1. خانه
  2. اخبار
  3. سیف‌الله صمدیان همزمان با انتشار مجله‌ی «تصویر سال»: قطعا از امسال بدون هیچ تاخیری «تصویرسال» اسفند ماه برگزار می‌شود

سیف‌الله صمدیان همزمان با انتشار مجله‌ی «تصویر سال»: قطعا از امسال بدون هیچ تاخیری «تصویرسال» اسفند ماه برگزار می‌شود

مجله‌ی «تصویر سال» با سه‌ ماه تاخیر منتشر شد و سیف‌الله صمدیان وعده داد که قطعا از امسال نمایشگاه تصویر سال و جشنواره تصویر هنرمند بدون هیچ تغییر و تاخیری اسفند ماه هر سال برگزار شود.

دبیر نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر ـ درباره‌ی تأخیر در انتشار مجله‌ی «تصویر سال» به خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،گفت:هفتمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره‌ی فیلم تصویر که اسفند ماه برگزار شد به دلایلی که چند بار تکرار کرده‌ام بیشتر به خاطر انتخابات و مسائل قبل و بعد از آن و فضای مورد نیاز در خانه هنرمندان در یک تاریخ خاص، سه چهار ماه با تاخیر برگزار شد. اما این تاخیر در نهایت به نفع ما شد و توانستیم با برنامه‌ریزی دقیق برای آینده و آرامش خاطر بیشتر کارمان را انجام بدهیم و از این پس تصمیم گرفتیم به جای نیمه‌ی دوم هر سال، در پایان هر سال (از اول تا ۲۰ اسفندماه) در محل همیشگی خانه هنرمندان، نمایشگاه و تصویر سال را برگزار کنیم.

وی با اشاره به دلیل عدم انتشار تصویرسال طبق روال هر ساله همزمان با برگزاری نمایشگاه توضیح داد: طبیعتا همچون روال سالهای گذشته که هر شماره تصویر سال، منعکس‌کننده‌ی نمایشگاه سال قبل به همراه اتفاقات جدید در سال جاری بود، امسال هم چند اتفاق مهم از جمله از دست‌دادن هنرمندانی نظیر «بهمن جلالی»، «ابوطالب امام»، «نعمت حقیقی» و…. که در ماه‌های اخیر از میان ما رفتند به مطالب آماده‌شده‌ی قبلی اضافه شده و با در نظر گرفتن امکانات بهتر چاپی با توجه به پرهیز فشردگی‌ کارهای چاپخانه‌ای در پایان سال، کلیه‌ی مراحل چاپ و صحافی را به اول سال جاری موکول کردیم و نتیجه‌ی این شماره از تصویر سال شد.

صمدیان در ادامه خبر داد که؛توزیع مجله‌ی تصویر سال از روز سه‌شنبه هفته جاری ـ ۲۵ خرداد ماه در تهران، شهرستانها و کتاب‌فروشی‌ها آغاز و تا پایان هفته در کلیه‌ی مراکز مربوطه عرضه خواهد شد.

وی اذعان داشت:این شماره از تصویر سال که شامل شماره‌های ۶۰ تا ۶۵ مجله تصویر نیز هست با رکوردی در تعداد صفحات و تعداد تصاویر، یعنی در ۳۷۲ صفحه با کاغذ گلاسه رنگی و با بیش از دوهزار و سیصد تصویر در بخش‌های مختلف عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و رویداد‌های مهم هنری، سیاسی و اجتماعی، ایران و جهان منتشر شده است و در برگیرنده‌ی کلیه‌ی آثار ارائه‌شده در نمایشگاه دوره ششم و رویداد‌های مهم هنری ایران و جهان در سال جاری است که از جمله می‌توان به یادنامه‌ی همراه با متن و تصویر از بزرگان از دست رفته هنر ایران اشاره کرد.

صمدیان یادآور شد:امسال برای این‌که بتوانیم اخبار و اتفاقات مهم جهان را به خاطر تغییر زمان برگزاری نمایشگاه تصویر سال به روز برسانیم، دو دوره‌ی جشنواره فیلم کن و مسابقه‌ی عکس‌های مطبوعاتی جهان World Press Photo را در این شماره ارائه کرده‌ایم.

دبیر نمایشگاه تصویر سال در پاسخ به چگونگی توزیع مجله‌ به ایسنا گفت:در سال‌های قبل همزمان با برگزاری‌هر دوره نمایشگاه تصویر سال، مجله‌ی دوره‌ی قبلی آماده می‌شد و هنرمندان در محل برگزاری نمایشگاه می‌توانستند به نسخه‌ای از مجله دسترسی پیدا بکنند و امسال با توجه به اینکه تصویرسال اسفند ماه برگزار شد، نسخه‌ی اخیر منتشر شده از مجله‌ی تصویر سال را علاوه بر توزیع در سطح شهر تهران از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی تهران، شهرستان‌ها و همچنین مراکز ویژه‌ی فروش مجله‌ی تصویر سال شامل کتاب فروشی‌های مستقر در خانه‌ی هنرمندان، موزه هنرهای معاصر تهران، کتاب‌فروشی‌های مقابل دانشگاه تهران، نشر چشمه، شعب شهر کتاب و لابراتورهای عکاسی از جمله لابراتوآر آریا، سیمرغ و گالری‌های هنری از جمله خانه هنر توزیع می‌کنیم.

سیف‌الله صمدیان در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت مجله‌ی تصویر سال، امسال از ۸ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است،نیز گفت:هرکسی که کوچک‌ترین اطلاعاتی از قیمت کاغذ گلاسه و کارهای انتشاراتی داشته باشد، می‌داند که کاغذ چاپ نشده گلاسه با حجم و وزن تصویر سال هزینه‌ای حدود قیمت نشریه را دارد و ما امسال صرف نظر از هزینه‌های چاپ و صحافی با در نظر گرفتن حدود ۴۰ صفحه اضافی مجله، مجبور به افزایش قیمت مجله شدیم.

 

وی با بیان اینکه؛این قیمت احتمالا قشری از دوستداران تصویر سال و دانشجویان را نیز اذیت خواهد کرد، ادامه داد: اما یک محاسبه‌ی سرانگشتی نشان می‌دهد که هزینه‌ی یک کتاب در ۳۷۰ صفحه و با این حجم از منابع تصویری برگزیده، به اندازه‌ی هزینه‌ی دو نفر در یک رستوران برای صرف دوپرس کباب کوبیده‌ی بدون برنج است.!

صمدیان به تعداد هنرمندان حاضر در تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اشاره کرد و گفت:با توجه به تعداد چشم‌گیر بیش از ۸۰۰ هنرمند، رویه‌ی قبلی و قلبی که در ازای کپی‌رایت معنوی آثار هنرمندان، یک نسخه رایگان مجله دراختیار آنان قرار بگیرد، در این دوره عملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی توضیح داد: با یک محاسبه‌ی ساده‌ می‌توان پی برد به اینکه،هزینه‌ی پیشروی ما برای ارائه‌ی حدود هزار نسخه رایگان به هنرمندان چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود که قطعا به خاطر استقلال مالی و غیردولتی بودن این رویداد بزرگ، ارایه‌ی نسخه‌های رایگان به هنرمندان چیزی در حد رویا است و از حالا شرمنده‌ی دوستانی هستیم که می‌توانند با قبول یک هزارم ضرر احتمالی ما، (یعنی با پرداخت ده هزار تومان برای هر نسخه) در بقا و ادامه‌ی حرکت ما سهیم باشند.

سیف‌الله صمدیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ویژگی‌های این دوره‌ی مجله‌ی تصویر سال به ایسنا گفت:یکی از ویژگی‌های چشم‌گیر این شماره‌ی مجله‌ی تصویر سال مربوط به طرح روی جلد آن است که هنرمندان حاضر در مراسم اختتامیه‌ی هفتمین دوره‌ی تصویر سال را ـ که اسفندماه ۸۸ در خانه‌ی هنرمندان ـ دورهم جمع شده بودند را دربر می‌گیرد و با تکنیک جدیدی که «ساسان توکلی» ارائه کرده، گرفته شده است و آن عکس ۳۶۰ درجه‌ای است که می‌توان به آن عنوان «سیاره‌ی کوچک تصویر سال» را داد.

سیف‌الله صمدیان در پاسخ به اینکه با توجه به تاخیر در انتشار امسال،دو بار مجله‌ی تصویر سال را منتشر خواهند کرد، یکی مجله‌ی فعلی و دیگری مجله‌ای همزمان با برگزارش نمایشگاه تصویر سال در اسفند ماه پاسخ داد: بله شماره‌ی مربوط به هفتمین نمایشگاه تصویر سال که اسفند‌ماه ۸۸ برگزار شد، در شماره‌ی بعدی تصویر سال که همزمان با افتتاح هشتمین دوره‌ی تصویر سال در اسفند‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، چاپ و توزیع خواهد شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست