1. خانه
  2. اخبار
  3. کیانیان: جدا کردن آثار سینماگران در اکسپو درست نبود

کیانیان: جدا کردن آثار سینماگران در اکسپو درست نبود

رضا کیانیان گفت: جدا کردن آثار سینماگران در اکسپو عکس ایران کار چندان جالبی نبود، با این وجود اگر حضور سینماگران در اکسپوی عکس برای مطبوعات جذاب است، تقصیر ما نیست.

نشست نقد و بررسی اکسپو عکس از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری پیکاس شب گذشته در تالار رودکی برگزار شد.
این نشست قرار بود با حضور بهمن جلالی، افشین شاهوردی، علیرضا نیک‌نژاد، مسعود زنده‌روح کرمانی،علیرضا کیا، لاله اسکندری و رضا کیانیان برگزار شود اما در نشستی که برگزار شد هیچ کدام از عکاسان دعوت شده حضور نیافتند و جایگاهی که برای محسن زارع مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری صبا نیز در نظر گرفته شده بود، خالی ماند.
در نشست نقد و بررسی اکسپوی عکس ایران که تنها به موضوع حضور سینماگران در اکسپو عکس اختصاص یافته بود، تنها رضا کیانیان، لاله اسکندری و حامد بهداد حضور یافتند.
محمدحسین بزرگ‌زادگان مسئول برگزاری این نشست در آغاز از دعوت همه مسئولان برگزاری اکسپوی عکس ایران گفت و این که آنها این دعوت را پذیرفته‌اند اما در جلسه حضور نیافته‌اند.
وی افزود: ما اهل حاشیه‌سازی و جنجال نیستیم و عکاسان هم ما را همراهی نکردند شاید تصور می‌کردند قرار است در این جلسه محاکمه شوند.
مسئول مؤسسه پیکاس همچنین تأکید کرد: برگزاری این نشست ابتدا خواست عکاسان بود اما چند ساعت پیش از برگزاری نشست، خبر عدم حضور آنها را در سایت‌های تخصصی عکس مشاهده کردیم که این اقدام عادلانه نبود.
در ادامه مراسم رضا کیانیان و لاله اسکندری روی صحنه حضور یافتند و به مخالفت‌های صورت گرفته با حضور سینماگران در اکسپوی عکس پاسخ گفتند.

*** نفس برگزاری اکسپوی عکس خوب بود

رضا کیانیان بازیگر سینما نیز با اشاره به برگزاری اکسپوی عکس ایران گفت: اگر چه اکسپوی عکس ایران ایراداتی داشت اما به شکلی نبود که به دلیل آن نارسایی‌ها، اکسپو برگزار نشود. به هر حال اگر اکسپو برگزار نمی‌شد این همه درباره آن در مطبوعات و دیگر رسانه‌ها صحبت نمی‌شد و به آن سنگ‌اندازی هم نمی‌شد، پس نفس برگزاری اکسپوی عکس خوب است.

***جدا کردن آثار سینماگران در اکسپو کار درستی نبود

این بازیگر سینما در ادامه به مسائل مورد انتقاد در برگزاری اکسپوی عکس اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اکسپوی عکس، نحوه تقسیم‌بندی آثار و افراد بود. مثلاً می‌توانستند سالن‌ها را به رشته‌های مختلف عکاسی جنگ، هنری، خبری و … تقسیم کنند که اگر چنین بود آثار من در بخش آثار هنری قرار می‌گرفت. اما جدا کردن آثار سینماگران در یک مکان کار چندان جالبی نبود.

***اگر اسم سینماگران برای مطبوعات جذاب است، تقصیر ما نیست

وی در ادامه درباره انتقاد برخی عکاسان نسبت به برجسته‌سازی نام سینماگران حاضر در اکسپوی عکس در مطبوعات گفت: روزنامه‌ها و رسانه‌ها عکس و خبری را می‌نویسند که سروصدا داشته باشد و اگر در رسانه‌ها اسم سینماگران پیش از عکاسان آمده است، تقصیر ما نیست.
کیانیان همچنین گفت: برگزاری اکسپوی عکس و روی دیوار رفتن بیش از ۷۰۰ قطعه عکس از عکاسان مختلف بسیار خوب بود و من بسیار خوشحالم که آثارم در کنار عکاسان بزرگ به نمایش درآمد.

*** خریدار آثار من مجموعه‌داران بودند نه طرفدارانم

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تأثیر نامش در فروش آثارش گفت: من از اسم خودم برای فروش آثارم استفاده نکرده‌ام و طرفداران من هم قدرت خرید عکس‌های من را ندارند و بیشتر خریداران آثار من، مجموعه‌داران خصوصی بودند اما این منصفانه نیست که برای پیشگیری از این اتهام،‌نام و نشان کسی را بگیرند و بعد به او اجازه ورود به دنیای دیگری را بدهند.

***ارزش اثر هنری را مخاطب تعیین می‌کند

کیانیان به مقاله نصرالله کسراییان هم اشاره کرد و گفت‌: ایشان در مقاله خود به نکته بسیار مهمی اشاره کردند که ارزش اثر هنری را مخاطب تعیین می‌کند، ضمن این که بازدیدکننده نمایشگاه من ممکن است تشویق به بازدید دو نمایشگاه عکس دیگر هم بشود و این اتفاق خوبی است.

***سینماگران باعث فروش بیشتر آثار عکاسان شدند

کیانیان همچنین تأکید کرد:‌ ما سینماگران این بار در کنار عکاسی ایستاده‌ایم تا عکاسی مشتری بیشتری پیدا کند.
وی اضافه کرد: در این مدت چند صد کلمه درباره اکسپوی عکس و حضور سینماگران در مطبوعات و رسانه‌های دیگر به کار برده شد، اگر ما نبودیم پس این چند صد کلمه هم درباره عکاسی نوشته نمی‌شد.

***بازیگر خوب باید با عکاسی آشنا باشد

کیانیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لزوم آشنایی بازیگران سینما با عکاسی اشاره کرد و گفت: هر فیلمی که ساخته می‌شود متشکل از ۱۲۰ هزار فریم عکس است که من ممکن است در ۵۰ هزار فریم آن حضور داشته باشم، پس ارتباط مستقیم با کمپوزیسیون،لنز، نور و تمامی اتفاقات عکاسی دارم و اگر این مدیوم را نشناسم پس نمی‌توانم بازیگر خوبی باشم.

***امروزه ارزش عکس به مفهوم آن است

این بازیگر سینما با اشاره به فعالیت‌هایش در شاخه‌های گرافیک، کاریکاتور، مجسمه‌سازی و… گفت: امروز دیگر عصر اطلاعات نیست بلکه عصر مفاهیم است چون انقلاب دیجیتال اتفاق افتاده است و ارزش عکس به ارزش تکنیکی آن نیست بلکه به مفهومی است که منتقل می‌کند.
کیانیان به تقسیم عدالت هم اشاره‌ای داشت وگفت: دو نگاه نسبت به تقسیم عدالت موجود است یکی آن که امکانات لازم را از صاحبان امکانات بگیرند و همگان در ردیف فقرا قرار بگیرند و دیگر آن که این امکانات به دیگران هم داده شود. نگاهی که به من حق عکاسی نمی‌دهد جزء نگاه اول تقسیم عدالت است که من با آن موافق نیستم.
وی افزود: منتقدین من معتقدند که باید اسم و رسمم را از من بگیرند تا بعد بتوانم نمایشگاه عکس بگذارم.

***وقتی سندیکا نداریم ،‌مجبوریم خودمان قیمت تعیین کنیم

رضا کیانیان همچنین درباره نحوه قیمت‌گذاری آثارش توضیح داد: برای قیمت‌گذاری آثارم با نگارخانه‌داران، عکاسان، مجموعه‌داران آثار هنری و کسانی که کارشان خرید و فروش آثار هنری است مشورت کرده‌ام و در نهایت قیمت آثارم را تعیین کرده‌ام.
وی همچنین به وجود سندیکاها در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در دیگر کشورها، سندیکاهایی وجود دارد که حافظ منافع صنفی یک حرفه است و برای دستمزدها کفی را تعیین شده است که هیچ کس حق ندارد پایین‌تر از آن را پرداخت کند اما در ایران تنها انجمن‌هایی تشکیل شده است که دستوراتش لازم‌الاجرا نیست.
کیانیان اضافه کرد: من از تأسیس سندیکا در ایران استقبال می‌کنم و دوست دارم اولین آن برای بازیگران سینما باشد،‌ اما حالا که وجود ندارد،‌ ما مجبوریم خودمان قیمت آثارمان را تعیین کنیم.

***دنیای هنر حد و مرزی ندارد

حامد بهداد هم که در این نشست حضور داشت به نخستین هدیه دوران کودکی خود اشاره کرد که یک دوربین عکاسی بوده است و از همان دوران عکاسی کرده است.
این بازیگر جوان سینما نیز تأکید کرد: کسی که می‌خواهد در سینما به جایی برسد باید دوربین را بشناسد و با عکاسی آشنایی داشته باشد.
وی افزود: در دنیایی که هیچ حدو مرزی برای هنر نیست، هر هنرمندی می‌تواند در دیگر شاخه‌های هنری هم فعالیت کند و گفتن چنین سخنانی متحجرانه است که یک سینماگر حق ندارد در وادی عکاسی پا بگذارد.

لاله اسکندری هم گفت: ما تصور می‌کردیم که دوستان عکاس قصد گفت و گو با ما را دارند و ما هم منتظر بودیم که نظرات آنها را در این نشست بشنویم اما ظاهراً این اتفاق برای عکاسان چندان جذاب نبوده است.
لاله اسکندری هم گفت: هنر در چارچوب خاصی نمی‌گنجد و امروزه هنرمندان بسیاری در شاخه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند. من هم گرافیک خوانده‌ام و همزمان عکاسی، نقاشی و بازیگری را هم تجربه کرده‌ام.
اسکندری درباره مکان اختصاص یافته به عکاسان سینماگر در اکسپوی عکس گفت: این که مکان خاصی به این بازیگران اختصاص یافته است به مسئولان برگزاری اکسپوی عکس بازمی‌گردد.
به گزارش خبرنگار فارس، این نشست از سوی مؤسسه فرهنگی هنری پیکاس با یک ساعت تأخیر در طبقه سوم تالار وحدت و بدون حضور جامعه عکاسی تشکیل شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست