1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. متن کاوس صادقلو در سومین همایش «ده روز با عکاسان ایران»

متن کاوس صادقلو در سومین همایش «ده روز با عکاسان ایران»

همزمان با روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه جاری، سومین دوره همایش ده روز با عکاسان به نام انجمن عکاسان صنفی مطبوعاتی ایران بود که در ابتدای بخشی از این مراسم ” کاوس صادقلو ” در زمانی کوتاه به ایراد سخنانی پرداخت.

البته در متنی که توسط ریاست این انجمن نیز منتشر شد صادقلو به ذکر نکاتی مفصل تر پرداخت که در دبیرخانه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با ارسال نمونه آن به دفتر ” پایگاه عکس چیلیک “(Chiilick.com) خواستار انتشار و آگاه سازی جامعه وسیع تری از مخاطبین در این حوزه شد.
متن ایراد شده توسط ریاست انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به این شرح است:

سومین دوره “ده روز با عکاسان ایران”، در حالی با هفت تشکل رسمی و به ثبت رسیده و فعال در عرصه عکاسی ایران آغاز شده که برای نخستین بار عکاسان ما که همواره وظیفه دشوار عکاسی از رویدادهای تاریخی را به دوش می کشند، تاریخ ساز شدند.
حضور وهمدلی گرایش های گوناگون تخصصی عکاسی در این دوره، صدای هم رنگ برای آبادی دنیایی که پایه های آن درست پی ریزی نشده بود! نوید آن را می دهد که دست در دست هم جامعه ای نوظهور را با طلیعه ای سرشار از آزادی حضور، اندیشه، بیان و رسانه ها در انتظار ایران اسلامی مان خواهیم داشت.
“انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران” که اعضای آن بی تردید یکی از تاثیرگذارترین ها در تحولات فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … بوده اند با نگاهی خاص به این حرکت گروهی و با کمی توجه به اینکه در کشورهای همسایه، عکاسان مطبوعاتی شان چقدر با امنیت و آرامش و بدون اضطراب در انجام وظیفه صنفی شان حضور می یابند و با دیدن تصاویری از این هم صنفی های غیرهم وطن که چقدر آسوده در کنار پلیس، نظامیان ضد شورش و نیروهای امنیتی کشورشان به ثبت لحظه های تاریخ مشغول اند و چه آسان آنها را در معرض تماشای عموم قرار می دهند، ما را به اندکی ژرف نگری در اندیشه می خواند که چگونه است این همه اختلاف در تعاریف و مبانی یک کار به این معمولی و به این حد از تاثیرگذاری؟

چهارمین روز «ده روز با عکاسان ایران»

با تحقیق، بررسی، توجه و ریشه یابی این اتفاقات در می یابیم که ریشه این تفاوت فقط یک علت دو سویه دارد.
در سویی آموزش عکاسان را در کنار نیروهای امنیتی می طلبد و در دیگر سوی آموزش نیروهای امنیتی را در کنار عکاسان طلب می کند.
عدم تعامل بین این دو گروه در لایه های دقیق تر به شکافی غیرقابل جبران منجر می شود و خسارت ان در حداقل گریبانگیر ارزش های انسانی جامعه مدرن امروزی و در زمانی طولانی تر تاریخی سرشار از روایت و فقیر از عکس و تصویر و مثال را به دنیال دارد.

دو گروهی که در سویی عدم شناخت به کفایت قانون را دارد و در سویی دیگر اطلاع از حداقل حقوق شهروندی و تامین امنیت شهروندان را.
اکنون پرسش اینجا است: حرفه ای های این دو شغل در طی سال چه زمانی برای گفت وگو صرف می کنند و چقدر دغدغه ارزش های اصیل جامعه را در دوام و بقای تاریخ ارج می گذارند.
و تا چه اندازه نتایج را به شکل آموزش در اختیار مامورانشان قرار می دهند؟ ما به این باوریم که اگر با همدلی و همکاری در کنار سربازان خدوم تامین امنیت کشور عزیزمان به بحث و بررسی مشکلات موجود بپردازیم و راههای عبور از آن ها را پیدا کنیم، از این پس کسانی که تاریخ ایران زمین را به نسل های آینده منتقل کنند نگران نبوده و آن ها که حافظ منافع این سرزمین کهن و همیشه سرافراز بوده اند، نگرانی را به دشمنان آشکار و پنهان منتقل خواهند کرد.
هفت انجمن تخصصی عکاسی در کنار پایگاه های اطلاع رسانی مرتبط با عکس و عکاسی کشور با شعار ” لطفا با دوربین وارد شوید ” در عین آگاهی کامل از مشکلات پیش روی عکاسی و عکاسان کشور وارد سومین دوره ” ده روز با عکاسان ” شدند تا بتوانند آموزش را سرلوحه پیشرفت قرار داده و در نهایت میزبان مسئولین و مامورین مجری قانون به این گردهمایی باشند.
باشد تا پیام همدلی این نجوای عاشقانه را عاشقان خاک پاک وطن، زیر سایه پرچم سه رنگ افتخار آفرین مزین به نام حضرت پروردگار به پاس سالها جهاد و تلاش و مجاهدت عاشقانه در هر قبایی و هر لباسی و هر صنفی پاس بدارند.

برای اجابت این نیاز، همت همه مسئولین و مجریان و عکاسان را طالبیم. بسم ا..

 

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
فراخوان سومین نمایشگاه گروهی روزهای زندگی۳
پسین
اسماعیل عباسی: دستکاری عکس، خدشه به باور عکاسی است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست