1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارشی از دومین روز جشنواره پایگاه عکس خبری دوربین

گزارشی از دومین روز جشنواره پایگاه عکس خبری دوربین

عصر دومین روز برگزاری چهارمین جشنواره دوربین. نت به برگزاری کارگاه آموزشی اختصاص یافت.
به گزارش دبیرخانه چهارمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت «حسن غفاری»، عکاس مستند که در زمینه عکاسی عشایر فعالیت می کند در این کارگاه درباره عکاسی مستند اجتماعی سخن گفت.
وی در ابتدا تعریفی درباره این نوع از عکاسی ارائه داد. تعریف وی چنین بود:«عکاسی از انسان و محیط پیرامون.» وی دو عامل را در تبدیل عکس به عکس مستند اجتماعی موثر دانست. این دو عامل، دیده شدن واقعیت های پیرامون و به وجود آمدن فضایی برای تحلیل، نقد و گفت و گو در جامعه و امکان اثرگذاری عکس بود.
غفاری، دراین رابطه، به تاثیر عکس های گرفته شده از زلزله بم اشاره کرد. مثال دیگری که این عکاس عشایر درباره تاثیرگذاری عکس ها بر جامعه مطرح کرد، عکس های سفارش داده شده توسط انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود. این عکس ها که درباره وضعیت خرمشهر گرفته شده بود، در نمایشگاهی در خانه ملت مجلس به نمایش درآمد.
غفاری درباره واکنش نمایندگان به عکس ها گفت:«نمایندگان مجلس این عکس ها را سیاه نمایی دانستند. اما محمدرضا باهنر معتقد بود که حتی اگر یکی از این عکس ها درباره وضعیت خرمشهر درست باشد، وای بر ما. نتیجه این شد که بودجه بازسازی خرمشهر افزایش یافت.»

گزارشی از دومین روز جشنواره پایگاه عکس خبری دوربین
سخنران کارگاه آموزشی مستند اجتماعی جشنواره دوربین. نت، از عکاسی به عنوان نزدیک ترین هنر به واقعیت نام برد و درباره سئوال یکی از حاضران در جلسه که درباره تاثیرگذاری فرم بر مستند بودن عکس های مستند اجتماعی مطرح شده بود، گفت: «هیچ رسانه ای نمی تواند واقعیت را به طور کامل نشان بدهد.»
وی عکاسی مستند اجتماعی را در تغییر نگرش مردم نیز موثر دانست و درباره این شاخه از عکاسی توضیح داد:«عکاسی مستند اجتماعی زمانی معنا می یابد که در عکس ها وابستگی و پیوستگی وجود داشته باشد.»
اما فضای این کارگاه آموزشی به گونه ای نبود که عکاس عشایر و داور بخش سفر چهارمین جشنواره دوربین.نت فقط گوینده باشد. او پرسش های علاقه مندان به عکاسی را شنید و به آن ها پاسخ گفت. یکی از حاضران درباره نحوه برقراری ارتباط با اقوام مختلف پرسید. داور بخش سفر جشنواره دوربین. نت چنین پاسخ داد:«من یک عکاس هستم. این را به خود قبولانده ام. اولین راه در برقراری ارتباط با مردم در عکاسی همین موضوع است.» وی ظاهر و رفتار عکاس را در توجیه مخاطب برای عکاسی موثر دانست و بر حفظ حریم خصوصی مردم در عکاسی و احترام به باورهای آن ها تاکید کرد.
برخی از عکس های حسن غفاری در بخشی از این کارگاه آموزشی به نمایش درآمد و وی درباره آن ها به ارائه توضیح پرداخت.
آخرین بخش این کارگاه آموزشی نیز به پرسش های شرکت کنندگان در چهارمین جشنواره دوربین.نت درباره علت انتخاب عکس های برتر بخش سفر این جشنواره اختصاص یافت.

نگرش ها اجتماعی- سیاسی است
داور چهارمین جشنواره دوربین.نت گفت: عکس های حذف شده، نشانه نگرش اجتماعی- سیاسی مرکز تجسمی سوره است.
به گزارش دبیرخانه چهارمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت «حسن غفاری»، داور بخش سفر چهارمین جشنواره دوربین.نت در حاشیه کارگاه آموزشی مستند اجتماعی عکس های حذف شده را نشانگر نگرش اجتماعی-سیاسی مسئولان دانست و گفت:«اگر بینش مسئولان مرکز تجسمی سوره، فرهنگی-اجتماعی و زیست محیطی بود، این اتفاق رخ نمی داد.»
وی از حذف عکس ها از روی دیوارهای نگارخانه ها به عنوان عوامل واپس زدگی و انکار عکاسان نام برد و گفت:«عکاس وقتی موفق است که مخاطب داشته باشد. وقتی عکاسان ما مخاطبان خود را به خاطر نشان ندادن واقعیت از دست بدهند، در آن سوی مرزها به جست و جوی مخاطب می روند و این اتفاق، اتفاق خوبی نیست.»

عکس های حذف شده جشنواره در فرهنگسرای رسانه:
۲۲ عکس حذف شده در نمایشگاه جشنواره دوربین دات نت از امروز در فرهنگسرای رسانه به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش دبیرخانه چهارمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت با رایزنی های صورت گرفته توسط احسان رافتی دبیر جشنواره این تعداد عکس که بدون دلیل و توجیه در روز اول نمایش حذف شده‘ از امروز در فرهنگسرای رسانه محل برگزاری کارگاه های آموزشی به نمایش در می آید. همچنین قرار است به کسانی که بیشترین تعداد عکس حذف شده توسط دکتر گودرزی را داشته باشند هدیه ای اهدا شود.

برنامه روز سوم جشنواره دوربین.نت:
سه شنبه ۱۹ آبان، فرهنگسرای رسانه
ساعت ۱۷: کارگاه آموزشی نرم افزار، نرم افزار آرشیو عکس، پیکاسا، فرشاد پالیده
ساعت ۱۸: مستند عکاسی و امام ساخته علیرضا سالمی، ۷ دقیقه – مستند ماراتن ساخته بهرنگ دزفولی زاده، ۱۱ دقیقه
مستند پلان عشق ساخته بابک برزویه/ ۵ دقیقه
ساعت ۱۸.۳۰: کارگاه آموزشی مرتضی نیکوبذل، خلاقیت بصری در عکاسی خبری
ساعت ۲۰: مستند خروش لاجوردی ساخته محمودشامحمدی
با عکاسان جنگ، محمدرضا شرف الدین/ ۲۳ دقیقه

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست