانسور بیرونی نیست و بخش عظیمی از آن سانسورها مربوط به خودمان است ."

سلسه‌نشست‌های فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در هفته‌های آتی نیز برگزار می‌شود.

پیمان هوشمندزاده

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست