1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کریم متقی: «خانه» تنها یک نشانی نیست

کریم متقی: «خانه» تنها یک نشانی نیست

دبیر «جشنواره ملی عکس خانه» با تاکید بر دو عامل «حس و هویت» در مشخصات عکس «خانه» به شرح نکاتی پیرامون عنوان و موضوع این جشنواره پرداخت.
کریم متقی دبیر جشنواره ملی عکس خانهبه گزارش پایگاه عکس چیلیک ، کریم متقی دبیر «جشنواره ملی عکس خانه» با تاکید بر اینکه «خانه صرفا! یک آدرس نیست» یادآور شد:
ما در بخش معماری با مبانی فن معماری سر و کار داریم در حالیکه عکاس در نوع مواجهه با معماری با حس و نماد سر و کار دارد و همین درک حس از نمادها و تشانه ها است که صرفا! می تواند خانه را از یک نشانی پستی مجزا کند.

عکاسان ما در جای جای کشور با در دست گرفتن دوربین عکاسی و نوع برخورد با موضوع، قبل و بعد از رعایت مبانی کار اصلی‌شان به معانی و مفاهیم نمادها و نشانه ها توجه می کنند و احساسی که هر یک از این نمادها و نشان ها با خود برای بیننده حمل می‌کنتند. ما در کار عکاسی با احساس دریافتی سر و کار داریم و کار عکاس و عکاسی مکاشفه این حس و ثبت و انتقال این احساس در قالب یک فرایند خلاقانه و عکاسانه است.

این استاد دانشگاه بر داشتن تعریف از «خانه» تاکید کرد: ما می‌بایستی ابتدا به این تعریف و باور برسیم که «خانه» صرفا! یک آدرس و نشانی نیست! «خانه» برای هر فردی ماوا است و محلی که به اهل خانه امنیت و آرامش می دهد و حتی به عنوان مثال می توانیم به گروه های عشایری و یا مستاجرین فاقد ملک اشاره کرد که اینها اعلب مالک نیستند، ولی خانه دارند و خانه همان سرای خاطرات شخصی و حسی یک فرد در بستر نزدیک ترین افراد در کوچک ترین تعریف حلقه‌ی جامعه است که خانواده نام دارد.

ما در خانه نزدیک‌ترین، امن‌ترین، آرام‌ترین، خالص‌ترین، خصوصی‌ترین و بهترین خاطرات، نیایش‌ها و داشته ها و دریافت های فرهنگی_تربیتی را داشته و تصویری واقعی از خود را در آن خاطره کرده ایم و تبدیل همان داشته ها و خاطره‌ها به عکس بخشی از اهداف تصویری دبیرخانه جشنواره عکس خانه است.
کریم متقی دبیر جشنواره ملی عکس خانه
اینکه ما در بحث‌ خدمات متعدد دستگاه‌های مرتبط و متولی دولتی مکرر می شنویم پروژه های انبوه‌سازی مسکن در شهرها و استان های کشور در حال آغاز و اجرا و انجام و بهره برداری و افتتاح و … است یک خدمت رفاهی است؛ ولی پرسش اصلی و اساسی این‌جا است که «ما می توانیم برای مردم مسکن بسازیم، ولی هم‌پا و دوشادوش آن آیا توان ساخت «خانه» را نیز برای مردم داریم؟» 
رسالت امر فرهنگ و هنر در این بخش مطرح است که نهاد متولی این جشنواره سعی مجدّانه بر آن دارد تا نگاه آگاه، ظریف و خطیر عکاسان را به این موضوع جلب کند که کار ساخت مسکن با مهندسین پروژه ها است و کار ساخت خانه با خود مردم برای خودشان.
متقی خاطرنشان کرد «خانه» مرکز مشترک خلق و ایجاد تعلق خاطر هر انسانی است و عکس های برگزیده نهایی به طور قطع در بخشی نماینده همین تعلق خاطرها خواهد بود.
این کارشناس عکس و استاد مجّرب جشنواره‌های عکاسی در پایان یادآور شد: ما با رویکرد زندگی در عصر حاضر بیشتر با مصالح و بتن درگیر شدیم و شاید! با وسیع‌تر شدن امکانات رفاهی، بهبودی نسبی هم به کیفیت زندگی‌ها بخشیده‌ایم ولی روزبروز از فرهنگ دغدغه‌مندی برای تامین خانه و فرایندهای لازم در زیرساخت آن و محتوای زیر سقف آن جا ماندیم! و عکس بهترین تلنگر را می تواند با آگاهی و نوع مواجهه‌ی عکاس با این موضوع داشته باشد.

فراخوان جشنواره‌ی عکس خانه
نخستین «جشنواره عکس خانه» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب (سهامی عام) با دبیری «کریم متقی» در سه بخش: خانه، معماری مدرن در ایران و ویژه در حال برگزاری است و علاقمندان تا پایان شهریورماه جاری مهلت دارند نسبت به انتخاب و ارسال فایل عکس ها به نشانی اعلام شده توسط دبیرخانه اقدام کنند.

داوری این جشنواره را مسعود زنده روح کرمانی (عکاس)، سعید محمودی ازناوه (عکاس)، مهدی مقیم‌نژاد (عکاس)، محسن شهرنازدار (انسان‌شناس)، آرش مظفری (معمار) بر عهده دارند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «دلشدگان» در اهواز
پسین
ازناوه: عکاسی از زوایای پنهان و آشکار «خانه»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست