1. خانه
  2. اخبار
  3. در گفت‌‌وگو با ایسنا مطرح شد: گله‌ی برخی هنرمندان عکاس از فروش کم نمایشگاه صبا

در گفت‌‌وگو با ایسنا مطرح شد: گله‌ی برخی هنرمندان عکاس از فروش کم نمایشگاه صبا

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

نمایش و فروش «عکس‌ صبا» در حالی این روزها با نمایش مجموعه عکس‌هایی از ۶۸ هنرمند در موسسه فرهنگی «صبا» برپاست که هنوز آثار زیادی به فروش نرفته‌ است .

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اوایل تیر ماه گالری‌های موسسه فرهنگی هنری «صبا»، میزبان ۵۰۰ اثر از ۶۸ هنرمند عکاسی شد که مجموعه عکس‌هایشان توسط محمد غفوری‌، شهریار توکلی و مهدی مقیم‌نژاد انتخاب شده بود اما هنوز بسیاری از این هنرمندان چشم انتظار فروش عکس‌هایشان هستند، عکاسانی که شاید هفته‌ها و ماه‌ها برای پیدا کردن یک سوژه ناب برای عکس‌هایش زمان صرف کرده‌اند و اکنون شاهد بی‌توجهی به عکس‌هایشان هستند.

***

«شرایط دلسرد کننده است»

شهرام توکلی – یکی از اعضای هیات انتخاب «عکس صبا» – شرایط این نمایشگاه را دلسرد کننده دانست و گفت: اگر یک و یا دو بار دیگر نمایشگاه‌های این چنینی برگزار شود و آثار فروش نرود،‌خیلی‌ها دیگر در این نمایشگاه‌ها شرکت نخواهند کرد.

او در عین حال شرایط فروش نمایشگاه را خوب نمی‌داند و معتقد است: متاسفانه در حال حرکت به سمت یک فضای خاموش هستیم و انتظار داریم مسئولان توجه ویژه‌ای به حوزه عکاسی داشته باشند.

توکلی با بیان اینکه کارهای عرضه شده در نمایشگاه عکس صبا با حداکثر آرا انتخاب شده‌اند، ادامه داد: در نمایشگاه امسال شاهد حضور آثار خوبی با قیمت‌های متعارف وحتی در بعضی موارد کمتر از عرف (استاندارد) موجود بودیم.

این هنرمند عکاس همچنین از حضور عکاسانی با سنین پایین در این نمایشگاه سخن گفت و تصریح کرد: به شخصه نسبت به حضور نسل جدیدی در حوزه عکاسی حرفه‌ای اعتقاد دارم و فکر می‌کنم کارهای خوب و جان داری که توسط آنها عرضه می‌شود ،احتیاج به توجه بیشتری دارد.

توکلی در پایان وضعیت هنرهای تجسمی را نسبت به گذشته بهتر دانست و بر توجه و حمایت اقتصادی از هنرمندان فعال در عرصه تجسمی تاکید کرد.

***

«هنوز هم دیر نیست»

نیما مقیمی – عکاس- که آثارش در نمایشگاه به روی دیوار رفته است،گفت: هنوز هم برای حضور ارگان‌های دولتی و خرید آثار توسط آنها دیر نیست،اما مهم‌ترین تفاوت میان نمایشگاه‌های فروش آثار هنری در داخل و خارج از ایران در حرفه‌ای بودن تبلیغات و عملکرد مسئولان فروش آنهاست.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های فروش عکس هنرمندان ایرانی در خارج از کشور با اقبال و فروش بیشتری همراه می‌شود، شرایط موجود در اکسپوی عکس صبا را ناراحت کننده عنوان کرد.

این هنرمند عکاس تاکید کرد: حمایت ارگان‌هایی همچون دولت و شهرداری در کنار استفاده از بودجه مصوب، می‌تواند سبب رونق بخشیدن به خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی شود.

او در عین حال به قیمت‌های آثار به نمایش گذاشته در نمایشگاه صبا اشاره کرد و افزود: قیمت‌های آثار موجود در اکسپوی عکس صبا ۳۰ تا ۴۰ درصد از ارزش این عکس‌ها در خارج از ایران پایین‌تر است.

مقیمی همچنین از وضعیت آموزش موجود در هنرهای تجسمی انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه در بحث هنر مشکلات پایداری در آموزش داریم که باید با حمایت‌های لازم به نقطه ایده‌آل برسد.

***

«تبلیغات و ساعت نامناسب »

علی اسدالهی نیز که در این نمایشگاه فروش،عکس‌هایی از او ارائه شده است از تبلیغات و اطلاع رسانی پیرامون اکسپوی عکس صبا انتقاد کرد.

او با بیان اینکه محل نمایش عکس‌ها در جای مناسبی نیست، ادامه داد: متاسفانه محل برگزاری اکسپوی امسال در محلی است که در طرح ترافیک واقع شده و ساعت پایان گالری هم تقریبا همزمان با پایان طرح ترافیک است.

اسدالهی همچنین به عدم فعالیت گالری در روزهای تعطیل اشاره کرد و افزود: متاسفانه در روزهای جمعه و تعطیل که می‌توان انتظار حضور بازدیدکنندگان و خریداران بیشتری را داشت ،گالری صبا تعطیل است.

این هنرمند عکاس در ادامه خواستار حمایت ارگان‌های دولتی از هنرمندان فعال در عرصه تجسمی شد و تاکید کرد: خرید آثار هنرمندان توسط بخش دولتی علاوه بر اینکه می‌تواند زینت بخش مکان‌های اداری و دولتی گردد در عین حال می‌تواند تشویقی برای هنرمندان نیز باشد.

اسدالهی که عکاسی فیلم «خوابم می‌آد» را نیز برعهده داشته بر هزینه‌های بالای فعالان در عرصه عکاسی اشاره کرد و افزود: در دوره‌ای که یک عکاس هزینه خرید یک اتوموبیل شخصی را صرف خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای می‌کند، انتظار می‌رود ارگان‌های دولتی نیز از این هنرمندان حمایت لازم را داشته باشند.

او همچنین دلیل استقبال کم جامعه نسبت به هنرهای تجسمی را شناخت پایین بدنه جامعه نسبت به این هنر دانست و تاکید کرد: فرهنگ سازی لازم باید توسط رسانه‌ها در این بخش انجام شود.

«اقتصاد هنر در ایران بیمار است»

رومین محتشم هم از دیگر عکاسان حاضر در این مجموعه ،دلیل استقبال کم و فروش پایین این نمایشگاه را آشفتگی بازار اقتصاد هنر ایران دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر در ایران بیمار است.

او با بیان اینکه برخی گالری‌دارها سعی بر آن دارند تا یک سری آثار مشخص و سفارشی را در یک حیطه را به خریداران ارائه دهند، گفت: این کار یکی از عواملی است که اقتصاد هنر ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

این عکاس، لطمه اصلی از به وجود آمدن فضای کنونی توسط گالری دارها را متوجه هنرمندان شهرستانی دانست و از آن انتقاد کرد.

محتشم ادامه داد: انتخاب‌هایی که برای نمایشگاه فروش عکس‌ امسال صورت گرفته نسبتا خوب بود و حتی می‌توانست ۳۰ درصد از عکس‌های موجود در نمایشگاه امسال حضور نداشته باشد.

این هنرمند با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از فروش «عکس صبا» نشده است، گفت: متاسفانه حمایت‌ها از هنرمندان به صفر رسیده و گاهی شاهد صدمه خوردن فروش آثار هنرهای تجسمی هستیم.

محتشم همچنین به حضور آثار متوسط در نمایشگاه فروش عکس صبا هم اشاره کرد و افزود: برخی آثار شاید حتی شایستگی حضور در نمایشگاه را نداشتند و حضور برخی از کارها به نمایشگاه صدمه زده بود.

این عکاس با یادآوری سابقه دراز مدت هنرهای تجسمی در ایران، از رونق کم آن در جامعه انتقاد کرد و اظهار داشت: باید بستر لازم برای رشد هنرهای تجسمی نسبت به هنرهای دیگر با جدیت پیگیری و مهیا شود.

او همچنین بحث کیفیت آموزش در هنرهای تجسمی را مهم ارزیابی کرد و حمایت‌های دولت و وزارت ارشاد را از بخش تجسمی و عکاسی ضعیف دانست.

محتشم در پایان با تاکید بر اینکه تفکرات جدید،جوان و با جسارت وارد عرصه عکاسی در ایران شده‌اند، تاکید کرد: عکاسان ایران از بهترین و قدرتمندترین هنرمندان دنیا هستند که در عرصه جهانی حرف‌های زیادی را برای گفتن دارند.

انتهای پیام

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست