1. خانه
  2. اخبار
  3. موسوی:عکس‌های «کلاغ‌ها ترجمه نمی‌شوند» برداشت متفاوتی از تئاتر است

موسوی:عکس‌های «کلاغ‌ها ترجمه نمی‌شوند» برداشت متفاوتی از تئاتر است

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

رضا موسوی در آستانه رونمایی از کتاب «کلاغ‌ها ترجمه نمی‌شوند» گفت: عکس‌های این مجموعه برداشت کاملا متفاوتی از تئاتر است، به طوری که از فضای تئاتر به نفع جریان عکاسی سو استفاده کرده‌ام.

این عکاس تئاتر در گفتگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تازه‌ترین کتاب عکس‌هایش گفت: «کلاغ‌ها ترجمه نمی‌شوند» دربرگیرنده عکس‌هایی است که طی ۵ سال گذشته در تئاتر ایران و جهان عکاسی کرده‌ام.

او اضافه کرد:‌ طی این مدت سبک کاری‌ام در حوزه عکاسی تئاتر تغییر کرده و به نوعی عکس‌های این مجموعه در یک تناسب به لحاظ سبک در کنار یکدیگر قرار دارند.

موسوی که در هر صفحه از کتاب خود در مقابل هر قطعه عکس یک شعر نیز قرار داده، درباره دلایل این انتخاب گفت: این کتاب مجموعه‌ای از عکس‌های تئاتر در ترکیب با اشعار ۲۰ شاعر معاصر ایران است که در راستای وابستگی اثبات شده هنرها با یکدیگر اتفاق افتاده است.

این عکاس تئاتر در همین رابطه توضیح داد: معتقدم ادبیات نقش بسیار پررنگی در هنر دارد و برای اولین بار از عکس تئاتر در فضایی متفاوت ادبیاتی که خارج از فضای ادبیات نمایشی است، استفاده کرده‌ام.

او معتقد است: این فرم فضا را می‌شکند و حیطه‌ای دیگر از ادبیات را در تقابل با تئاتر نمایان می‌کند تا در نهایت برداشت متفاوتی را ارائه دهم.

موسوی با اشاره به علاقه‌اش نسبت به فضای شاعرانگی در عکاسی ،بیان کرد: این رویکرد کار سختی است، به ویژه که در این سال‌ها بسیاری از عکاسان تئاتر به سمت شیوه مستند گرایش پیدا کرده‌اند، اما این عکس‌ها برداشت کاملا متفاوتی از تئاتر ارائه می‌کنند، به طوری که از فضای تئاتر به نفع جریان عکاسی سو استفاده کرده‌ام.

او با اعتقاد به اینکه کارگردانان تئاتر معمولا از این جریان استقبال می‌کنند، عنوان کرد: آنها دوست دارند واکنش مخطاب را نسب به نمایشی که اجرا و تصاویری را که به مخاطب ارائه کرده‌اند، ببینند و به شخصه به عنوان یک عکاس تلاش کردم تا برداشت‌های شخصی‌ام از این تئاترها را ارائه کنم.

موسوی در این کتاب از ۶۰ نمایش که در فضاهای تئاتر ایران اعم از عمومی،‌خصوصی عکاسی شده در کنار تئاترهای جشنواره‌های مختلف و اجراهایی که در کشورهایی چون گرجستان، هلند، ارمنستان، ایتالیا،‌ونزوئلا و … دیده است، عکس‌هایی را انتخاب کرده است.

این کتاب در قطع خشتی توسط انتشارات به‌نگار منتشر شده و روز پنجشنبه – ششم مهرماه – ساعت ۱۸ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

در این مراسم که با اجرای احسان کرمی برگزار می‌شود، سیامک زمردیان، فردین خلعتبری، رضا موسوی، فاطمه موسوی و…درباره این کتاب به بحث می‌نشینند و قطعه جدیدی از فردین خلعتبری نیز همراه با عکس‌های رضا موسوی پخش می‌شود.

همچنین علیرضا ناصحی در خلال این برنامه به اجرای قطعه کوتاه نمایشی می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، موسوی همچنین این روزها در تدارک کتاب دیگری با موضوعی کاملا متفاوت است که بر مبنای عکاسی تئاتر آماده می‌شود.

انتهای پیام

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست