1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. آنچه محتشم در رونمایی از پوستر جشنواره عکس خانه خواند

آنچه محتشم در رونمایی از پوستر جشنواره عکس خانه خواند

همزمان با مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی عکس خانه در تبریز، رومین محتشم متنی را برای حاضرین خواند.
 به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این مراسم که عصر چهارشنبه ۹شهریور ماه جاری در محل هتل لاله تبریز برگزار و گزارش تصویری(+) آن منتشر شد، رومین محتشم به عنوان نماینده انجمن عکاسان ایران در جایگاه حاضر و متن یادداشتی را خطاب به مدیران، مسئولین، پیشکسوتان عکاسی، اساتید و خبرنگاران حاضر در این مراسم قرائت کرد.
متن یادداشت این عکاس که با عنوان «انسان، منزل و منزلت» در اختیار دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک قرار گرفته، به این شرح است:
افتخار دارم به عنوان نماینده انجمن عکاسان ایران، تلاش‌های تک تک شما عزیزان را در جهت گسترش و نیل به آگاهی اجتماعی و دانشِ زیستی انسان امروز، تبریک گفته و برایتان آرزوی توفیق نمایم.
انجمن عکاسان ایران که با در کنار هم قرار گرفتن هنرمندان مستقل عکاسی شکل گرفته است، برخورداری از حقوق قانونی خود، همواره تلاش دارد با حمایت و حضور در جهت توسعه فعالیت‌های عکاسانه و یکپارچه کردن آنچه که شایسته‌ی این فعالیت فرهنگی است، گام بردارد.
رومین محتشم در جشنواره ملی عکس خانه
هر چند انجمن عکاسان ایران از پشتیبانی مالی و دولتی برخوردار نیست، اما با حمایت خود عکاسان هنرمند به حیات خود ادامه می دهد و همواره در کنار اتفاق ‌های فرهنگی و آموزشی قرار می‌یرد و در به ثمر نشستن آن، تلاش را بر خود وظیفه می داند.
جشنواره‌ی جشنواره ملی عکس خانه به نوعی از آن دست فعالیت‌ها است که علیرغم اهداف تبلیغی خود، میدان چالشی را فراهم می‌آورد که در آن انسان ایرانی، به مهمترین اتمسفر زندگی یعنی منزل یا خانه به شکلی جدی‌تر بنگرد. چرا که خانه چه در ابعاد کوچک و یا بزرگ آن، چه سویه‌های مدرن و سنتی آن و چه زیست فقیرانه و یا لاکچری در آن، آرامش و پناهگاهی را بوجود می‌آورد که انسان در طول تاریخ همواره به دنبال آن بوده است.
در متن فراخوان جشنواره ملی عکس خانه چنین آمده است: «خانه در میان همه‌ی اقوام و فرهنگ‌های مختلف جهان جایگاهی ویژه دارد، این مکان متضمن شکلی از زیست اجتماعی، گروهی و فردی، و تعریفی از رابطه‌ی انسان‌ها با یکدیگر است. علیرغم اینکه خصوصی‌ترین فضای زیست انسان است و جزو اساسی‌ترین نیازهای انسان برای بودن، اما تبدیل به کالای سودآوری شده است که در مقایسه با زمان قدیم، و با توجه به حضور سرمایه و ایجاد میدان کار، سرعت گسترش آن چه در عرض و چه در ارتفاع شدت پیدا کرده است و حتی چهره طبیعت هامون انسان را تغییر می‌دهد و فرهنگ زیستی خود راتحمیل (می‌کند)».

رومین محتشم در جشنواره ملی عکس خانه
برای رسیدن به آرامش اجتماعی و کم کردن خطای انسان در جهت حفظ آرامش خود و دوام حیات اجتماعی، عامل دیگری نیز مطرح می‌شود «عدالت اجتماعی».
یعنی برخورداری نسبی همگان از سرپناه و چیزی به نام خانه؛ و صد البته به دلیل عدم مساوات در کشورهای عقب مانده و یا در حال رشد و توسعه، فقدان خانه سرگردانی بخشی از انسانها را در جهان امروز رقم می‌زند، این در حالی است که در اکثر شهرها تعداد چشم‌گیری منزل خالی برای سودجویی بلااستفاده مانده است.
اما عکاسی این چشم تیزبین انسان امروز، و عکاس که همواره دغدغه انسانی خود را در قالب عکس‌هایش به دیگران نشان می‌دهد، می‌تواند حضور خود را در تصویر کردن رابطه‌ی خانه و انسان به نمایش بگذارد و میدان تحلیل برای شرایط زیست انسان باشد.
ما امیدوار هستیم که این جشنواره و جشنواره‌های دیگری از این دست بتوانند هوشمندانه میدان نقد و تحلیل را فراهم آورند. چرا که پوست اندازی و نیل به مدنیت یک جامعه، بکارگیری هوشمندانه نقدها است.
خوشنودیم اعلام کنیم که برای برگزاری این جشنواره انسان‌های فرهیخته‌ای پا پپش گذاشته‌اند. انسان‌هایی که با تبدیل سرمایه به آرامش در بهتر شدن کیفیت زندگی انسان تلاش می‌کنند.
جای تشکر دارد از شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب و مدیران آن که این امکان را بوجود آورده‌اند.

رومین محتشم در جشنواره ملی عکس خانه
اما سکّان این تلاش خوب در دست کسی است که سالها توان و تجربه خود را در گسترش فعالیت عکاسانه هزینه کرده و با دانش خود همواره تلاشگر این راه بوده است. مایه مباهات است که برای دوست ارجمندم آقای کریم متقی به عنوان دبیر جشنواره و اعضای دبیرخانه محترم آرزوی سلامتی و پیروزی نمایم.
داوران این جشنواره که هر کدام در حوزه شناخت تصویر عکاسانه سالها است  تجربه اندوزی کرده‌اند خود از نقاط قوت جشنواره ملی عکس خانه است.  
اما مهم‌تر، و باز مهم‌تر از همه، تلاش دوستان عکاس ما است که علیرغم تمام عوامل بازدارنده، به حیات عشق خود یعنی عکاسی دوام می‌دهند و میوه‌های این درخت را برای شما هدیه می‌کنند.
برای همه آرزوی سربلندی و شکوه انسانی را دارم و امیدوارم این جشنواره وظیفه درخور خود را به درستی و سلامت به سرمنزل مقصود برساند.

رومین محتشم/ ۹شهریور ۱۴۰۱

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه انفرادی عکس و چیدمان «یک قرن مادری» در اهواز
پسین
سیارک «تفرشی» نام عکاس و ستاره شناس ایرانی را برگزید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست