1. خانه
  2. اخبار
  3. رضا کیانیان : تا قطاری راه نیفتد به آن سنگ زده نمی شود // چیدمان آثار در گالری صبا نامناسب بود

رضا کیانیان : تا قطاری راه نیفتد به آن سنگ زده نمی شود // چیدمان آثار در گالری صبا نامناسب بود

تا قطاری راه نیفتد به آن سنگ زده نمی شود // چیدمان آثار در گالری صبا نامناسب بود
تهران- خبرگزاری ایسکانیوز:رضا کیانیان گفت:در زمان برگزاری اکسپو عکس صبا مقالات و تحلیل های فراوانی در خصوص عکس و عکاسی نوشته شد و تا قطاری راه نیفتد به آن سنگ زده نمی شود و اگر اکسپو برگزار نمی شد این نشست ها و مقالات و … هم مطرح نمی شد، هر چند چیدمان آثار در گالری صبا نامناسب بود.
 

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، شب گذشته هنگامی ورود به سالن با دو ردیف صندلی مقابل هم روی سن مواجه شدیم که بر روی هر یک نامی نوشته شده بود .
در طرف راست اسامی: لاله اسکندری، رضا کیانیان، حامد بهداد و فریبرز عرب نیا و در طرف چپ اسامی: بهمن جلالیان، محسن زارع، افشین شاهوردی و علیرضا کیا به چشم می خورد.
پس از یک ساعت انتظار امیرحسین بزرگ زادگان ، برگزار کننده این نشست از میهمانان دعوت کرد جلسه را آغاز کنند . دراین میان تنها صندلی های لاله اسکندری و رضا کیانیان و پس از دقایقی حامد بهداد میزبان میهمانان خود بودند و صدای سکوت صندلی های خالی عکاسان اعتراض آنان را فریاد می زد.
مدیر موسسه فرهنگی هنری "پیکاس" درخصوص هدف برگزاری این نشست گفت: از حدود یک هفته پیش با صحبت هایی که با دوستان عکاس داشتیم تصمیم بر آن شد تا جلسه ای را جهت صحبت درباره اکسپوی عکس و فروش آثار در این اکسپو داشته باشیم.
وی افزود: هدف ما جنجال سازی و حاشیه سازی درخصوص اسکپو عکس نبود ولی ساعاتی پیش سایت عکاسی این نشست را تحریم کرد و من علت این تصمیم را نمی دانم.
دبیر برگزاری این نشست تصریح کرد: عکاسان ما را حمایت نکردند و جمعی از دوستان عکاس به من گفتند که شما قصد دارید در این جلسه ما را زیر سوال ببرید.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا جامعه عکاسی با حضور بازیگران در عرصه های مختلف همچون عکس مخالفت می کند؟
در ادامه جلسه لاله اسکندری که به تازگی شاهد برگزاری نمایشگاه عکس او بودیم گفت: من از طرف آقای محمدی دعوت شدم و تصورم آن بود که این جلسه به درخواست دوستان عکاس و جهت صحبت و تعامل با آنها برگزار می شود.
وی وضعیت هنرهای تجسمی و هنرمندان ایران را در جهان مناسب بیان کرد و افزود: طی این سالها به واسطه حراج های خوبی که در کشورهای همسایه و دیگر کشورها برگزار شد هنرمندان ما توانستند جایگاه ویژه خود را در هنرهای تجسمی جهان بیابند و آثار خود را با قیمتهای بالا به فروش برسانند در این میان عرصه برای فعالیت همه گسترده است و کسی جای دیگری را تنگ نمی کند.
اسکندری افزود:اکسپوها این امکان را فراهم می کنند تا هنرمندان آثار خود را به نمایش و فروش بگذارند.
رضا کیانیان نیز درخصوص اکسپو عکس گفت: ما شاهد بودیم در این مدت درخصوص عکس و عکاسی مقالات و تحلیل های فراوانی نوشته شد که حاصل برگزاری این اکسپو بود.
وی افزود: تا قطاری راه نیفتد به آن سنگ زده نمی شود و اگر اکسپو برگزار نمی شد این نشست ها و مقالات و … هم مطرح نمی شد.
این هنرمند چیدمان آثار را نقد و آن را نامناسب بیان کرد و افزود: برگزار کنندگان می توانستند به جای آنکه تفاوتی بین بازیگران و عکاسان بگذارند سالن ها را از نظر هنری، خلاقه، خبری و … تقسیم بندی کنند و اگر پیش از آغاز اکسپو نشستی مطبوعاتی با عکاسان برگزار می شد در این زمان شاهد این مشکلات نبودیم.
کیانیان به برخی از روزنامه ها که دلیل فروش آثار بازیگران را شهرت و نام آنها دانسته بودند اعتراض کرد و گفت: خریداران عکس های من کلکسیونرها و گالری دارها و متخصصین این حوزه بودند و این مخاطب است که به هر دلیلی تعیین می کند که اثری ارزشمند است یا نه.
وی در ادامه هنر، عکاسی را در بیان مفاهیم دانست و افزود: امروز با آمدن امکانات و دوربین های دیجیتال دیگر بحث تکنیک مطرح نیست بلکه چگونه دیدن و چگونه انتخاب کردن و تعریف درستی از مفاهیم داشتن مهم است.
کیانیان درخصوص قیمت فروش آثار خود گفت: من برای تعیین قیمت آثارم با متخصصان این حوزه صحبت کردم.
وی تصریح کرد: متاسفانه ما در ایران سندیکاهای صنفی نداریم تا با وضع قوانین حافظ منافع صنف باشند و انجمن ها نیز قوانین مصوب که لازم الاجرا باشد ندارند.
به گزارش ایسکانیوز حامد بهداد هنر را بی حد و مرز بیان کرد و افزود: یک هنرمند را نمی توان محدود کرد و بازیگران قبل از آنکه بازیگر بشوند با ذات دوربین و کادر آشنا می شوند.
در ادامه صحبت های بهداد ، کیانیان و اسکندری صحبت های وی را تصدیق نمودند و اسکندری خاطرنشان کرد: هنرمند می تواند در هر زمینه ای فعالیت داشته باشد و شاخه های مختلف هنری را تجربه کند.
اسکندری برگزار کنندگان را جهت فراهم نیاوردن شرایط مناسب جهت نمایش آثار ملامت و خاطرنشان کرد: آفرینش یک اثر هنری یک بحث است و نمایش آن اثر یک بحث دیگر که در دیده شدن آن بسیار موثر است.
به گزارش ایسکانیوز در این جلسه هیچ یک از عکاسان شرکت نکرده بودند و از آنجایی که نمی توان یکطرفه به قاضی رفت، صحبت هایی که در این جلسه شده بود نقل شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست