1. خانه
  2. اخبار
  3. روایت جنگ ۲۲ روزه غزه از نگاه عکاسان و کاریکاتوریست‌ها در موزه فلسطین

روایت جنگ ۲۲ روزه غزه از نگاه عکاسان و کاریکاتوریست‌ها در موزه فلسطین

در نمایشگاه عکس و کاریکاتور غزه در خون،‌ جنگ ۲۲ روزه غزه از نگاه عکاسان و کاریکاتوریست‌های جهان روایت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه عکس و کاریکاتور «غزه در خون» که هم‌اکنون در موزه هنرهای معاصر فلسطین، وابسته به فرهنگستان هنر گشایش برپاست،۴۱ عکس از جریان جنگ ۲۲ روزه غزه و ۲۵ اثر کاریکاتور با همین موضوع ارائه شده است.
«محبوبه پلنگی»، رئیس موزه هنرهای معاصر فلسطین، علت برگزاری این نمایشگاه را پاسداشتی برای شهدای ناوگان آزادی که دهم خرداد ماه امسال با نیتی بشر دوستانه عازم غزه بودند و مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفتند، اعلام کرد و گفت: موزه فلسطین این بار با همکاری خانه کاریکاتور نمایشگاهی از آثار کاریکاتور و عکس درباره غزه در موزه برگزار می‌کند.
محبوبه پلنگی درباره نحوه همکاری موزه فلسطین با خانه کاریکاتور گفت: در زمان جنگ بیست و دو روزه، طی فراخوان اینترنتی که به خانه کاریکاتور ایران داده بودیم، آثار زیادی از کاریکاتوریست‌های دنیا بر روی سایت خانه کاریکاتور قرار گرفت و جوایزی هم در نظر گرفتیم و به هنرمندان اهدا کردیم. در واقع این نمایشگاه گسترده‌ترین و تازه‌ترین مشارکت کاریکاتوریست‌هاست که پس از مسابقه هولوکاست و بازتاب وسیع بین المللی آن انجام دادیم، ما این تجربه را باردیگر با خانه کاریکاتور ایران، درباره غزه، تکرار کردیم. عکس‌های به نمایش در آمده در طبقه اول موزه، بازتاب تلخ و مهیبی از وقایع جنگ غزه است و واقعیت دردناک این جنگ را بر کودکان و زندگی مردم مظلوم غزه نشان می‌دهند. اما در تضاد با این عکس‌های تلخ، کاریکاتورهای به نمایش در آمده در طبقه دوم، با زبانی طنز به روایت ستیز مردم غزه با رژیم صهیونیستی می‌پردازد.
پلنگی درباره انگیزه برقراری این تضاد در نمایش آثار این نمایشگاه گفت: کاریکاتور، طنز تلخ است و به آن معنا که همیشه لبخند را بر چهره آورد نیست. در واقع، کاریکاتور ابزاری است، برای بیان واقعیت‌های تلخ جامعه که هر بیننده‌ای با ظن و گمان خودش با آن ارتباط بر قرار می‌کند. کاریکاتورهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه نیز مقاومت و حرکت سخت کوشانه مردم غزه را با نگاه متفاوت‌تری بیان کرده است. به عقیده من کاریکاتور می‌تواند مسائل جهان اسلام را به خوبی نشان دهد. به طور مثال «ناجی العلی» و «امیه جحا» از جمله کاریکاتوریست‌هایی هستند که مقاومت مردم فلسطین را با کاریکاتورهایشان به نمایش گذاشتند و مسائل تلخ و شیرین این مقاومت را در قالب طنزی تلخ به مردم جهان نشان دادند و ارتباط موثری با مخاطبان خود ایجاد کردند.
این نمایشگاه تا ۳۰ تیر در موزه هنرهای معاصر فلسطین دایر است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست