1. خانه
  2. اخبار
  3. ساخت برج ۱۱۵متری درمحل برگزاری بازی‌های المپیک۲۰۱۲+عکس

ساخت برج ۱۱۵متری درمحل برگزاری بازی‌های المپیک۲۰۱۲+عکس

ساخت برج 115 متری در محل برگزاری بازی‌های المپیک 2012 + عکس
 

فرهنگ > تجسمی  – مجسمه‌ای به طراحی آنیش کاپور که در ساخت آن ۹۰۰ تن ضایعات فلزی به کار رفته در محل برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ در لندن برپا می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وقتی آنیش کاپور به پارک المپیک، محل برگزاری بازی‌های المپیک سال ۲۰۱۲ در شرق لندن وارد شد متوجه شد یک جای کار می‌لنگد.

در گوشه‌ای انبوهی فلز جمع شده بود که چسباندن آنها به هم برجی فولادین و غول‌آسا شکل داد و این آغاز ساخت مجسمه جدید کاپور بود. این مجسمه «آرکلورمیتال اوربیت» نام دارد. چشمان تیزبین این هنرمند از رنگ برج راضی نبود و سراغ رنگ قرمز دیگری رفت.

کاپور گفت: «می‌خواستم جلوه درستی داشته باشد. همین.» تغییرات به همین‌جا ختم نشد. بست‌هایی که تکه‌های فلز را به هم متصل می‌کردند هم به رنگ مورد نظر کاپور نبودند. کارگران بست‌ها را یکدست قرمز رنگ زده بودند.

آنیش کاپور و ماکت برج

اما کاپور می‌خواست بیننده با نگاه کردن به برج متوجه شیوه ساخت آن شود، بنابراین بست‌ها به همان رنگ طبیعی فولاد گالوانیزه بازگشت. این رنگ هماهنگ را رنگ پلکانی مارپیچی شکل است  که از بالا تا پایین برج کشیده شده است. طول پلکان ۳۴۵ متر است.

آنیش کاپور در این پروژه نیز مثل همیشه از همکاری سسیل بلاموند، مهندس معماری بهره برده است. ظاهر این برج شبیه یک قلیان، ترن هوایی صدمه دیده و کلید نگارش نت موسیقی است.

پیر انگل، مهندس ارشد این پروژه گفت: «تمام کارهای ما زیر نظر کاپور است. او تصویری در ذهن دارد و ما آن را پیاده می‌کنیم.»

مراحل ساخت
مقدمات ساخت این برج تابستان گذشته با سرمایه ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پوند آغاز شد؛ کار اصلی از دسامبر ۲۰۰۹ آغاز شد و به تازگی بازدیدکنندگان می‌توانند تصویر تقریبا کامل برج را ببینند.

ارتفاع این برج حدود ۱۱۵ متر و بسیار بلندتر از برج معروف «بیگ بن» به ارتفاع ۱۵ متر است. اما بسیار کوتاه‌تر از برج ایفل به ارتفاع ۳۱۸ متر است. برج مارپیچ بین مرکز آبی و استادیوم اصلی پارک المپیک قرار گرفته و ارتفاعش دو و نیم برابر ارتفاع دیوار استادیوم است.

بوریس جانسن، شهردار لندن در سال ۲۰۰۹ از لاکشمی میتال، یکی از ثروتمندان اروپا خواست تا ۲۰ میلیون به ساخت این برج به‌یادماندنی کمک کند و میتال نیز پذیرفت. طرح کاپور و بلاموند نیز حدود ۱۲ ماه پیش از میان سه طرح برگزیده شد.

بر فراز این برج دو جایگاه برای تماشای منظره وجود دارد و این طراحی دقیقا مطابق با تفکر کاپور درمورد دید و انتظار او از اثر هنری است. در دو قسمت جایگاه تماشای منظره آینه‌هایی قرارگرفته است که علاوه بر منظره، تصویر بازدیدکنندگان را به شکلی عجیب و غریب منعکس می‌کند.

کاپور همچنین به فکر طراحی ویژه‌ای است که درک بازدیدکننده از مکان، زمان و بعد را تغییر دهد. کاپور گفت: «امیدوارم تاثیر بازدید از برج غافلگیرکننده باشد. این برج فقط طراحی مصنوعی نیست بلکه سفری دائمی برای بازدیدکننده است.»

هنوز ۱۲ ماه تا پایان ساخت این برج باقی مانده و فعلا ساخت آن در مرحله نصب قطعات فولادی است. در ساخت این برج ۹۰۰ تن فلز به کار می‌رود و طول لوله‌های فلزی به‌کاررفته در آن به ۹ کیلومتر می‌رسد.

با ادامه ساخت برج و پیچیده‌تر شدن روند ساخت، سرعت ساخت به شرایط جوی وابسته‌تر می‌شود. اگر سرعت باد بیش از ۲۴.۳ کیلومتر در ساعت شود، روند کار متوقف می‌شود. به همین دلیل ساخت پلکان مارپیچ تا مارس آینده تکمیل نخواهد شد.

کاپور و بلاموند امیدوار هستند هنگام برگزاری بازی‌های المپیک برج تکمیل شده باشد و مسئولان بازی‌ها بتوانند در جایگاه تماشای منظره برنامه‌های ویژه خود را برگزار کنند.

هزینه نهایی ساخت برج

۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پوند

سود سالانه پروژه

۱۰ میلیون پوند

بازدیدکننده سالانه برج

۱ میلیون نفر

ارتفاع برج

۱۱۴ متر و ۵۰ سانتیمتر

تاریخ رنگ زدن دوباره برج

۲۰ سال پس از ساخت

تلگراف / ۵ مارس / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست