1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاس گلستانی در گفت‌وگو با مهر: مدیران به جای رفع مشکلات، افتخارات هنرمندان را به نام خود ثبت می‌کنند

عکاس گلستانی در گفت‌وگو با مهر: مدیران به جای رفع مشکلات، افتخارات هنرمندان را به نام خود ثبت می‌کنند

استانها > شمال > گلستان

عکاس گلستانی در گفت‌وگو با مهر:
مدیران به جای رفع مشکلات، افتخارات هنرمندان را به نام خود ثبت می‌کنند
گرگان- خبرگزاری مهر: به بهانه برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع مستند اجتماعی در سایت استانداری گلستان، توسط احمد خطیری، به سراغ این عکاس بین‌المللی استان رفتیم و پای صحبت‌ها و دغدغه‌های این هنرمند سرشناس کشور نشستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان هنرمندان سرشناس فراوانی در زمینه عکاسی دارد که اکثر آن‌ها در مسابقات و جشنواره‌های بین‌المللی مقام و افتخارات فراوانی را برای کشور و استان خود کسب کرده‌اند.

احمد خطیری متولد ۱۳۵۷ یکی از همین هنرمندان حرفه‌ای استان در رشته عکاسی است که از دوران راهنمایی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی همزمان با تحصیل در رشته هنر و گرافیک با تشویق برادرش از سال ۷۱ با حضور در کلاس‌های تخصصی و آموزشی انجمن فیلمسازان جوان، قدم در دنیای حرفه‌ای عکاسی گذاشت.

از جمله رتبه‌های داخلی و خارجی احمد خطیری کسب مدال طلای جشنواره بین‌المللی عکس بوکوینای کشور رومانی، کسب روبان افتخار و مدال یوپی‌آی فدراسیون عکاسی آمریکا در جشنواره بین‌المللی عکس قبرس، دریافت سه روبان افتخار از جشنواره فوتو ژورنالیست آمریکا، کسب عنوان عکاس برگزیده در نمایشگاه عکس گروهی ایران غزل بی پایان عکاسان ایرانی در پاریس- فرانسه  و رتبه ها و عناوین طلایی دیگر اشاره کرد که افتخاری بی نظیر برای استان و مخصوصا جامعه عکاسی گلستان است که در بین انجمن های دیگر استانها ، تنها انجمنی است که افتخارات طلایی فراوانی دارد.

خطیری با ابراز تاسف از اینکه ۸۰ درصد از افرادی که در عکاسی فعالیت می‌کردند به علت مشکلات زندگی و دغدغه‌های اقتصادی هنر را ترک کرده‌اند، گفت: امروزه علاوه‌بر برخی از مردم، مسئولان فرهنگی و هنری نیز آنقدر دغدغه زندگی دارند که هنر عکاسی برایشان مهم نیست و کار هنرمند را، رایگان تصور می‌کنند و این مساله ضربه ی محکمی به هنرمند می زند.

وی افزود: هنر هرچند درآمدزا نیست اما میزان حق الزحمه ی کم  بعضی از دستگاه های دولتی و خصوصی، مطبوعات و برخی سایت‌ها عکاس را در قاب نا مهربانی ها جا می‌گذارد.

مسئولین به هنر پایتخت نشینان اهمیت بیشتری می‌دهند

این هنرمند و پیش کسوت گلستانی درباره پتانسیل عکاسان استان گفت: گلستان بالغ بر ۱۶ عکاس شاخص، حرفه‌ای و درجه یک دارد و به تعداد فراوانی عکاس که دارای تجربه کم بوده که با دنیای دوربین های دیجیتالی پیشرفت کردند اما از نگاه و تصمیمات برخی دستگاه‌های دولتی، پتانسیل عکاسان استان این جلوه را دارد که عکاسان استان از عکاسان درجه سه پایتخت نشین کمتر هستند و علت این امر عدم مدیریت جامع و کامل و ارجحیت نهادن هنر پایتخت نشینان است.

خطیری درباره ارتباط هنرمندان با مدیران دستگاه‌ها به نقش خطیر و مهم روابط عمومی ادارات و ضرورت آگاهی آن‌ها به عکاسی، گرافیک، نظرسنجی، ارتباط با رسانه و… اشاره کرد و افزود: روابط عمومی‌ها نقطه اتصال هنرمند با مدیران دستگاه‌ها هستند و متاسفانه بعضی از آنها به گرافیک و عکاسی آگاه نیستند و این امر موجب سپردن امور هنری، فرهنگی و تبلیغی به افرادی شده که هنر تجربه و علم در این زمینه را ندارند. در نتیجه می‌وان گفت که متاسفانه عدم آگاهی بعضی از مسئولین روابط عمومی از عکاسی و گرافیک موجب ایجاد بی کیفیتی و تزلزل  در بخش تبلیغات وهنرشده است.

وی که معاون انجمن عکاسی استان نیز استدرباره بیمه هنرمندان گفت: با تقدیر و تشکر فراوان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، متاسفانه اداره فرهنگ و ارشاد ما را هنرمند خود می‌داند و از افتخارات امثال من در مستنداتش ثبت می کند اما بیش از بیست سال گذشته و نه تنها من، بلکه تعداد فراوانی از هنرمندان را فراموش کرده است و طرح های حمایتی از جمله بیمه هنرمندان پیگیری بیشتر مسئولین را می‌طلبد.

این هنرمند گلستانی آموزش را یکی از ملاک‌های مهم ورود به هنر دانست و ادامه داد: آموزش از اصول اساسی برای ورود به هنر است اما تنها به آن نمی‌توان اکتفا کرد و متاسفانه امروزه مدرک گرایی اهمیت مهم آموزش را کمرنگ کرده اما باید دانست که هیچ فردی با مدرک گرایی در پی هنر و حتی علم نمی‌تواند باشد و تجربه و تلاش از اصول اساسی در رسیدن به هدف هستند.

عکاس گلستانی با اشاره به وجود دوربین‌های گران قیمت وحرفه‌ای افزود: استفاده از دوربین باید بگونه‌ای باشد که در پشت آن اندیشه نهفته باشد وقیمت میلیونی بودن دوربین مهم نیست بلکه میزان خلاقیت وابتکار فرد در عکاسی مورد اهمییت است.

وی با خاطرات خود از دوران عکاسی اشاره کرد و درباره تلخترین خاطره هنری خود گفت: دزدیده شدن دوربین d200 در ونیز ایتالیا برایم بسیار ناراحت کننده بود و برخلاف تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار ، به نتیجه نرسید.

وی افزود: بعد از این اتفاق، مدتها بدون دوربین سپری کردم و تنها با دوربین موبایل خود عکاسی می کردم اما نکته قابل توجه این است که  عکاسی ثبت لحظه های آفرینش و خلقت خداوند است و برای هنرمند در هر موقعیتی؛ بعنوان شیرین ترین لحظات زندگی محسوب می‌شود.

خطیری که مدیر یک کانون آگهی و تبلیغاتی ارتباطات است، درباره وضعیت گرافیک و تبلیغات استان گفت: برخی نهادها و افراد در گرافیک تنها به شناخت نرم افزار بسنده می‌کنند در حالی که این امر موجب تکثیر خروجی‌های ضعیف در طراحی شده  که صدمات فراوانی از نظر مالی و جسمی به نهادها و حتی افراد جامعه می‌زند.

وی افزود: برخی نهادها و ادارات برای تبلیغ حاضر هستند یک بیل برد را تا مبلغ ده میلیون تومان اجاره کنند اما راضی به پرداخت پانصدهزارتومان برای طراحی نیستند.  متاسفانه بسنده کردن به شناخت نرم افزار و سپردن برنامه‌های تبلیغی به افراد کارنابلد، عدم برون سپاری در بعضی ادارات دولتی و در نظر نگرفتن هنرمندان استان در امور هنری و تبلیغی موجب نارضایتی افرادی است که زندگی خویش را سرمایه ی هنر خود کردند.

در نمایشگاه احمد خطیری که در سایت استانداری گلستان برپااست، ۱۰ عکس رنگی و سیاه و سفید در اندازهٔ ۷۰×۱۰۰ سانتی‌متر با موضوع مستند اجتماعی که در کشورهای ایران، هند و ایتالیا عکاسی شده‌اند ازآثار احمد خطیری عضو  فدراسیون جهانی عکاسی دنیا (فیاپ) است که به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه همزمان با اولین دیدار هنرمندان استان گلستان با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست