1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «وقت عکس» مهران مهاجر منتشر شد

کتاب «وقت عکس» مهران مهاجر منتشر شد

کتاب «وقتِ عکس» مهران مهاجر در انتشارات آگه چاپ و منتشر شد.
به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک کتاب «وقت عکس» پس از درآمد در سه بخش نوشته های بلند، درباره‌ی هنرمندان و یادداشت های کوتاه تنظیم و در انتشارات آگه چاپ و منتشر شد و در سایت «کتاب عکس » (KetabeAks.ir) معرفی و جهت معرفی و سفارش در اختیار #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران قرار گرفت.
در فهرست کتاب «وقت عکس» مهران مهاجر می خوانیم:
درآمد
نوشته های بلند
تجدد ایرانی و عکاسی معاصر، عکاسی وسیاست : نگاهی شتاب زده، عکاسی هنری در ایران پس از ۷۶، حافظه‌ی تاریخ ، خاطره‌ی دوربین، صحنه ی بحران تأملی کوتاه در باب عکاسی صحنه آرایی شده، یادداشتی در باب « بی تاریخی عکاسی در ایران ؟ »، پیش آمد زیبایی نگاهی به امکانات بیانی و صوری در عکسهای شخصی و خانوادگی، گسست وقت تاملی در زمان عکس ، با نگاهی به آرای ناقدان و نیم نگاهی به نگاه عکاسان، قصه‌ی شاهد ایرانی نیم نگاهی به برخی مسائل عکاسی مستند ایران، عکاسی در میانه‌ی تعطیلات و تاریخ پرسه ای در پاری پرسش ها پیرامون عکاسی قاجار، وهم‌واقع تأملی در باب عکاسی برجسته نما و امتناع تجربه‌ی انتزاع در دوران آغازین عکاسی ایران، نقطه‌ی سیاه اندیشیدن به نور در سایه‌ی عکس و کلمه
درباره هنرمندان
نگاشته بر خاک نگاهی به نقاشی سهراب سپهری، حال مدام نقاشی در تنگنای رقص خطوط نگاهی به نقاشیهای ابوالقاسم سعیدی، شورشِ ساکت خطوط نگاهی به چهار دهه آثار نقاشی منوچهر معتبر، مکانتِ احمد عالی، خاطره های احمد عالی و حافظه‌ی جمعی ما، در پی احمد عالی، تکه تکه‌گی یادداشتی بر عکس های یحیی دهقانپور، سرمای زمین نگاهی به عکس های یحیی دهقانپور در مراسم خاکس‌پاری فروغ فرخ زاد، مفرداتِ معانی نگاهی به مناسباتِ نگاه در راه پیمایی‌های یحیی دهقانپور در انقلاب ۱۳۵۷، حضور چندوجهی، خواست صلح در عکس جنگ، نوری که ویرانی است، کاوه گلستان ، عکاس سنت ساز، الف و یای زندگی در عکس-یادگارهای جاسم غضبانپور، راه رفتن روی مرزهای سنت، میان رفتن و دیدن، خرده فرهنگهای دنیای بیش و کم مردانه، کشف راز سکوت شهر با دوربین، معمای شادی، نگاهی به عکس های مهرداد افسری، گشتن در خلوت انبوه سیمانی، ایران بی عنوان، مرزهای نادیدن نگاهی به التهاب ملتحمه‌ی ساسان ابری، آن کشفِ نادیدگی نگاهی به « عکسهای جدیدتر » محمدرضا میرزایی، پاره جمله‌های کتایون کرمی نگاهی به پندار نیک ، گفتار نیک ، کردار نیک، هنرمند گورنگار گذر از ساحت مرگ و از ساحت شکل نگاهی به سیرهی مرگ باربد گلشیری
یادداشت های کوتاه
یک کلمه، بازی آخر، درستایش روشنی ابهام، تثلیث غیاب نگاهی به شیشه ـ یک و سه ( ۱۹۶۵ ) کار جوزف کاسوت، عکسی دیگر، پرسه زدن در بازیگوشی‌های قاجاری، نیمه‌ی بالش، اتاق سبز یحیی، نامه به پلی که ساخته شد، تنِ تهران، فهرست منابع مقالات وقت عکس، نمایه.

مهران مهاجر در طی یادداشتی در پشت جلد کتاب آورده است: «
عکاسی ایران و تاریخ آن نانوشته بسیار دارد و همین نوشته های گرد آمده در این کتاب خود نشانه ای است بر آن نانوشته ها. پس شاید فایده‌ی بنیادینِ گردآمدنِ این نوشته های پراکنده انگیختن آدمها باشد برای نوشتن نانوشته ها. امیدوارم خودم هم یکی از این آدمها باشم. باری، این نوشته های کوتاه و بلند برآمده از یک طرح پیشینی نیستند و قرار نیست همنشینیِ آنها پیکری یکپارچه بسازد. یک چیز اینها را به هم می چسباند و آن نفسِ کلمه‌ی عکس است_ این نوشته ها، کهنه ترین شان هجده سالگی را رد کرده و تازه ترین شان دو سه ساله اند. منِ عکاس همیشه با نفسِ کلمه‌ی «عکس» کانجار رفته ام و این کلنجار گاه شده است خودِ عکس و گاه شده است کلمه؛ و البته نسبت عکس و کلمه نسبتی است جذاب و معضل ساز که همیشه چشم و ذهن و دل مرا با خود برده است. باری انباشتی از چنین کلماتی در این کتاب گردآمده است.»

مهاجر در ابتدای این کتاب آورده است: به یاد عزیزِ بهمن جلالی، که با او درباره‌ی عکاسی می‌خواندیم. 

کتاب «وقت عکس» به قلم «مهران مهاجر»(عضو هیات علمی دانشگاه تهران) در قالب ۳۲۶ صفحه با موضوع عکاسی/Photography و ایران/Iran تاریخ/History و قرن چهاردهم/۲۰th century و موضوع عکاسی هنری/Photography Artistic در رده‌ی عکاسی، ایران، جنبه های سیاسی/Political Aspects، در نوبت نخست چاپ در بهار ۱۴۰۰، ویراستار: محمد نبوی، لیتوگرافی: طاووس رایانه؛ چاپ: منصور؛ صحافی: کیا، به شماره شابک: ۶-۴۳۶-۳۲۹-۹۶۴-۹۷۸ در قطع رقعی با متن و قلم نویسنده(مهران مهاجر)، در شمارگان ۵۵۰ نسخه در نشر آگه به قیمت نودوپنج هزار تومان/ ۹۵۰۰۰ تومان چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از  «وقت عکس» به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب «جادوی شهر عکس» نسرین ترابی منتشر شد
پسین
به یاد دوازده ثانیه ای که در زمینی ویران، عکاسان را جمع کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست