1. خانه
  2. اخبار
  3. در گفت‌وگو با فارس عنوان شد؛ معرفی پنج هنرمند منتخب به موزه معاصر برای اعزام به بی‌ینال ونیز

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد؛ معرفی پنج هنرمند منتخب به موزه معاصر برای اعزام به بی‌ینال ونیز

خبرگزاری فارس: اصغر کفشچیان مقدم از معرفی ۵ هنرمند منتخب شورای کارشناسی آثار برای بی‌ینال ونیز خبر داد که موزه هنرهای معاصر از میان این ۵ نفر سه نفر را برای اعزام به پنجاه و چهارمین بی‌ینال ونیز انتخاب خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، پنجاه و چهارمین بی‌ینال بین‌المللی هنر ونیز ۴ ژوئن ۲۰۱۱ مطابق با ۱۴خردادماه سال ۱۳۹۰ در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت. ایران نیز قرار است با انتخاب سه هنرمند در این رویداد مهم بین‌‌المللی در عرصه هنرهای تجسمی جهان شرکت کند.
بی‌ینال ونیز که اکنون به پنجاه و چهارمین دوره خود رسیده است از مهمترین و معتبرترین وقایع هنرهای تجسمی در دنیاست که هر دو سال یک بار هنرمندانی از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد تا تازه‌ترین آثار خود را در زمینه نقاشی، عکاسی،‌حجم و به خصوص هنر جدید که در قالب ویدئوآرت، چیدمان، پرفورمنس و هنر محیطی ارائه می‌شود، ‌به نمایش بگذارند.
این بی‌ینال در هر دوره با یک موضوع برگزار می‌شود و این دوره نیز موضوع دوسالانه هنر سال ۲۰۱۱ ونیز، «روشنایی» است که یادآور اهمیت وجود و معنی نور در آثار هنرمندان معاصر در برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان است.

محمود شالویی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره انتخاب سه هنرمند ایرانی برای اعزام به این بی ینال گفت: امسال برخلاف دوره قبل که چند هنرمند را خودمان انتخاب کردیم، طی فراخوانی از همه علاقه‌مندانی که آثار درخوری برای ارائه در این بی‌ینال دارند دعوت شد تا آثارشان را برای ما ارسال کنند، سپس شورایی از هنرمندان و کارشناسان مجرب و متخصص در زمینه هنرهای تجسمی با مدیریت اصغر کفشچیان مقدم انتخاب شد که این آثار را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در نهایت با بررسی آثار رسیده، بهترین آثار را به ما معرفی کنند تا از میان آن‌ها چند نفر را انتخاب کنیم.
وی افزود: این شورا چند نفر را به ما معرفی کرده است که هنوز انتخاب نهایی انجام نشده است ولی به زودی اعلام خواهد شد.
شالویی درباره ملاک انتخاب هنرمندان در شورای داوری توضیح داد: آن چه برای ما ارزش داشت این بود که آثار منتخب، ماهیت ایرانی داشته باشد و ایرانی بودن اثر کاملاً مشخص باشد و همچنین به بینش‌های دینی و فرهنگی ما نیز نزدیک باشد تا به نوعی معرف فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باشد،‌ محتوا، مفهوم و تکنیک‌ خلق اثر وهمچنین سابقه هنرمند نیز از دیگر مواردی است که در انتخاب آثار مورد توجه قرار گرفته است.

غلامعلی طاهری یکی دیگر از هنرمندان و کارشناسانی که در انتخاب آثار اولیه برای این دوره از بی‌ینال ونیز را بر عهده داشته است درباره چگونگی انتخاب آثار می‌گوید:
ابتدا موزه هنرهای معاصر تهران اقدام به انتشار فراخوانی کرد برای هنرمندانی که مایل به شرکت در بی‌ینال ونیزهستند، بعد از آن از ما برای بررسی آثار دعوت شد که بعد از بررسی این آثار، شورای کارشناسی به دبیری آقای کفشچیان مقدم به این نتیجه رسید که در بین آثار رسیده، اثری که در شأن بی ینال ونیز و نماینده هنر معاصر ایران باشد موجود نیست. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که آثارهنرمندان مطرح کشور را مورد بررسی قرار دهیم و از آثار این هنرمندان با رویکرد هنر جدید و مفهومی انتخاب کنیم، اما با توجه به فضای محدودی که در بی‌ینال ونیز در اختیار ایران است، آثار منتخب این هنرمندان، امکان ارائه در این فضای محدود را نداشت و به این ترتیب به گزینه سوم متوسل شدیم که از چند هنرمند معاصر برای ارائه آثار در بی‌ینال ونیز دعوت کنیم تا متناسب با فضای نمایشگاهی ایران در ونیز آثاری را خلق کنند.

اصغر کفشچیان مقدم دبیر شورای انتخاب آثار برای بی‌ینال ونیز به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس در این باره گفت: من رئیس شورای داورانی هستم که از سوی موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب شده است. اعضای شورا بیشتر نقش مشورتی در انتخاب هنرمندان دارند بنابراین ما نیز ۵ هنرمند را انتخاب و به موزه اعلام کرده‌ایم که از میان آن‌ها چند هنرمند را انتخاب کنند.
کفشچیان گفت: موزه ابتدا فراخوانی برای این منظور اعلام کرده بود که اعضای این شورا نسبت به آن انتقاد داشتند چرا که همه معتقد بودند که مرکز هنرهای تجسمی باید برنامه‌ای داشته باشد که بتواند در یک پروسه دو ساله هنرمندانی را که نماینده هنر ایران باشند انتخاب کند و این اقدام از طریق فراخوان عمومی امکان پذیر نیست. با این حال آثار رسیده از سوی شورای داوران مورد بررسی قرار گرفت و ابتدا ۳۶ نفر انتخاب شدند که از میان آن‌ها ۹ نفر رأی لازم را به دست آوردند تا آثارشان را ارسال کنند، در نهایت از میان این ۹ نفر با نظر اعضای شورا ۵ هنرمند در حوزه هنر جدید انتخاب شد و به موزه هنرهای معاصر تهران اعلام شد تا از میان آن‌ها چند نفر برای اعزام به ونیز انتخاب شوند.
کفشچیان مقدم انتخاب این هنرمندان را پس از ساعت‌ها جلسه و بحث و بررسی عنوان کرد و گفت: این مأموریت حدوداً اول بهمن ماه به ما داده شد که در روزهای دوم، چهارم، ششم و نهم بهمن‌ماه جلسات ۳ تا ۵ ساعته برگزار کردیم و سرانجام روز دهم بهمن‌ماه ۵ هنرمند منتخب به صورت کتبی به موزه معرفی شد.
کفشچیان درباره شرایط انتخاب هم گفت: شرایط شرکت در بی‌ینال ونیز را برای همه هنرمندان مورد نظر فرستاده بودیم و تلاش کردیم آثار منتخب را بیشتر از منظر فرهنگ خودمان مورد چالش قرار دهیم.
وی میانگین سنی هنرمندان منتخب را ۳۵ تا ۴۰ سال عنوان کرد.

به گزارش فارس، هنرمندان ایرانی از پنجاهمین دوره این بی‌ینال در سال‌های ۲۰۰۳و پس از آن در سال ۲۰۰۵ موفق به حضور در این رویداد بی‌المللی شدند اما در سال ۲۰۰۷ و در پنجاه و دومین دوره این بی ینال به دلایل متعددی جای غرفه ایران در این دوسالانه خالی ماند و فرصت مغتنمی برای ارائه آثار ایرانیان در کنار آثار دیگر هنرمندان جهان در یک دوسالانه معتبر جهانی از دست رفت و انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشت، اما در سال ۲۰۰۹ به همت محمود شالویی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، ایران نه تنها موفق به حضور در پنجاه و سومین دوره بی‌ینال ونیز شد، بلکه غرفه‌ای را به مدت ۴ سال در این دوسالانه جهانی اجاره کرد که به این ترتیب مقدمات حضور ایران در پنجاه و چهارمین بی‌ینال ونیز نیز فراهم شد و به این ترتیب ایران در سال ۲۰۱۱ نیز در کنار دیگر هنرمندان جهان به ارائه تازه‌ترین آثار خود در این بی‌ینال خواهد پرداخت.
حسین خسروجردی، بهروز دارش و احمد نادعلیان، ماندانا مقدم، بیتا فیاضی، ایرج اسکندری، صداقت جباری و آویشن هنرمندانی هستند که تاکنون به نمایندگی از هنرمندان ایرانی در پنجاهمین، پنجاه‌ و یکمین و پنجاه وسومین بی‌ینال ونیز شرکت داشته‌اند.
اما باید منتظر ماند و دید این باردر پنجاه و چهارمین دوره این بی‌ینال بین‌المللی قرعه فال به نام چه هنرمندانی خواهد افتاد.
انتهای پیام/و/۱۶

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست