صمدیان:سر و سامان دادن به گنجینه عکس های خارجی در موزه هنرهای معاصر
تهران – خبرگزاری ایسکانیوز:دبیر نمایشگاه «چشم درون» گفت: در این یک ماه و نیم کار ما فقط این نبود که این گالری ها پر کنیم کار مهمی انجام شد سر و سامان دادن به گنجینه عکس های خارجی است که از ابتدای تاسیس موزه جای خالی اش احساس می شد.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ایسکانیوزسیف الله صمدیان دبیر نمایشگاه «چشم درون» در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: داستان نمایشگاه چشم دورن بهانه و علت اصلی اش را ریکاردو زیپولی به ما داد ایشان جهان وطنان عجیبی هستند و کشور ایران را نمی گویم بیش از کشور خودش بلکه بیش از نقاط دیگر دنیا دوست دارند و اینها را در عسهایش درک خواهید کرد جالب تر تاثیری است که کیارستمی داشته است ما قرار بود متنی را بیاوریم با با عباس کیارستمی جمله ای را چک کنیم آقای کیارستمی مقدمه ای برای کتاب ونیز در پنجره ها نوشته بودند از طریق عکس های «ریکارد زیپولی» با ایران آشنا شدم،نکته ای که برایم جالب بود اینکه من بدون شک عکاسی ام را از نگاه زیپولی به ایران پیدا کردم، من گفتم بنویسیم شاید نگاهتان متاثر از نگاه زیپولی است.ایشان گفتند نه بنویسد بدون شک نگاه من متاثر از زیپولی است.وی افزود: قرار بود این نمایشگاه را در ۶ ماه به پایان برسانیم که دریک ماه و نیم این فعالیت ها را انجام دادیم صمدیان افزود: عکاسان ایرانی را به شکلی وارد کردم که فکر کردم با نگاه که زیپولی به جهان دارد به نوعی شاعرانگی در نگاه می رسیم،من در این نمایشگاه برای اینکه به اهداف مان برسیم بر آن شدیم که به جز فرم و ذهن از دریچه قلبی و حسی این مسئله را دنبال کنیم .در این انتخاب به ۴۰ سال درگیری من به عکاسی می رسد شاید بخشی از عکس ها در حافظه ام نماند و از همین جا از عکاسان این عکس ها عذر خواهی می کنم و ی خواهم حداقل به خاطر حس و حالی که این عکسها دارند من را ببخشند .وی در خصوص گنجینه عکس های خارجی درموزه هنرهای معاصر گفت: در این یک ماه و نیم کارما فقط این نبود که این گالری ها پر کنیم کار مهمی انجام شد و دلخوشی من بود سر و سامان دادن به گنجینه عکسهای عکاسان خارجی بود که از ابتدای تاسیس موزه جای خالی اش احساس می شد ،گنجینه عکسهای خارجی در ۳۰ سال گذشته فاقد شناسنامه تصویری و اطلاعات کافی بود واقعا وظیفه ملی بود که این کار انجام شود و شد ما همه عکس ها را به کمک واحد بین الملل جمع آوری کردیم و کتاب و ۵۰ عکس اصلی در گالری ۹ رونمایی خواهیم کرد.سیف الله صمدیان دبیراین نمایشگاه در ادامه گفت: در کل این نمایشگاه شامل ۶ نکوداشت به ترتیب با عناوین یک میهمان: ریکاردو زیپولی، یک شهر: بم که در برگیرنده آثار محمدرضا جوادی است، یک پیشگام: نیکول فریدنی، یک نگاه: آثار مجید کورنگ بهشتی، یک مجموعه: گنجینه عکسهای عکاسان خارجی موزه هنرهای معاصر و یک تاریخ: نگاهی به عکاسی ایرانی از دوره قاجار تا امروز است، در این نمایشگاه ۴۰ اثر از زیپولی در گالریهای ۲A و ۲B به نمایش درخواهد آمد و در کنار آن آثاری متناسب با نگاه شاعرانه زیپولی انتخاب شد که از نظر نگاه با آثار وی هم سو بودند.دبیر نمایشگاه چشم درون در ادامه افزود: در بخش یک شهر عکسهای بم انتخاب شد زیرا بم قبل از زلزله مشابهات بسیاری با ونیز داشت و عکسهای رضا جوادی معمار و عکاس به شکل کاملی زیبایی و معماری این شهر را نشان میداد. در بخش یک پیشگام نیز نیکول فریدنی بهترین گزینه بود زیرا در تمام نقاط ایران حضور یافته و طبیعت ایران را به تصویر کشیدهبود که ۱۰ عکس از آثار وی برای این نمایشگاه انتخاب شد.صمدیان با اشاره به اینکه موزه هنرهای معاصر در طول ۳۰ سال ۱۲۰ عکس از آثار عکاسان نامی دنیا را خریداری کرده تصریح کرد: در طول هفتههای اخیر فهرستی تصویری از این عکسها تهیه شده و در کنار آن توضیحاتی درباره عکاس و تکنیک و ویژگیهای عکس نوشته شده که مجموع این تصاویر و توضیحات در کتابی گرداوری شده که و در اختتامیه نمایشگاه به علاقمندان عرضه خواهدشد همچنین حدود ۴۰ اثر از این آثار به نمایش در خواهدآمد./۱۲۰
خبرنگار:۲۱۰