1. خانه
  2. اخبار
  3. ریکاردو زیپولی:اگر ایران شناس نمی شدم عکاس هم نمی شدم

ریکاردو زیپولی:اگر ایران شناس نمی شدم عکاس هم نمی شدم

برگزاری شش بخش و شش نکوداشت در نمایشگاه چشم درون
ریکاردو زیپولی:اگر ایران شناس نمی شدم عکاس هم نمی شدم
تهران – خبرگزاری ایسکانیوز:در نشست مطبوعاتی نمایشگاه عکس “چشم درون” ریکاردو زیپولی عکاس ایتالیایی گفت:عشق به ایران باعث شد که به عکاسی روی بیاورم من عاشق ایران هستم دوست داشتم دیگران نیز این زیبایی را می دیدند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز” نشست مطبوعاتی نمایشگاه عکس “چشم درون”با حضور “حبیب صادقی” مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر”سیف‌الله صمدیان” دبیر نمایشگاه و “ریکاردو زیپولی” عکاس ایتالیایی صبح امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
سیف‌الله صمدیان دبیر نمایشگاه “چشم درون” گفت: حضور ریکاردو زیپولی عکاس ایتالیایی در ایران بهانه‌ای شد تا ما به برگزاری نمایشگاه عکسی به موازات نمایشگاه آثار زیپولی با موضوع “ونیز در پنجره‌ها” بیندیشیم که ما حصل این تلاش یک ماه ما را روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۶ در موزه هنرهای معاصر شاهد خواهیدبود.
سیف الله صمدیان دبیراین نمایشگاه در ادامه گفت: در کل این نمایشگاه شامل ۶ نکوداشت به ترتیب با عناوین یک میهمان: ریکاردو زیپولی، یک شهر: بم که در برگیرنده آثار محمدرضا جوادی است، یک پیشگام: نیکول فریدنی، یک نگاه: آثار مجید کورنگ بهشتی، یک مجموعه: گنجینه عکس‌های عکاسان خارجی موزه هنرهای معاصر و یک تاریخ: نگاهی به عکاسی ایرانی از دوره قاجار تا امروز است، در این نمایشگاه ۴۰ اثر از زیپولی در گالری‌های ۲A و ۲B به نمایش درخواهد آمد و در کنار آن آثاری متناسب با نگاه شاعرانه زیپولی انتخاب شد که از نظر نگاه با آثار وی هم سو بودند.
صمدیان با اشاره به اینکه موزه هنرهای معاصر در طول ۳۰ سال ۱۲۰ عکس از آثار عکاسان نامی دنیا را خریداری کرده تصریح کرد: در طول هفته‌های اخیر فهرستی تصویری از این عکس‌ها تهیه شده و در کنار آن توضیحاتی درباره عکاس و تکنیک و ویژگی‌های عکس نوشته شده که مجموع این تصاویر و توضیحات در کتابی گرداوری شده که و در اختتامیه نمایشگاه به علاقمندان عرضه خواهدشد همچنین حدود ۴۰ اثر از این آثار به نمایش در خواهدآمد.
دبیر نمایشگاه چشم درون در ادامه افزود: در بخش یک شهر عکس‌های بم انتخاب شد زیرا بم قبل از زلزله مشابهات بسیاری با ونیز داشت و عکس‌های رضا جوادی معمار و عکاس به شکل کاملی زیبایی و معماری این شهر را نشان می‌داد. در بخش یک پیشگام نیز نیکول فریدنی بهترین گزینه‌ بود زیرا در تمام نقاط ایران حضور یافته و طبیعت ایران را به تصویر کشیده‌بود که ۱۰ عکس از آثار وی برای این نمایشگاه انتخاب شد.
صمدیان در مورد ویژگی‌های عکاس ایتالیایی “ریکاردوزیپولی” گفت: وی سرپرست بخش فارسی دانشگاه ونیز است و در طول سال‌ها به عکاسی در ایران و سایر کشورها پرداخته و عباس کیارستمی نوع نگاه خود به ایران را مدیون وی دانسته‌است.
در ادامه این نشست ریکاردو زیپولی به طور اجمالی سوابق کاری خود را بیان داشت و گفت: اگر من ایران شناس نمی شدم عکاس هم نمی شدم ،این روز ها روزهای خوبی برای من است سال ۱۳۷۲ که به ایران آمدم تصور نمی کردم که چند سال بعد در چنین موزه ای آثارم به نمایش گذاشته شود .
این عکاس ایتالیایی افزود:عشق به ایران باعث شد که به عکاسی روی بیاورم تا ایران را به جهان نشان دهم من عاشق ایران هستم دوست داشتم دیگران هم این زیبایی را می دیدند تا چندین سال نمی توانستم غیر از ایران از کشور دیگری عکس بگیرم تا ۴ سل فقط از ایران عکس انداختم تا جایی که فعالیت عکاسی ام جدی تر شد و سال ۷۵ آرشیو بزرگی از ۳۵ کشور دنیا دارم که این عکس ها را در وب سایتم گذاشتم که تا به حال عکسهای ۱۰ کشور را در وب سایت قرار داده ام و هر ماه یک کشور اضافه می کنم.
وی افزود: من با یک اتفاق تصمیم گرفتم انعکاس شب در شیشه پنجره سوژه ای شد تا از شهر ونیز با این نگاه عکس بگیرم و از این سوژه ۱۰۰۰ عکس دارم ونیزی که من در عکس های ساخته بودم ونیزی تخیلی بود و با واقعیت متفاوت بود و این تصاویر را با اشعاری از بیدل دهلوی به نمایش می گذارم تحقیق مفصلی درباره کلمه آینه در ابیات بیدل انجام دادم و هر عکس را همراه با یک شعر مرتبط از بیدل منتشر کردم. در کل می‌توان گفت این ابیات و عکس‌ها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، همچنین نکته‌ای در این بین وجود دارد و آن اینکه آینه‌ای که بیدل در آن دوران از آن سخن گفته، ساخته ونیز است و در زمان رنسانس آینه‌های ونیزی به ایران می‌رسیده و این انعکاسی که من اکنون در شیشه‌های ونیز می‌بینم پیوندی بین من و بیدل ایجاد می‌کند.
وی در خصوص عکاسی از شهر ونیز گفت: ونیز آنقدر زیبا است که نمی توان دست در عکس های آن برد،در حالی که عکس رابطه بین عکاس و واقعیت است و هنرمند باید در آن دخیل باشد تا اینکه بعد از تاثیری که از اشعار بیدل دهلوی درباره آینه و شیشه گرفتم، روزی انعکاس خاصی در شیشه پنجره‌ای در ونیز را دیده و از آن پس به مدت ۲ سال بیشتر در فصل‌های پاییز و زمستان به عکاسی از پنجره‌ها و انعکاس نور در آنها پرداختم و اکنون ۱۰۰۰ عکس با این موضوع در آرشیو خود دارم.
در پایان این نشست حبیب الله صادقی رییس موزه هنرهای معاصر گفت: نمونه‌ها بسیاری از تاثیرگیری هنرمندان غرب و شرق بر یکدیگر در طول تاریخ را می‌توان یافت که ارتباط بین بیدل دهلوی از طریق انعکاس شیشه‌ها نیز از همین نوع است همچنین ایرانیان از دیرباز با نور و آیینه ارتباط معنایی داشتند و اکنون نیز مشتاق هستند که با تمام هنرمندان دنیا ارتباط نزدیکی داشته‌باشند اما گاه برخی دولتمردان غربی به فرهنگ و تاریخ ما توهین می‌کنند که ما آنها را به مطالعه آثار گذشته ارجاع می‌دهیم.
صادقی خاطرنشان کرد: بخش بین‌الملل موزه هنرهای معاصر در تلاش است که هنرمندان نقاشی از کشورهای ترکیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و مکزیک را به ایران دعوت کند./

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست