1. خانه
  2. اخبار
  3. پیام متقی و سربخشیان به دبیرخانه مسابقه فرش دستباف ایران

پیام متقی و سربخشیان به دبیرخانه مسابقه فرش دستباف ایران

در پی اطلاع رسانی و در آستانه ی برگزاری دومین دوره مسابقه عکس فرش دستباف ایران توسط مرکز ملی فرش ایران، کریم متقی و حسن سربخشیان به عنوان عکاسان ایرانی متنی را پیرامون این صنعت ملی به دبیرخانه این مسابقه مذکور ارسال کردند که شرح آن به طور کامل در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

کریم متقی در متن ارسالی خود آورده است:
نقش و نگار فرش ایران که در تار و پودِ هر خط و خالش هزاران رنج نهفته، همان بازتاب احساس و قرابت ایرانیان در ارتباط با محیط اطراف خود و نقش و نگارهای موجود در طبیعت است.
فرش در نزد ایرانیان از جلوه های منحصر به فرد به شمار می رود. علی رغم مشغله های دنیای مدرن و صنعتی، نام ایران با نام فرش و جان کندن هایِ قفس های تنگ هزاران کارگاهِ قالی بافی، گره ناگسستنی خورده است.
بدون فرش، خانه ی هر ایرانی، خانه ای بی هویت، بی روح و خالی جلوه می کند و این نمود و بودِ پیوند اقوام ایرانی با هنر ملی خود است. ایرانیان از جمله اولین اقوامی هستند که بافت فرش را شروع کرده اند و امروزه تبحر منحصر به فرد ایرانیان در فرشبافی، دست آورد بیش از ۲۵۰۰ سال تلاش و تجربه در این زمینه است.
این دست آفریده های خواب دارِ گره خورده که قالی و فرش ایران نام دارد، آئینه ی تمام نمای هنر و تمدن ایرانی است. ستایش جهانیان از فرش ایرانی نتیجه ی تلاش و شوریدگی مردمانی ست که ذوق ورزی خود را با جاذبه های پر رمز و راز هنر ملی خود درآمیخته اند.
عکاسی از بدو اختراع خود در خدمت هنرهای دیگر بوده و هست. دومین مسابقه ی سراسری عکس فرش ایران، با شرکت عکاسان سراسر کشور، برآن است تا در بازتاب بالندگی فرهنگی و هنری یکی از بزرگترین تمدن های جهان، نقش و سهمی شایسته و درخور داشته باشد.
اقدام جالب توجه مرکز فرش ایران، تلاشی ست در جهت زنگار زدایی از این بهشت بافته ها و گره های زرین فرش و قالی ایرانی.

به امید تداوم آن.
کریم متقی، تبریز، سوم دی ماه ۱۳۸۹

حسن سربخشیان، دیگر عکاس ایرانی، با ارسال متن ذیل از دغدغه اش پیرامون این هنر می گوید:
عزم مرکز ملی فرش ایران در برگزاری مسابقه عکس فرش دستباف برای دومین دوره، نشان از اهمیت یافتن عکس و حضور پر رنگتر آن در صنعت فرش کشور دارد و بدین منظور شایسته است با برنامه ریزی بلند مدت حداقل برای یک دهه چشم اندازی روشن در پیش روی علاقه مندان قرار گیرد تا بلکه در بازار پر رقابت این کالای ملی که لحظه به لحظه در معرض از دست دادن جایگاه بین المللی دردنیای پر رقابت تجاری است بتوان همچنان نام فرش ایرانی را با کمک تصاویر عکاسان در صدر بازار جهانی تثبیت کرده و از توان بی حد دنیای عکاسی و تصویر در فرهنگ سازی تولید و عرضه در دنیای صنعت استفاده کرد تا دیر نشده و دیگر کشورها در تصاحب عناوین مربوط به مرز و بوم ایران زمین از ما سبقت نگرفته اند باید دست به کار شد.
در سالی که سپری شد روزی دخترم سحر آشفته و ناراحت بود از اینکه در کتاب تاریخ مدرسه انگلیسی زبانشان در خارج از کشور نام دو دانشمند ایرانی حکیم عمر خیام و ابو علی سینا بعنوان دو فرد با اصالت عربی یاد شده بودند! و من باید برای اهمال کاری های فرهنگی بسیاری در گذشته در معرفی مشاهیر و گنجینه های ایران برایش دلیل و برهان می أوردم اما واقعیت اینست که اگر در این راه دقت کافی انجام نشود می توان انتظاری مشابه را در پیش روی فرش ایرانی به انتظار نشست در جایی که کشورهای دیگر در این مسیر به سرعت در پی ربودن مقام و جایگاه آن هستند برای من همچنان به عنوان دبیر اولین دوره این مسابقه خاطره شکل گیری و به ثمر رساندن این حرکت فرهنگی در تداوم برگزاری آن معنا داشته و دارد.
برای مدیران – دست اندرکاران و عکاسان شرکت کننده در این دوره از مسابقه آرزوی موفقیت دارم.

با احترام
حسن سربخشیان – واشینگتن دی سی دسامبر ۲۰۱۰

——————————————————————————————————————————————————————————–

لازم به یادآوری است " پایگاه عکس چیلیک " بنابر رسالت رسانه ای خود، حمایت از مسابقه های معتبر را از معرفی و اطلاع رسانی تا نمایش آثار راه یافته در برنامه های جاری و هر روزه خود داشته است.
بخشی از این حمایت، تسهیل شرایط دیدار علاقمندان از عکس های راه یافته به نمایشگاه مسابقه ها می باشد که دستاورد زحمات گروه برگزارکننده، دبیرخانه، اجرایی و هیات محترم داوران است.

جهت مشاهده عکس های راه یافته به اولین دوره مسابقه سراسری عکس فرش دستباف ایران " اینجا " کلیک کنید.
جهت دریافت فرم شرکت در دومین دوره مسابقه فرش دستباف ایران " اینجا " کلیک کنید.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست