1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاس آژانس مگنوم: متولد که شدم تقدیرم عکاس شدن بود

عکاس آژانس مگنوم: متولد که شدم تقدیرم عکاس شدن بود

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

اینکه هر عکاسی پیش از اینکه عکسی را به نمایش بگذارد، بگوید از چه خانواده فرهنگی، کشور و یا طبقه اجتماعی می‌آید و چه سابقه ای دارد، نکته‌ی مهمی است، در غیر این صورت، اگر بگوید این تصاویر از کجا آمده است، قابل درک نیست و این نکته مهمی در جامعه شناسی است، این صحبت‌های ژان گومی در خانه هنرمندان است.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ژان گومی یکی از عکاسان آژانس مگنوم است که برای چندمین بار به ایران می‌آید. او از سال ۱۹۷۶ به آژانس عکس مگنوم پیوسته است و می گوید همزمان با متولد شدن من، آژانس مگنوم هم متولد شد. زمانی که متولد شدم تقدیرم این بود که عکاس شوم.

 

این عکاس پس از حضور در تالار ناصری خانه هنرمندان وبیان این که امروز کمی خجالت می‌کشم، بنیانگذاران آژانس عکس مگنوم و عکاسانی که در شکل گیری عکاسی او تاثیرگذار بودند را معرفی کرد و پس از نشان دادن عکس‌هایی از عکاسان دنیا، توضحیاتی درباره‌ی آنها ‌داد.

گومی منتخب برخی از عکس‌هایش را که ۲۰ سال پیش، از مراسم خاکسپاری امام خمینی (ره) گرفته بود را نیز نشان داد و گفت: این اتفاقات واقعا برایم باور نکردنی بوده است. به گفته‌ی گومی، او اولین عکاس خارجی است که موفق شده عکس‌هایی در زندان اوین بیندازد.

 

او با نشان دادن عکسی از خواهران بسیجی که در حال تمرین تیراندازی هستند گفت: این عکس در آمریکا جنجال آفرین شد و یک سناتور راست‌گرای آمریکایی بعد از اینکه آن را در مجله تایم دیده بود، از آن مجله خواست که درست بودن عکس را از عکاس تایید کنند که آیا این عکس واقعا در تهران گرفته شده است؟

این عکاس افزود: نکته‌ی جالب توجه این بود که این سناتور می‌گفت، اولین فردی که در عکس اسلحه در دست گرفته مرد است و زن نیست! و من مجبور شدم برای او توضیح دهم که تمام افرادی که در این عکس حضور دارند خانم و در ایران هستند.

 

گومی سپس عکس‌هایی از خانواده خودش نشان داد و بیان کرد: این عکس به این معناست که من از خانواده‌ی متوسط در آغاز قرن بیستم هستم. در این عکس پدر، عمو و عمه‌ی گومی حضور داشتند که هر کدام یک دوربین عکاسی در دست دارند.

او معتقد است: آلبوم عکس، عامل مهمی برای تشخیص هویت عکاسی است. من زمانی که متولد شدم علاوه بر خانواده خودم، خانواده دیگری هم داشتم که از آن بی‌خبر بودم زیرا همزمان با تولد من، آژانس مگنوم هم متولد شد.

این عکاس تصریح کرد: لحظه‌ی دقیق در مکان و زمان، لحظه‌ی تصمیم گیرنده است.

گومی ضمن نشان دادن عکس‌هایی از ادوارد بوبا بیان کرد: او عکس‌های ساده می‌گرفت و تحت تاثیر نقاشی‌های قرن ۱۵ و ۱۶ قرار داشت. نباید فراموش کرد که عکاسی، نقاشی نیست.

به گزارش ایسنا، آثار ژان گومی( هنرمند فرانسوی و عکاس آژانس مگنوم) روز یکشنبه (۴ اسفندماه) در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان به نمایش درآمد و با استقبال بسیار خوب دوستداران این حرفه روبرو شد طوری که برخی از حاضران مجبور شدند روی زمین بنشینند و از تجربیات او استفاده کنند.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست