1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» منتشر شد

کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» منتشر شد

کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» اثر تالیفی محمود معصومی در انتشارات سیه به چاپ رسید و منتشر شد و جهت معرفی در #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران در اختیار #سایت_کتاب_عکس قرار گرفت.
در مقدمه کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» به قلم نویسنده می خوانیم: «یکی از مهم ترین ارکان زیست موجودات زنده، وجود نور است و بسیاری از موجودات بر روی این کره خاکی با وجود نور به حیات خود ادامه می دهند و در صورت عدم وجود آن نیست و نابود می شوند. در مورد تاثیر نور در عکاسی باید گفت که مهم ترین رکن و ماهیت ثبت تصویر در واقع وجود نور است و در صورت عدم انتشار آن بر روی سوژه و محیط، ثبت تصویر اتفاق نخواهد افتاد.
کیفیت و عملکرد نور را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد. اینکه نور سوژه ها را روشن و آنها را واضح و قابل نمایش می کند و حجم و بعد به تصاویر می دهد. پس قابل نمایش شدن تصاویر به وسیله‌ی نور به دو شکل صورت می گیرد. یا اینکه تصاویر را دو بعدی می بینیم یعنی به صورت کادری دارای طول و عرض یا اینکه تصاویر را سه بعدی مشاهده می کنیم یعنی دارای عمق و همچنین حجم و بعد. یکی از اصلی ترین عناصر نمایش تصاویر بعددار نور است همچنین نور حالت تصویر را تعیین می کند. در واقع هر شیئی درخشان و نورانی احساس دلپذیری را به وجود می آورد. هر چه موضوع تاریک‌تر باشد، حالتی افسرده و مبهم و دلهره آورتری را از موضوع به ما می دهد.
از خصوصیات دیگر مهم نور ایجاد نور و سایه می باشد. یکی از ویژگی های نور ایجاد سایه است. در برخی از مواقع سایه ها اضافی و برای عکس یا فیلم مضر است، اما در مواردی این سایه ها در تصویر ایجاد بعد کرده و جلوه های زیبایی را به وجود می آورند. همچنین اگر بخواهیم به یک تصویر با کنتراست دست یابیم نور و سایه در کنار هم یک هماهنگی بصری زیبایی را می تواند شکل دهد.
البته در این کتاب کوشیده شده مباحث کاربردی نور و نورپردازی به صورت ساده و روان تحلیل و بررسی شده که شما خوانندگان عزیز بتوانید با مبانی نور و نورپردازی آشنایی کامل را به دست آورید…»

کتاب عکس «مبانی و اصول نور و نورپردازی» محمود معصومی منتشر شد

در فهرست‌نویسی کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» پس از مقدمه آمده است: چیستی نور، امواج الکترومغناطیسی و مرئی، طیف قابل رویت، تابش فرابنفش، تابش مادون قرمز، دمای رنگ نور، منابع نور، طبقه بندی منبع نور بر اساس شکل خروجی نور، انواع تابش نور، انواع منابع نور مصنوعی، انواع فلاش ها، فاکتورهای انتخاب فلاش مناسب، ژول، رادیو فلاش، فلاش متر یا نورسنج، کالر چک، کلوین متر، سه پایه و تک پایه ها، پانتیگراف، بوم، فون عکاسی، خصوصیات نور، عملکرد نور، کارکردهای نور، خصوصیات اصلی نور، فرایند نورپردازی بنیانی، سبک های نورپردازی، انواع نورپردازی تک نور، نورپردازی های ترکیبی، نورپردازی در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، انواع نور و اهمیت نورپردازی اصولی، اهمیت نور در حذف و یا ایجاد سایه ها، نورپردازی عکس های تبلیغاتی با استفاده از یک منبع نور، نورپردازی عکس های تبلیغاتی با استفاده از چند منبع نور، تفاوت ها و کاربردهای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی محصولات، عکاسی طبیعت بی‌جان، عکاسی چیدمان و ساختاربندی، پس‌زمینه و نورپردازی.

کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» اثر نویسنده محمود معصومی برای دانشجویان و علاقمندان رشته های: عکاسی، تصویربرداری و فیلمسازی/ در قالب ۱۴۵ صفحه/ سیاه سفید/ عکس دار/ با کاغذ سبک/ موضوع: نور/Light/ طراح جلد: محمود معصومی/ نوبت چاپ: نخست/ بهار ۱۴۰۱/ شمارگان ۳۰۰ نسخه/ کتاب دانشگاهی/ انتشارات سیه/ شماره شابک: ۹۷۸۶۲۲۹۴۵۹۰۸۹ /کتاب شناسی ملی: ۸۹۸۴۶۵۷/ رده‌بندی کنگره: QC355/3و رده‌بندی دیویی: ۵۳۵/ در قطع رقعی(۱۴.۵ در ۲۱.۵س.م) بدون درج قیمت عرضه شده است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب کتاب «مبانی و اصول نور و نورپردازی» به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکاسان برگزیده سوگواره ملی هنری عاشورا معرفی شدند
پسین
نمایشگاه عکس «آن روزها جنگ» در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست