1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ازناوه: عکاسی از زوایای پنهان و آشکار «خانه»

ازناوه: عکاسی از زوایای پنهان و آشکار «خانه»

نخستین «جشنواره ملی عکس خانه» در مسیر برگزاری است و فرصتی مغتنم پیش آمد تا از سوی دفتر رسانه «پایگاه عکس چیلیک» گفت‌وگویی با سعید محمودی ازناوه یکی از اعضای گروه داوری این جشنواره داشته باشیم تا با نگاه و تعریف و رویکرد اعضای گروه ارزیابی، کارشناسی و داوری فایل های دریافتی آشناتر شویم:

سعید محمودی ازناوه /عکاس: محمدعلی جدیدالاسلام۱_در ابتدا با توجه به موضوع جشنواره، تعریفی عکاسانه از مفهوم “خانه” بفرمایید.
تعریفی عکاسانه و یا تصویری از خانه، همان نگاه عکاس به زوایای پنهان و آشکار «خانه» است. مکانی که ارزش ذاتی آن را دیده، لمس کرده، تجربه و بگونه ی خاص خود ثبت و منجمد می کند، این انجماد ظاهری در واقع آغاز حرکتی بی پایان است و همان جایگاه و رسالت واقعی عکاسی است. به تعبیری دیگر انتظار فرهنگ از هنر عکاسی در کشف این زاوایا پیدا ولی نادیده و یا کمتر دیده شده شکل می‌گیرد. عکس های ثبت شده در یک خانه روحی دارند و جسمی، تجسم زوایای کشف شده و ثبت آن توسط عکاس، حیات و روح جاودانه یک عکس است.

۲_از منظر کارشناس عکاسی چون سعید محمودی ازناوه چرا پرداختن به موضوعی چون “خانه” ضروری است؟
خانه در ذهن عکاسان شاید تعریف دوگانه دارد، تعریفی کلامی و عامیانه از خانه بعنوان سرپناه و مامنی برای آرامش و قرار خانواده در کنار یکدیگر، خاطراتی که طی گذر زمان شکل می گیرند و از پی آن زندگی که در این مکان معنا می یابد و تعریفی دیگر که خالق اثر به آن دست می یابد و همان ضرورت ثبت اثر است‌ که در هنرمندان همواره آنرا دریافته و ثبت کرده اند، نقاشان در ابتدا و پی آن عکاسان با درک این ضرورت خود خواسته به ثبت زوایای پنهان و آشکار در خانه پرداخته اند.

۳_به عنوان یکی از اعضای گروه داوری «جشنواره ملی عکس خانه» اصلی‌ترین نکات ملحوظ و دلایل انتخاب و ارسال فایل عکس از سوی عکاسان وشرکت‌کنندگان را چه مواردی می‌دانید؟
ارتباط میان اجزای درونی و بیرونی «خانه» با تاکید بر فرهنگ ایرانی بخش قابل تامل عکاسی از موضوع خانه است. شرایط اقلیمی و مکانی، فرهنگ اقوام و ارتباط تنگاتنگ خانه و محله و توجه عکاسان به پیشینه خانه ایرانی بخشی از موارد قابل ملاحظه است.
درک نیازهای روزآمد در معماری و خانه‌سازی امروزین ما و اصل تمرکز و توجه نگرش انسان معاصر به ارتباطات در شیوه‌ی زندگی مدرن و نیز دریافت واقعیت تحولات فرهنگی و اجتماعی ره‌یافتی دیگر برای ثبت و عکاسی دیگرگونه عکاسان خواهد بود.
پوستر فراخوان جشنواره‌ ملی عکس خانه

۴_تا چه اندازه ترکیب گوناگون و مکمل داوری را در سرانجام مجموعه عکس‌های انتخابی نمایشگاه مفید وموثر می‌دانید؟
داوری موضوعی همچون خانه نیاز به بینش ژرف در دانش و تجربه و گسترده از رابطه تاریخی میان انسان با نخستین هنر و دست‌یافت بشر که همان هنر معماری است، دارد. طبیعی است اکنون که طبق نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره ترکیبی این چنین محکم و متنوع دیده شده، انتظار متقابلی شکل می‌گیرد از عکاسان و داوران نسبت به هم تا این فایده و تاثیر در دوسویه این تعریف دیده شود. مرور سوابق و تخصص و توانمندی های اعضای گروه داوری این نوید پنهان را دارد که مسئولیتی قطعا! سخت و سنگین بر عهده‌ی فرد_فرد گروه کارشناسی و داوری است و نقش عکاسان در این گروه در قبال دیگر اعضای کارشناسی که در حوزه انسان‌شناسی و معماری تخصص و تمرکز دارند نقشی مکمل و البته تعیین‌کننده است. اینجا همان نقطه‌ای است که عرض کردم تجربه و تسلط و دانش و احاطه لازم مطالعاتی را طلب می‌کند تا در شناسایی و انتخاب آثار برتر، نگاه هر چه عمیق‌تری لحاظ شود و به تعبیری مکاشفه‌ای دوباره بعد از کشف عکاس صورت پذیرد.

۵_بر حسب تجربه‌تان سه نکته یا توصیه بفرمایید خطاب به دبیرخانه، گروه داوری و شرکت کنندگان؟
پیشنهاد من همواره به دبیرخانه چنین جشنواره هایی در درجه اول تبیین مناسب موضوع و هدف فراخوان برای راهنمایی هرچه بهتر عکاسان شرکت کننده در جشنواره است.
توصیه‌ام به روح حاکم بر داوری نیز نهایت سعی در درک هر چه عمیق‌تر لایه‌های هدف‌گذاری شده توسط برگزارکننده و سعی صورت گرفته توسط عکاس و شرکت‌کننده است.
شرکت کنندگان نیز به همین روی، در درجه نخست اولویت برخورد، لازم است درک کافی و تعریفی کامل از موضوع فراخوان داشته باشند. با شناخت لازم از مفهوم خانه در زندگی بشر، آگاهی از اهداف برگزارکننده، نتیجه مطلوب‌تری را برای عکاس به دنبال خواهد داشت. با توجه به تجربه گروه داوری، مطالعه دقیق و اشراف کامل به متن فراخوان به عنوان متن و بطن درخواست برگزارکننده، با در نظر گرفتن اهداف جشنواره، این رویداد را در هرچه ثمربخش‌تر بودن و تامین مراتب رضایت‌مندی برگزارکننده، مجری، شرکت‌کننده و داور از نتایج تصویری به دست آمده کمک خواهد کرد.

سعید محمودی ازناوه / عکاس: صادق میری
۶_پیرامون رسالت متقابل برگزارکننده و شرکت‌کننده بفرمایید که تا چه اندازه در تحکیم انگیزه سرمایه‌گذار موثر است؟
بدیهی است در شرایط ویژه‌ای که کشور ما داشته و دارد و با آن مواجه است درک عمیق از موضوع فرهنگ و هنر در باور مدیران ما در هر جایگاهی یک ضرورت فرهنگی است. در این جشنواره نیز ما شاهد این دغدغه هستیم که می‌بینیم به موضوعی متمرکز پرداخته شده که تاکنون به شکل پراکنده به آن پرداخته شده و یا تمرکز در پرداخت نداشته است. در اصل برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با فراهم نمودن زیرساخت‌های مناسب توسط برگزارکننده و مجری با جذب حداکثری شرکت‌کننده آگاه و واقف و همراه و هماهنگ با مبانی ذکر شده در فراخوان و به شکل تاکیدی وجود مخاطبان دغدغه مند، موجب تحکیم سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در جامعه‌ای رو به رشد و تداوم جشنواره های عکاسی خواهد بود.

فراخوان جشنواره‌ی عکس خانه
۷_با توجه به رویکرد ملی جشنواره، و تنوع اقوام و اقلیم در کشور، ارایه تعریفی واحد از عبارت “خانه” تا چه اندازه راه‌گشا و تعیین‌کننده است؟

خانه به‌عنوان محل سکونت بشر در تمامی جوامع، اقوام و اقلیم مختلف، تعریف اولیه و ثابتی دارد.
آنچه نیاز به تبیین دارد آشنایی بیشتر با معماری، فرهنگ، جامعه شناسی و مردم شناسی مناطق مختلف است که در بستر تاریخ چگونه موجب دگرگونی و تغییر ساختار درونی و بیرونی خانه این جوامع شده است.
تاکید می‌کنم مطالعه متن فراخوان و اخبار و مصاحبه‌های منتشر شده در رسانه‌ پایگاه عکس چیلیک و در سطح گوناگونی از اطلاع رسانی در شبکه اجتماعی توسط این رسانه تخصصی که در نقش حامی رسانه‌ای این جشنواره انتخاب شده، از ریاست ستاد برگزاری جشنواره مهندس فرزاد شکری(+) و کریم متقی دبیر با تجربه و کاربلد جشنواره‌های عکاسی(+) و دیگر داورهای «جشنواره عکس خانه» به نظر نمی‌رسد نقطه ابهامی در درک موضوع و مطلوب جشنواره باقی گذاشته باشد.
 
۸_انتظارتان از یک جشنواره نوپا در نخستین دور برگزاری چیست؟
استفاده از تجارب و مدیریت جشنواره های پیشین برای جذب حداکثری مخاطبان آگاه در نخستین جشنواره عکس خانه است و نوید بخش آینده‌ای روشن در تداوم و نیل به موفقیت‌های عمیق‌تر در برگزاری ادوار آتی این جشنواره است.
——————————————————
نخستین «جشنواره عکس خانه» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب (سهامی عام) با دبیری «کریم متقی» در سه بخش: خانه، معماری مدرن در ایران و ویژه در حال برگزاری است و علاقمندان تا پایان شهریورماه جاری مهلت دارند نسبت به انتخاب و ارسال فایل عکس ها به نشانی اعلام شده توسط دبیرخانه اقدام کنند.

داوری این جشنواره را مسعود زنده روح کرمانی (عکاس)، سعید محمودی ازناوه (عکاس)، مهدی مقیم‌نژاد (عکاس)، محسن شهرنازدار (انسان‌شناس)، آرش مظفری (معمار) بر عهده دارند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کریم متقی: «خانه» تنها یک نشانی نیست
پسین
جوایز «جشنواره ملی عکس خانه» افزایش یافت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست