1. خانه
  2. اخبار
  3. زنان نگهبان، برنامه تازه پلیس برای تامین بیشتر امنیت زنان اینجا «فیلمبرداری» ممنوع است!

زنان نگهبان، برنامه تازه پلیس برای تامین بیشتر امنیت زنان اینجا «فیلمبرداری» ممنوع است!

حضور زنان حفاظت برای جلوگیری از این اتفاقات و ایجاد آرامش روانی برای این افراد است که ضروری است چرا که حتی بعضی از بانوان به علت همین رخداد‌ها کم تر در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

 
اینجا «فیلمبرداری» ممنوع است!
گروه جامعه «زنان نگهبان» طرح تازه پلیس ایران برای کنترل امنیت فضاهای مختص زنان است تا نه فیلمی‌از مراکز زنان به بیرون راه یابد، نه امنیتی در این مکان‌ها به خطر افتد. آنطور که رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری نیروی انتظامی‌خبر داده، قرار است زنان نگهبان برای پوشش اماکن مخصوص بانوان همچون استخر و پارک به کار گرفته شوند تا اینگونه، امنیتی دو چندان برای استفاده از این فضاها توسط زنان فراهم شود. به گفته سرهنگ کریم بیات، این افراد پس از اخذ آموزش‌های لازم، در مکان‌های عمومی‌زنانه فعال می‌شوند و کنترل امنیت این فضاها را برعهده می‌گیرند. طرح تازه پلیس در قالب زنان نگهبان در حال اجرایی می‌شود که پیشتر نیز از لزوم حضور نگهبانان زن در تالار‌های عروسی، پاساژها، بوستان زنان، آرایشگاه‌های زنانه و مکان‌های صد درصد زنانه صحبت شده بود. در این شرایط این سوال به ذهن می‌رسد که حضور نگهبانان زن در چنین مکان‌هایی چه لزومی‌دارد و آیا واقعا فضاهای مختص به زنان ناامن است و یا هنوز فرهنگ استفاده از فضاهای مختص زنانه، ایجاد نشده است.
 موبایل، عامل ناامنی فضاهای زنان؟
بر اساس آنچه در گذشته و به خصوص در فضای مجازی رخ داد، مسئله سوء استفاده از فضاهای مختص زنان بیشتر حول امکانات جدید ارتباطی، موبایل‌های هوشمند با دوربین‌های خوب برای فیلمبرداری است که می‌تواند چالش‌هایی را در حفظ حریم شخصی افراد به دنبال داشته باشد. موبایل هم همچون هر وسیله ارتباطی دیگر می‌تواند کارکرد‌های مثبت و منفی داشته باشد، پیش می‌آید که از مکان‌هایی که فیلم برداری ممنوع است یا جزو حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود، فیلم و عکس‌هایی به بیرون درز می‌کند. با یک سرچ ساده اینترنتی می‌تواند صد‌ها فیلم و عکس از استخر زنانه و عروسی‌ها و مهمانی‌های خصوصی افراد عادی یا چهره‌های شاخص را دید که گاهی هم آن قدر جنجال برانگیز است که دستمایه صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌شود، البته باید به این مسئله توجه کرد که این گونه اتفاقات تنها مختص ایران نیست و نباید باعث تکرار کلیشه‌ها و سخنان قالبی مانند نداشتن فرهنگ استفاده از وسایل بین ایرانی‌ها شود. این مکان‌ها بالقوه مستعد این گونه سوء استفاده‌ها هستند، در دیگر کشور‌ها هم اتفاقات این چنینی رخ می‌دهد اما پوشیده‌تر بودن این گونه مکان‌ها در کشور ما می‌تواند کنجکاوی‌های بیشتری را نسبت به آنچه که در این مکان‌ها رخ می‌دهد بر انگیزد و این گونه فیلم و عکس‌ها بازدید کنندگان بیشتری داشته باشند. کارشناسان بافت فرهنگی، مذهبی وحساسیت نسبت به چنین سو استفاده‌هایی در کشرر ما را عاملی در ایجاد پدیده زنان نگهبان برای جلوگیری از فیلمبرداری‌های غیرمجاز می‌دانند. حتی چنین اتفاق‌هایی موجب شده تا در برخی شهرها که حساسیت‌ها نسبت به این دست مسائل بالا تر است بنا به درخواست برگزارکنندگان مجالس عروسی، نگهبان محله زن در مقابل تالا‌رها مستقر می شوند که تلفن همراه دوربین دار زنان را تحویل می گیرند و پس از پایان مجلس عروسی تلفن آنان باز پس داده می شود. از دیگر مواردی که در این مکان‌ها رخ می‌دهد سرقت‌های گاه و بی گاه است، به خصوص در مهمانی‌ها و آرایشگاه‌های زنانه، که حضور نگهبانان زن بر امنیت این مکان‌ها افزوده و میزان سرقت را کاهش داده است. بر اساس آمارهای رسمی‌، بیش از ۵۰۰ موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی در کشور به منظور ساماندهی و قانونمند کردن امور نگهبانی و پیشگیری از وقوع جرم و تعرض به اماکن و رده‌های حفاظتی فعال هستند که با به‌کارگیری نیروهای آموزش دیده و تایید صلاحیت شده برابر قانون تجارت، کار و امور اجتماعی و آیین نامه‌های اجرایی نیروی انتظامی‌انجام وظیفه می‌کنند که زنان نگهبان نیز از نیرو‌های آموزش دیده این موسسات هستند. بر این اساس، این نگهبانان زن برای مبارزه با اراذل و اوباش، مفاسد اجتماعی و اخلاقی، در یک دوره۱۵ روزه آموزش‌های لازم را می‌بینند، زنان نگهبان محله در مرحله نخست در امر حفاظت از خوابگاه‌های دانشجویی، پانسیون‌ها، مهدهای کودک و مراکز آموزش خصوصی با دیدن آموزش‌های لازم از جمله دفاع شخصی، استفاده از باتوم، دستبند، گاز اشک آور و اطفای حریق فعالیت خود را به‌ویژه در محل‌هایی که تردد زنان زیاد است، آغاز می‌کنند.
 امنیتی بودن حضور نگهبان زن؟
دکتر مجید ابهری جامعه شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی در باره لزوم حفاظت اماکن زنانه و حضور نگهبانان زن در این مکان‌ها به «قانون» می‌گوید: حفاظت به عنوان یکی از وظایف حساس امروزه نقش مهمی‌در نگهبانی از جان و اموال شهروندان دارد. اگر تا قبل از این حساسیت این شغل همراه با توانایی‌های لازم برای داشتن آن مشخص نبود امروزه با توجه به خطرناک بودن سارقان و استفاده آنها از انواع مختلف سلاح‌های سرد و گرم حساسیت و اهمیت این شغل افزایش یافته است ، علاوه بر توانمندی‌های جسمی، هشیاری و دقت از ارکان اساسی شغل نگهبانی است.وی ادامه می‌دهد: بعضی از مراکز مخصوص بانوان مثل استخرها، باشگاه‌های ورزشی و اماکن مشابه نیازمند زنان نگهبان هستند و بانوانی که این مشاغل را به عهده می‌گیرند باید از نظر جسمانی آمادگی‌های رزمی، دفاع شخصی و همراه داشتن ابزار و امکانات دفاعی سر کار خود حاضر شوند. ابهری ادامه می‌دهد: البته معتقدم یک زن هر قدر قوی باشد نمی‌تواند به خاطر لطافت روحی و احساسی دست به کارهای خشونت زا بزند، بنا‌براین بعضی از سارقین با همراه داشتن سلاح سرد و گرم و دارا بودن رفتار‌های خشن به قصد سرقت وارد بعضی از این مراکز می‌شوند، برای راحتی بانوان در اماکن مخصوص، حفظ امنیت داخلی آنها باید با زنانی باشد که مشخصات آنها گفته شد. اما با فاصله قانونی و قابل قبول از این گونه مراکز باید مردان نگهبان آماده مقابله با افراد حادثه ساز باشند. یعنی در بیرون از این گونه اماکن باید مردان عهده دار حفاظت باشند و با وسایل مخابراتی که امروزه در دسترس است ضمن ارتباط با بانوان نگهبان مراقبت از امنیت این افراد را به عهده بگیرند. بنا بر این فقط حضور فیزیکی زنان نگهبان کافی نیست، پاره ای از اوقات در بعضی از مراکز بانوان سالمند برای این گونه وظایف انتخاب می‌شوند که بسیاراشتباه و خطرناک است. در انتخاب افراد برای این گونه مسئولیت‌ها باید شرایط جسمانی، سن، آمادگی فیزیکی و شرایط روحی مناسب در نظر گرفته شود این گونه بانوان هنگام بارداری نباید در این مسئولیت‌ها حضور یابند چرا که این حرکت هم برای خودشان و هم فرزندشان زیان بار است.
 ورود نگهبان زن، ضروری است
شاید دیدن زنان نگهبان با لباس‌های فرم در مکان‌هایی که تفریحی هستند چندان خوشایند خانم‌ها نباشد و فضایی امنیتی را به وجود آورد، اما با وجود اتفاقاتی که در این مکان‌ها رخ داده است دکتر ابهری وجود این زنان نگهبان را ضروری دانست و گفت: به نظر من بحث امنیتی کردن فضا با حفاظت دو موضوع متفاوت است. منظور از امنیتی شدن فضای تفریحی یعنی حضور افرادی که در حین ورزش یا تفریح به بانوان مراجعه کنند یا تذکراتی به آنها بدهند، در یک مرکز صد در صد زنانه نیازی به حضور این گونه مراقبین نیست و اگر هم حضور داشته باشند تنها باعث ایجاد اضطراب و استرس در افراد می‌شوند، بحث حفاظت اما مسئله دیگری است. بعضی از بانوان با خود دوربین عکاسی یا فیلمبرداری یا گوشی‌های تلفن همرا ه دارند و از افراد عکسبرداری یا فیلمبرداری می‌کنند. حضور زنان حفاظت برای جلوگیری از این اتفاقات و ایجاد آرامش روانی برای این افراد است که ضروری است چرا که حتی بعضی از بانوان به علت همین رخداد‌ها کم تر در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند.
پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست