1. خانه
  2. اخبار
  3. رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر: عکاس «هداگابلر» بی‌تقصیر بود

رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر: عکاس «هداگابلر» بی‌تقصیر بود

عکاس نمایش هدا گابلر به مسئولین تذکر داده بود که اگر مسائلی که در نمایش هدا گابلر وجود دارد اصلاح نشود عکسها را منتشر می کند و از این رو ما معتقدیم که تقصیری برگردن عکاس نیست

اولین نشست مطبوعاتی رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر با حضور سید صادق موسوی رئیس و آرش عباسی مدیر روابط عمومی در حالی با حضور خبرنگاران حوزه تئاتر صبح امروز ۲۳ خرداد ماه در این مجموعه برگزار شد که اظهارات وی درباره نمایش هدا گابلر باعث اعتراض بسیاری از خبرنگاران شد

به گزارش خبرنگار ایلنا صادر موسوی در ابتدای این نشست گفت: از آنجا که معتقدم رسانه‌ها و مطبوعات می‌تواند نقش چشم‌گیری در پیشرفت تئاتر ایران داشته باشند معتقد هستم حتی اگر گزنده‌ترین انتقادها در زمان مدیریت من منتشر شود به نفع بدنه تئاتر ایران است چرا که خطاها باید بازتاب پیدا کند ولو اینکه موجبات عزل بنده را فراهم کند.

وی ادامه داد: امیدوارم در دوره مدیریت من تئاتر شهر پاتوق خبرنگاران این حوزه باشد زیرا حضور آنها تعیین‌کننده است. من نیز ظرفیت زیادی برای تعامل با شما خواهم داشت و حضورتان را پیشاپیش به فال نیک می‌گیرم.

در ادامه این برنامه مدیر برنامه تئاتر شهر به پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران پرداخت. وی در مورد سوالی که پیرامون چگونگی مکانیزم اجرا برای نمایش‌ها شده بود افزود: از آنجائی که در تئاتر ایران همه مسئولیت‌ها به گردن کارگردان است لاجرم کارگردان می‌بایست در ابتدا تقاضانامه خود را برای اخذ مجوز اجرا در این مجموعه به همراه سه نسخه از طرح کلی به شورا‌ی هنری تحویل دهد و بدون اینکه نیاز به درگیر شدن با واحدهای مختلف و بخش‌های داخلی و خارجی این مجموعه باشد پاسخ خود را تنها از شورای هنری دریافت کند.

وی در ادامه در مورد چگونگی انجام امور و تقسیم وظایف در دوره مدیریتی خود گفت: در طول ۱۴ سال اخیر تنها سال ۸۳ بود که مدیریت تئاتر شهر به صورت شورائی انجام شد و البته پس از مدت اندکی و با منسوب شدن مدیر جدید لغو شد. در دوره من نیز تئاتر شهر شورایی اداره نمی‌شود زیرا معتقدیم رئیس باید به تنهائی پاسخگوی تمام مسائل باشد و البته این مسئولیت‌های من را سنگین‌تر می‌کند و کار را برای هنرمندان و گروه‌هایی که با این مجموعه همکاری دارند راحت‌ می‌کند زیرا دلیل هر کوتاهی را از من جویا خواهند شد.

صادقی ادامه داد: از چند روز پیش شائبه مدیریت شورایی به جهت اینکه من برای مدیریت شورای هنری تاسیس کرده‌ام، از سوی برخی از خبرنگاران دنبال می‌شود. پیشنهاد من فرم جدیدی از اداره بود که طی آن امور جاری به عهده رئیس تئاتر شهر و امور دیگر که شامل تعیین سیاست‌گذاری کلی مجموعه، فرآیند تولید و به طور کلی برنامه‌های کلان تئاتر شهر توسط شورای هنری معین شود که البته خود من نیز عضو آن هستم. شاید خیلی راحت‌تر بود که من نیز مانند مدیرعامل قبلی اداره کل امور را خود عهده‌دار می شدم اما معتقدم که تئاتر شهر باید حرفه‌ای اداره شود و من بدین وسیله اختیارات خود را تقسیم کرده‌ام تا به خرد جمعی برسیم و از تفکرات و روح جمعی به خروجی معقول‌تری دست پیدا کنیم.
وی افزود: سیاست‌های شورای هنری تئاتر شهر به موقع اعلام خواهد شد اما دو اصل کلی وجود دارد که به آن اشاره خواهم کرد. اول اینکه تئاتر شهر هیچ تعهدی به تئاتر استان تهران یا کشور ندارد چون ما به اصل تئاتر متعهدیم بنابراین باید به بهترین آثار فرصت اجرا بدهیم.

مدیر تئاتر شهر اضافه کرد: متاسفانه از آنجا که امکان و مجال اجرا در کشور ما مختصر است نباید همچون پاره‌ای از دوره‌های قبلی آثار ضعیف در تئاتر شهر روی صحنه برود. محض اطلاع باید بگویم که در سال تنها ۵۰ نمایش در تئاتر شهر تولید و اجرا می‌شود. پس طبیعی است که من اجازه ندارم این رقم محدود را با آثار ضعیف هدر دهم.

موسوی در مورد مدیریت مستقل تئاتر شهر اشاره کرد: استقلال مدیریتی در تئاتر شهر بدین معنا است که ما در حوزه پرسنلی، ساختاری و سیاست‌گذاری‌های کلی مجموعه به سیاست‌گذاری‌های کلان اداره کل هنرهای نمایشی وابسته‌ایم اما طبق نگرش اخیر قرار بر این شده که به ما به عنوان یک مرکز هنری مستقل نگاه شود که امورش توسط یک مدیر پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد وقت مدیرکل اداره هنرهای نمایشی به دغدغه‌های تئاتر شهر اختصاص پیدا می‌کرد بنابراین تصمیم اینگونه گرفته شد که با تکمیل و ارائه بودجه و خدمات مناسب مدیریت این مجموعه را به نحوی مناسب پیش ببرند و اداره کل بتواند وقت خود را صرف امور کلان تئاتر کشور بپردازد.

موسوی در مورد افزایش بودجه سال ۹۰ گفت: به طور دقیق نمی‌توانم بگویم این رقم چقدر است اما با حمایت‌های کم‌نظیر آقای شاه‌آبادی حدودا ۵۰ درصد به بودجه تئاتر شهر اضافه شده و اگر در آینده افزایش قیمت بلیط را هم داشته باشیم که البته من موافق آن نیستم، این رقم رشد بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت مجدد هنرمندانی که از عرصه تئاتر جدا شده‌اند گفت: از آنجائیکه هنرمندان شکننده و زود رنج هستند متاسفانه عده‌ای از آنها طی چند سال اخیر به جهت دلگیر شدن از برخی مسئولین از تئاتر شهر جدا شده‌اند که من شخصا از آنها دعوت خواهم کرد که به این عرصه بازگردد زیرا معتقدم تئاتر جایگاه اصلی آنها است.

مدیر تئاتر شهر ضمن بیان این مطلب که پیش از برگزاری این نشست مذاکرات خود را با برخی از این هنرمندان آغاز کرده‌ است افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که برخی از این هنرمندان می‌خواهند کارشان را بدون متن اولیه شروع کنند و اثرشان را در طول مراحل تولید شکل دهند. اما قانون این است که نمایشنامه می‌بایست پیش از اجرا مجوز بگیرد. ولی با این وجود من به این کارگردانان قول می‌دهم با آنها همکاری لازم صورت گیرد و به شخصه در تمامی مراحل سال از آنها حمایت خواهم کرد که تلاش‌های چند ماهه‌شان به نتیجه مطلوب ختم شود.

در ادامه موسوی در مورد فضای ناهنجار پیرامونی مجموعه تئاتر شهر گفت: متاسفانه این مکان به یک مکان غیر فرهنگی تبدیل شده به نحوی که من خود در هنگام عبور از این مسیر گام‌هایم را بلندتر بر می‌دارم تا زودتر وارد مجموعه شوم این در حالی است که این محوطه باید همچون محوطه‌های مشابه اروپائی محلی برای حضور و گفتمان‌های هنرمندان و هنردوستان باشد.
وی ادامه داد: من تا به امروز این مسئله را با دوستان حراست مطرح کردم اما بعد از این نیز با مسئولین نیروی انتظامی صحبت خواهم کرد. ما نمی‌خواهیم فضای امنیتی ایجاد کنیم اما اصول اولیه قوانین شهری باید در این مجموعه اجرا شود.

موسوی همچنین ضمن بیان این مطلب که آلودگی زباله و حضور کارتون‌‌‌خواب‌ها در محوطه زیاد است گفت: ما حتی پیشتر پرونده دزدیده شدن چند کاشی از نمای تئاتر شهر را نیز داشته‌ایم که در این باره معتقدیم اگر مجموعه تئاتر شهر به صورت محصور از فضاهای عمومی جدا می‌شد مدیریت کردن محوطه برای ما آسان‌تر بود.

وی در زمینه بها دادن به نمایشنامه‌های تولیدی اظهار داشت: فضای ادبیات ترجمه آنقدر فربه شده که ادبیات تولیدی را لاغر کرده اما ما این سنت را با حضور سه کارگردان، چهار نمایشنامه نویس و کارشناسان مجرب دیگر در شورای هنری خواهیم شکست البته از این مسئله غافل نیستیم که بازسازی برخی از آثار برجسته مانند نمایشنامه‌های معروف هملت و اُتللو برای دانشجویان تئاتر ضروری است.

مدیر تئاتر شهر در مورد عدم اعتماد مخاطبان به جداول اجراها و همچنین ایجاد سوءتفاهم‌های متعدد گفت: از این پس جدول اجرای تمام نمایش‌ها تا پایان سال منتشر خواهد شد و نحوه فروش بلیط‌ها را به صورت فصلی انجام خواهیم داد تا کارگردان‌ها از چند ماه قبل متوجه مقدار پیش‌فروش شدن بلیط‌هایشان باشند.

وی همچنین خبر داد: ۲۰ درصد مبلغ قراردادهایی که با کارگردانان بسته می‌شود در ابتدا پرداخت خواهد شد و آنها می‌بایست به ما تعهد اجرا دهند و قراردادهای خود را با بازیگرانشان از ابتدای تابستان آغاز کنند. زیرا هر چه فاصله زمانی میان عقد قراردادها تا زمان اجرا افزایش پیدا کند کارگردان‌ها می‌توانند با فراغت خاطر به دنبال پیدا کردن اسپانسر و تبلیغات باشند.

در ادامه برنامه عکاسی از تصمیمات جدید پیرامون حضور مجدد عکاسان در سالن‌های نمایشی پرسید که از زمان اجرای تئاتر هداگابلر لغو شده بود. موسوی در پاسخ به وی گفت: اگر ما کار اشتباهی را روی صحنه می‌فرستیم این تقصیر عکاس نیست چون او وظیفه‌اش عکس گرفتن است البته برخی می‌گویند که عکاس مربوطه با اغراق و بی‌اخلاقی عکاسی کرده اما ما در کل معتقدیم تقصیری بر گردن آن عکاس نیست و از همینجا اعلام می‌کنیم هیچ محدودیتی از این پس برای حضور عکاسان وجود ندارد و می‌تواند در اجرای نخست نمایش‌ها عکاسی کنند.

اما با شنیدن این پاسخ برخی از خبرنگاران و عکاسان اعتراض خود را به مدیر تئاتر شهر ابراز کردند و عملکرد عکاس مذکور را غیر حرفه‌ای خوانده و هدفش را تخریب نمایش هداگابلر دانستند.

موسوی با شنیدن اعتراضات گفت: آنطور که شنیده‌ام عکاس مذکور که از مجموعه خبرگزاری فارس در سالن حاضر بود پیشتر به مسئولین تذکر داده بود که اگر موارد مورد عکس، در اجراهای بعدی اصلاح نشود او عکس‌ها را درج خواهد کرد. اما به هر تقدیر نظر ما این است که به خاطر شیطنت یک عکاس نباید تمام عکاس‌ها را محدود کرد ولی اگر عکاسی در طول مدیریت من به صورت متداوم شیطنت‌ها و یا اهداف غیراخلاقی داشته باشد قطعا او را از حضور در سالن‌ها محروم خواهیم کرد.

وی در پایان سخنانش از راه‌اندازی کارگاه دکورسازی، تعمیرگاه لباس و تاسیس کارگاه لباس خبر داد و گفت: اینها اقداماتی است که می‌تواند گام‌های موثری در جهت صرفه‌جویی هنرمندان باشد.

موسوی همچنین کارگردانانی را ملزم کرد تا پیش از آغاز مراحل تولید تیزر تبلیغاتی خود را آماده و جهت درج در رسانه‌های عمومی در اختیار مجموعه تئاتر شهر دهند. در پایان نیز آرش عباسی از برگزاری هفته نمایشنامه‌نویس که همزمان با اجرای یک نمایش از نمایش‌نویسی خاص صورت خواهد گرفت خبر داد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست