1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سیارک «تفرشی» نام عکاس و ستاره شناس ایرانی را برگزید

سیارک «تفرشی» نام عکاس و ستاره شناس ایرانی را برگزید

اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) سیارک به نام موقت ۲۰۰۲ LV62 را که در سال ۲۰۰۹ توسط ستاره شناس آماتور Stefan Kürti شناسایی شد؛ به عنوان سیارک “تفرشی (۲۷۶۱۶۳)”  نامگذاری کرد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک این سیارک در تصاویری که در ژوئن ۲۰۰۲ در کوه پالومار ایالت متحده ثبت شده بود و بعدها توسط Stefan Kürti ستاره‌شناس آماتور که به دنبال سیارک‌هایی می‌گردد که از توجه متخصصان دور مانده؛ شناسایی شد.

سیارک تفرشی نام بابک امین تفرشی را برگزید

سیارک تفرشی هر ۵.۱ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد و ​​قطر آن تقریباً ۱۹۰۰ متر می‌باشد. فاصله سیارک از خورشید از ۲.۳ تا ۳.۰ واحد نجومی متغیر است. واحد نجومی (AU) تقریباً فاصله زمین تا خورشید و برابر با ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. در حال حاضر، این سیارک در صورت فلکی قوس(Sagittarius)  در حال حرکت است که با توجه به موقعیت فعلی آن نسبت به خورشید و زمین، با تلسکوپ های متوسط ​​با قطر ۵۰ سانتیمتر و با استفاده از دوربین CCD قابل رصد است. این سیارک هیچ خطری از نظر نزدیک شدن به زمین ندارد، زیرا یک جسم بالقوه خطرناک (PHO) یا یک جسم نزدیک به زمین (NEO) نیست.

بابک امین‌تفرشی عکاس، روزنامه نگار و منجّم آماتور متولد ۱۳۵۷ در تهران می‌باشد و در سال ۲۰۰۷ پروژه “جهان در شب” (The World at Night) را با نام اختصاری(TWAN) و با شعار “یک ملّت یک آسمان” راه‌اندازی کرد و تاکنون نیز رهبری این پروژه را برعهده دارد. TWAN که از سوی انجمن بین‌المللی نجوم و یونسکو یکی از پروژه‌ها‌ی ویژه سال جهانی نجوم نیز نام گرفت، برنامه‌ای از سوی انجمن منجمان بدون مرز است تا با تهیه و ارائه تصاویر خیره‌کننده و هنرمندانه از آسمان شب بر فراز آثار تاریخ و طبیعی در جهان (از جمله ایران) به معرفی عمومی زیبایی‌ و ارزش آسمان شب و نجوم بپردازد.
از سوی دیگر تصاویر TWAN وحدتی جهانی را نشان می‌دهند که آسمان‌شب بین اقوام، ادیان و قلمروهای خط‌کشی‌های انسان ایجاد می‌کند.
در همان شبی که ماه از فراز اورست طلوع می‌کند، با فقط چند ساعتی اختلاف، در آسمان فوجی‌‌یاما در شرق دور، بر فراز کوه‌های البرزدر ایران، در صحرای آفریقا، دشت‌های سبز اروپا، و از اعماق گرندکانیون آمریکا هم دیده می‌شود.
آسمان شب مانند سقفی یک‌رنگ بالای سر همه‌ی انسان‌هاست زیر آن ما یک خانواده‌ایم و زمین نه مجموعه‌ای از کشورها که سیاره‌ای بی‌مرز است. جامعه علمی و مراکز آموزشی از تصاویر TWAN برای آموزش و ترویج نجوم بهره می‌برند و نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی توآن تاکنون در ۳۰ کشور جهان در شش قاره برگزار شده‌اند.

بابک امین تفرشی در سال ۲۰۰۹ “جایزه لنارت نیلسون” (Lennart Nilsson Award) را که شناخته شده ترین جایزه علمی عکاسی زمان خود بود دریافت کرد و از سال ۲۰۱۲ همکاری خود را با سازمان نشنال جئوگرافیک آغاز کرد.

تفرشی به تازگی موفق به دریافت جایزه Wyfinder” ۲۰۲۲” شده است. این جایزه سالیانه توسط انجمن نشنال جئوگرافیک به افرادی که از طریق علم، آموزش، حفاظت از منابع، فناوری و داستان سرایی عصر جدیدی از اکتشافات را رهبری می کنند، اهدا می شود.

خبر: زهرا دلاوری

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
آنچه محتشم در رونمایی از پوستر جشنواره عکس خانه خواند
پسین
بی پاسخی مسئولین در قبال سوال «مهدی منعم» عکاس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست