1. خانه
  2. اخبار
  3. فیلم “عکس یادگاری” تحولی تازه در سینمای افغانستان

فیلم “عکس یادگاری” تحولی تازه در سینمای افغانستان

فیلم "عکس یادگاری"، برای جمعی از فرهنگیان ولایت هرات اکران شد.همزمان با افزایش خشونت ها علیه زنان در افغانستان ، اتحادیه ی سینماگران هرات از ساخت فیلم سینمایی خبر می دهد که با موضوع تجاوز جنسی مربوط بوده و در آن مظلومیت زنان به تصویر کشیده شده است .

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" فیلم "عکس یادگاری" که توسط یک فیلم ساز در ولایت هرات ساخته شده ، برای جمعی از فرهنگیان این ولایت اکران شد. فیلم عکس یادگاری گوشه هایی از زندگی یک دختر جوان را به تصویر کشیده که قربانی رابطه های اجتماعی اش شده است. موضوع اصلی این فیلم ، به نمایش کشیدن رابطه های اجتماعی است که منجر به تجاوز جنسی به یک دختر جوان و تهیه فیلم تجاوز به او ، ونشر آن در تلفن های همراه می شود . این فیلم دستگاه قضایی کشور را نیز به خاطر موجودیت فساد در این اداره به گونه ای مورد انتقاد قرار داده است. نرگس دختر جوان دراین فیلم ، بوسیله چند مرد مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد و پس از آن ، یک عکاس دوره گرد که به خاطر نجات این دختر از بد نامی ، با وی نامزد میشود ، به انتقام جویی از متجاوزان بر می خیزد. او با اینکه تحت تاثیر انبوهی از اخبار رسانه ای در مورد تجازو جنسی بر دختران و موجودیت فساد در دستگاه قضایی قرار می گیرد ، خودش تصمیم می گیرد تا تجاوز کنندگان را مجازات کند. بهزاد عسکر زاده رییس اتحادیه سینماگران هرات می گوید که ساخت این فیلم با توجه به شرایط کنونی کشورکه بی عدالتی ومعافیت ازقانون در برابر برخى مجرمان ، ادامه دارد ، نشان دهنده توجه جامعه هنری به عمق مشکلات جامعه است که قربانیان اصلی آن زنان هستند.
درهمین حال عبدالرشید عظیمی کارگردان فیلم«عکس یادگاری» می گوید این فیلم به عنوان واکنش جامعه ی هنری در مقابل افزایش خشونت ها و تجاوزهای جنسی بالای زنان بوده و فیلم عکس یادگاری نشانه ی مظلومیت و و حفظ آبروی اینگونه زنان از تجاوزهای جنسی ناخواسته است .
به گفته وی گرچه این فیلم به انتقاد از قوه قضائیه کشور درمورد بی توجهی درمقابل مجرمان پرداخته است ، اما این موضوع ، یکی از موضوعات داغ افغانستان است و باید به این مسایل بیشتر پرداخته شود . آقای عظیمی کار گردان این فیلم میگوید با اینکه قسمتهایی از این فیلم را به خاطر احتمال بروز واکنش ها ، سانسور کرده است اما هنوز انتقاد هایی از آْن وجود دارد . وی همچنان می افزاید این فیلم یک ونیم ساعته ، طی هفت ماه وبا هزینه شخصی شماری از سینماگران تولید شده و درآن ۳۲ بازیگر به شمول سه زن هنر نمایی کرده اند .
شکوفه مرتضوی دختر جوانی که در این فیلم نقش بازی کرده است ، می گوید از شروع فیلم برداری این فیلم ، احتمال بروز محدودیت در ان احساس می شد. اما نیاز به تولید این فیلم بخاطر اگاهی اجتماعی از خشونت هایی که علیه زنان صوت میگیرد ، ضروری بود.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست