1. خانه
  2. اخبار
  3. پیکر «محمد رازدشت» در خاک آرام گرفت

پیکر «محمد رازدشت» در خاک آرام گرفت

پیکر «محمد رازدشت» عکاس و مستندساز دوران دفاع مقدس، صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان تشییع شد و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، در مراسم تشییع پیکر محمد رازدشت، عکاسانی از انجمن‌های مختلف عکاسی از جمله سیدعباس میرهاشمی، محسن شاندیز، محمد صیاد،‌ مجید سعیدی، ساتیار امامی، سیف‌الله صمدیان، محسن راستانی، مجتبی آقایی و محمدحسین حیدری و مستندسازانی چون مجتبی میرطهماسب، محمد تهامی‌نژاد،‌محمدرضا مقدسیان، هادی آفریده، ساعد نیک‌‌ذات، ‌پژمان مظاهری‌پور و …آمده بودند تا برای آخرین بار با «محمد رازدشت» وداع کنند.
این مراسم به دلیل به طول انجامیدن ترخیص پیکر این عکاس دوران دفاع مقدس از بیمارستان و امور مربوط به‌ آن با تأخیر یک ساعته برگزار شد.
در آغاز محسن راستانی به نمایندگی از انجمن عکاسان ایران بیانیه این انجمن را برای درگذشت «محمد رازدشت» خواند.
در این بیانیه آمده است: بار دیگر جامعه عکاسی ایران در آستانه روزهای تجدید حیات خود در اندوه و حسرت فقدان یکی از عزیزترین اعضاء ارشد این جامعه بزرگ هنری ایران فرو رفت. کوچش خبر نابهنگامی بود که همه ما را با حجم سنگینی از سکوت و بهت رو به رو ساخت. فاجعه در ناباوری محض و در شرایطی اتفاق می‌افتد که جامعه عکاسی ایران نیازمند دغدغه‌های مسئولانه این عضو گران‌قدر و حمایت‌های دلسوزانه‌اش بود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شجاعت و صراحت بیان وی در آشکارسازی حقایق جامعه عکاسی ایران بخش عمده‌ای از بارزترین شاخصه‌های وجودی این شخصیت فرهنگی در خاطره صنفی عکاسان ایران است. مهربانی و شفقت او در دستیاری و کمک به همنوع آخرین یادگار او در یادهای ما است.
در ادامه این مراسم، محمدحسین حیدری رئیس انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جایگاه قرار گرفت و بیانیه این انجمن را خواند.
در بیانیه این انجمن چنین آمده است: مرگ نابهنگام و ناباور آن سفر کرده در شرایطی به سراغ ما می‌آید که هنوز چشمانمان در تب و تاب دیدار آشنایان قدیمی پر می‌زند.
محمد، راز دشت‌های سرسبز خاطرات جوانی ماست، بوسه‌های گرم و صمیمی او در غوغای چکاچک جنگ نابرابر، هنوز گونه‌های یاران ما را گرم نگه داشته، لبخند ملیح و خنده‌های سراسر ذوق او خوشی های آن روزگار را به یاد می‌آورد. او خوشی زندگی ما بود و سکوت و خیرگی‌اش نقطه تأمل و بیداری روح بزرگ آن روزگار.
در انتهای این مراسم نیز مجتبی میرطهماسب رئیس هیئت مدیره انجمن مستندسازان سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: بعد از شنیدن خبر درگذشت رازدشت به خانواده او سر زدم و از همسرش شنیدم که محمد ماهها بود که کار نمی‌کرد و چشم به در مانده بود که کسی از او سراغی بگیرد که چرا مدتی است کار نمی‌کند. باید خیری باشد در این رویداد که نگاهمان به هم باشد و نگذاریم خودمان و خانواده‌هایمان فراموش شوند.
کاووس صادق‌لو نیز به نمایندگی از انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران مطالبی را ارائه کرد و گفت: راز دشت را می‌شناخت و راز پاییز را و به عرفان پاییز پیوست…
هم‌دل و هم‌داستان با ما و با زندگی، واقعیت را در قاب صمیمیت و صداقت جلوه می‌داد و زندگی را روایت می‌کرد به شیرینی طلوع و به تلخی جنگ در خواب خاکی کودکان. زندگی‌اش زیباترین قاب مهربانی بود و همدلی و همراهیش راز زیستن سزاوارانه را به ما آموخت: همدیگر را دوست بدارید در هر شرایطی و نه در شرایطی.
از او بیاموزیم: زندگی را و ماندگاری را.
همسر محمد رازدشت نیز در حالی که شرایط مساعدی برای سخن گفتن نداشت اما درچند کلمه گفت: محمد عاشق عکاسی و هنر بود و اکنون نمی‌دانم با دوربین او چه باید بکنم.
بعد از سخنرانی‌ها، پیکر «محمد رازدشت» روی دستان دوستان و یاران قدیمی‌اش بلند شد تا در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شود.
به گزارش خبرنگار فارس، مراسم ختم «محمد رازدشت» روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه همزمان با عید سعید قربان در مسجد امیرالمؤمنین واقع در بلوار مرزداران، شهرک ژاندارمری از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست