1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارشی از برپایی نمایشگاه عکس در مجموعه تاریخی باغ بابر شهر کابل

گزارشی از برپایی نمایشگاه عکس در مجموعه تاریخی باغ بابر شهر کابل

کابل – به منظوراطلاع رسانی و آگاهی هر چه بیشتر شهروندان افغان با ابنیه تاریخی و فرهنگی کشورشان ، نمایشگاه عکسی با عنوان " شواهدی از افغانستان بین سال های ۱۸۳۰ تا ۱۹۲۰ " در محل قصر ملکه واقع در مجموعه تاریخی " باغ بابر" شهر کابل برپا شده است.

به گزارش ایرنا ، محمد شفیق مسوول نمایشگاه بنیاد فرهنگی آقا خان به خبرنگار ایرنا گفت : پیش از این نمایشگاه های زیادی در افغانستان برپا شده و در آن ها عموما تصاویری از جنگ های دو دهه اخیر به نمایش گذاشته شده است ، اما این نخستین باری است که نمایشگاهی از تاریخ ، فرهنگ و رسوم افغان ها در قالب تصاویر و نقاشی برپا شده است.
نمایشگاه یاد شده که توسط دولت و با همکاری بنیاد فرهنگی آقا خان بر پا شده ، به مدت یک ماه دایر خواهد بود و در آن ۱۵۰ قطعه عکس و تابلو نقاشی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
شفیق افزود: تصاویر این نمایشگاه به وسیله چند تن از عکاسان اروپایی بین سال های ۱۸۳۰ تا ۱۹۲۰ میلادی ( ۱۲۰۹ تا ۱۲۹۹ هجری شمسی ) در ولایت های مختلف افغانستان تهیه شده است .
وی با اشاره به بازسازی اماکن تاریخی درافغانستان نیز گفت : تا به امروز ۴۵۰ بنای تاریخی افغانستان که ارزش تاریخی و فرهنگی بسیار بالایی دارند به ثبت رسیده اند ، که از این تعداد ۱۷۸ اثر بازسازی و مرمت شده اند.
شفیق با اشاره به اینکه بنیاد آقاخان و فیروزکوه امر بازسازی و مرمت آثار و ابینه های تاریخی در سطح کشور را به عهده دارند ، گفت : در حال حاضر کار بازسازی بناهایی چون ، مسجد باغ بالا ، مسجد گلدسته شهر کهنه کابل و مقبره مهترلام در ولایت لقمان و خانقاه چشت شریف درهرات، در دست اجرا است که بزودی کار مرمت آنها به اتمام خواهد رسید.
وی در خصوص تاریخ احداث و کاربری " باغ بابر" که یکی از آثار قدیمی و ارزشمند شهر کابل به شمار می رود ، افزود: باغ بابر پس از احداث آن ، تا حدود بیش از چهار صد سال تفرجگاه فرمانروایان و شاهان مختلف بود . این باغ تاریخی اخیرا بازسازی شده و روزانه نیز صدها نفر بازدید کننده دارد.
وی با اشاره به اینکه افراد اندکی از تاریخچه این باغ آگاهی دارند ، گفت : این بنیاد تصمیم گرفته است تا به منظور آگاهی مردم افغانستان از گذشته و تاریخچه احداث بناهای ارزشمند پایتخت کشور خود ، نمایشگاه عکسی تحت عنوان " شواهدی از افغانستان بین سال های ۱۸۳۰ تا ۱۹۲۰ "میلادی را در قصرملکه این باغ برپا کند.
شفیق در خصوص این نمایشگاه، گفت: آثار به نمایش گذاشته در حقیقت تاریخ و فرهنگ گذشته افغانستان را در قالب تصاویر و عکس ها منحصر بفرد در معرض دید عموم قرار داده است.
شفیق علت دیگر برگزاری این نمایشگاه را، گشایش درهای کاخ ملکه برای نخستین بار عنوان کرد و افزود: بازدید از قصر ملکه تا به امروز برای شهروندان امکان نداشت ، اما با راه اندازی این نمایشگاه درهای این قصر بر روی مردم باز شد و امروز شهروندان افغان و جهانگردان می توانند ضمن بازدید از این قصر با نگاهی بر عکس ها از گذشته و نحوه زندگی ملت افغان آگاهی بیشتری یابند.
وی در خصوص تصاویر ونقاشی ها به نمایش گذاشته نیز گفت: هرقطعه از این عکس ها گویای بخشی از تاریخ ،فرهنگ و رسوم مردم افغانستان درگذشته است . البته این عکس های منحصر به فرد خوشبختانه پس از اتمام نمایشگاه ،عکس ها از سوی دولت بریتانیا به آرشیو ملی کشور افغانستان اهدا خواهد شد.
در نمایشگاه "شواهدی از افغانستان" یا همان رسم و رسومات افغان ها، قطعاتی از آثارعکس هنرمندان اروپایی و جیمزرتری عکاس انگلیسی به نمایش گذاشته شده است که در آن زمان از مناطق مختلف ولایات افغانستان توسط وی ثبت وضبط شده است .
به باور برگزار کنندگان این نمایشگاه، تصاویر و نقاشی های نمایشگاه شواهدی از افغانستان ، زمانی تهیه شده است که مناسبات افغانستان با دنیای بیرونی تنها برای کشورهای منطقه نه بلکه برای ابرقدرت های آن زمان نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود.
وی گفت : تصاویر نزدیک به یک قرن از کشور افغانستان که کپی آن هم اکنون در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، نسخه های اصلی آن در کتابخانه ،عمومی انگلیس نگهداری می شود.
شفیق در خصوص استقبال مردم از این نمایشگاه گفت: در روزهای عادی بیش از ۵۰۰ نفر و در ایام تعطیل نیز تا ۹ هزار نفر ازاین باغ بازدی می کنند.
شفیق با اشاره به اینکه اکثر بازدیدکنندگان باغ را مردم شهر کابل، خانواده ها، خارجی ها و جهانگردان تشکیل می دهند گفت: قبلا کسانی که برای تفریح وارد این باغ می شدند به ابینه ها و آثار آن کمتر توجه می کردند ، اما امروز این نگاه فرق کرده و مردم توجه زیادی به فرهنگ و آثار تاریخی از خود نشان میدهند.
فیضل الله شهروند افغان که با خانواده خود به باغ بابرآمده بود، به خبرنگار ایرنا گفت : پیش از این از تاریخچه این باغ اطلاعات زیادی نداشتم ، اما امروز با دیدن این نمایشگاه ، اطلاعات مفیدی در باره گذشته کشورم ، بدست آوردم .
در مجموعه تاریخی باغ بابر ، اماکنی چون آرامگاه ظهیرالدین محمد بابر و چند بنای تاریخی ارزشمند نیز وجود دارد.
باغ بابر از قدیمی ترین باغ های شهر کابل است که بخشی از تاریخ پایتخت افغانستان را با خود به همراه دارد. این باغ را ظهیرالدین محمد بابر، بنیانگذار امپراتوری گورگانیان هند، پس از آن که کابل را در ۱۵۰۴ -۹۱۰ هجری شمسی به تصرف خود در آورد ، احداث کرد.
این باغ ، حدود چهار صد سال محل تفرجگاه فرمانروایان و شاهان مختلف بوده است و برخی از این فرمانروایان ساختمان های جدیدی نیز در داخل آن احداث کردند .
بگفته مسوول این نمایشگاه ، بناهای سلطنتی، صدها سال بصورت مرموز بودند و کسی اجازه ورود به آن را نداشت. دروازه های باغ بابر در سال ۱۹۳۰ در زمان حکومت نادر خان به روی مردم آن زمان گشوده و به یک تفریحگاه عمومی تبدیل شد.
موقعیت جغرافیایی باغ بابر بر اهمیت آن افزوده است ، این باغ در دامنه غربی کوه شیر ، چشم انداز زیبایی به سوی شهر دارد. بخش وسیعی از غرب شهر کابل و همچنین قسمت هایی از رود خانه کابل که از دامنه باغ می گذرد، از باغ بابر به خوبی قابل مشاهده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست