1. خانه
  2. اخبار
  3. غضبانپور:برای چاپ کتاب عکس‌هایم بسیار اذیت شدم «شکوه خوزستان» ماحصل ۲۷ سال عکاسی از زادگاهم است

غضبانپور:برای چاپ کتاب عکس‌هایم بسیار اذیت شدم «شکوه خوزستان» ماحصل ۲۷ سال عکاسی از زادگاهم است

 

جاسم غضبانپور متولد خرمشهر است و ماحصل سال‌ها عکاسی خود را از سال ۶۱ تا امروز در مجموعه‌ای با عنوان «شکوه خوزستان» منتشر کرده تا آنانی که استانش را نمی‌شناسند با گوشه‌ گوشه آن آشنا شوند.

این هنرمند عکاس خوزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کتاب عکس‌هایش که به تازگی با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری اهواز منتشر شده است، گفت: من زاده روستای «خین» نزدیک شلمچه هستم و در تمام این سال‌ها در منطقه حضور داشته‌ام و روزهای جنگ و بعد از آن را از نزدیک شاهد بوده‌ام. بعد از عملیات بیت‌المقدس هم تصمیم گرفتم به دلیل خلأ حاصل از جنگ رویدادهای آن را به صورت مجموعه‌وار و کلاسه‌شده‌ای عکاسی کنم.

او ادامه داد:از سال ۵۵ عکاسی در خرمشهر را آغاز کردم که ماحصل آن در آینده در یک کتاب و در سه بخش که خرمشهر قبل از جنگ، خرمشهر بعد از بازپس‌گیری و خرمشهر این روزها را روایت می‌کند، منتشر خواهد شد.

غضبانپور اذعان داشت:پیش از این برنامه‌ای برای انتشار گزیده‌ای از عکس‌هایم نداشتم،اما با حضور شهرداری اهواز به عنوان حامی مالی مجبور شدم گزیده‌ای از کارهایم در هر بخش را به چاپ برسانم تا کتاب منتشرشده تک‌سوژه‌ای نباشد. پس همان‌طور که می‌بینید تصاویر موجود در کتاب «شکوه خوزستان» حاصل ۲۷ سال عکاسی از زادگاهم از سال ۶۱ تا زمستان ۸۸ است.

وی گفت:این عکس‌ها برای یک مجموعه‌ی ۱۰ جلدی و تک‌سوژه‌ای انتخاب شده بود، اما سرانجام گزیده‌ای از آ‌ن‌ها که شامل ۳۵۵ عکس می‌شود، از میان بالغ بر ۷۰ هزار فریم عکس انتخاب شد تا در آن از دفاع شکوهمند تا تنوع اقوام و عشایر ، اقلیت‌های مذهبی، مناطق تاریخی، طبیعت شگفت‌انگیز و هوا و دریای خوزستان را نمایش دهم. اما در آینده‌ای نزدیک کتاب‌های مجزایی با عنوان‌های ایذه، شوشتر، هجاری‌های استان، شادگان، خوزستان در جنگ و … را منتشر خواهم کرد.

این هنرمند عکاس خوزستانی همچنین به ضعف‌های این مجموعه اشاره کرد و افزود: قطعا کتاب ضعف‌های بسیاری دارد، چه‌بسا که اگر بتوانم آن را به چاپ دوم برسانم ۷۰ تا ۸۰ درصد از کتاب را به لحاظ تصویری و کیفی تغییر خواهم داد.

او همچنین از مشکلات همکاری با بخش دولتی برای انتشار این کتاب گلایه کرد و افزود: برای چاپ مجموعه‌های دیگرم با حامی دولتی کار نخواهم کرد، زیرا در این مدت برای چاپ کتاب «شکوه خوزستان» بسیار اذیت شدم به طوری که ماحصل ۲۸ سال فعالیت حرفه‌ای‌ام را با ذوق و سلیقه دیگران به چاپ رساندم.

او ادامه داد: این کتاب شب عید برای چاپ رفت و متأسفانه انتشار کتاب نفیس در روزهای باقی‌مانده تا سال جدید کار بسیار اشتباهی است و نمی‌توان از چاپخانه توقع یک کار نفیس را داشت.همان‌طور که این کتاب در حد توقع من نبود.

این هنرمند عکاس در پایان متذکر شد: اولین مجموعه‌ای که بعد از این کتاب به صورت مستقل به چاپ خواهد رسید «خرمشهر» است که در یک جلد و به صورت خصوصی منتشر می‌شود. البته ما این روزها مجموعه‌ای از «خاطرات بچه‌های جنگ خرمشهر» نیز منتشر می‌کنیم که اولین جلد آن اختصاص به کتاب خاطرات شهید بهروز مرادی دارد. در این کتاب تعدادی از عکس‌ها، نقاشی‌ها و بخشی از خاطرات این شهید در قالب یک رمان چاپ شده است که امیدواریم هم‌زمان با حماسه سوم خردادماه در یادواره شهدای خرمشهر رونمایی شود. بعد از آن نیز خاطرات دیگر شهدای جنگ را منتشر خواهیم کرد.

غضبانپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به جامعه عکاسی و هنرمندان کشور گفت: متأسفانه بعد از کتاب نصرالله کسراییان درباره خوزستان تا به امروز کار جدی درباره این استان نشده بود و متأسفانه هنوز خیلی‌ها این استان را نمی‌شناسند و درباره آن چیزی نمی‌دانند اما من خواستم با چاپ این کتاب، نگاه این دسته را تغییر دهم زیرا که خوزستان هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ تأثیراتی که در حوزه جنگ و انقلاب داشته است و هم به لحاظ اقلیم و جغرافیا استان ویژه‌ای محسوب می‌شود. پس از تمام عکاسان دعوت می‌کنم که به اینجا بیایند و عکاسی کنند.

او تصریح کرد: امیدوارم جامعه عکاسی ایران فارغ از هرگونه تنگ‌نظری همان‌طور که به شیراز و اصفهان سفر می‌کند، به شهری همچون خوزستان نیز بیاید و ظرفیت‌های بالای این استان را در قالب عکس‌های خود به جهانیان و مردمان کشورمان نمایش دهد.

گفتنی است؛ کتاب «شکوه خوزستان» به قیمت ۴۰ هزار تومان در تیراژ پنج‌هزار نسخه توسط انتشارات «تیس» منتشر شده است.

این کتاب با مقدمه‌ی جاسم غضبانپور آغاز می‌شود. در بخش بعدی آن یادداشت محمدرضا شمسایی؛ شهردار اهواز و مطلبی درباره استان خوزستان به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است و در ادامه آن ۳۵۵ عکس از این هنرمند از زوایای مختلف خوزستان چاپ شده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست