1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارشی از مراسم پایانی جشنواره‌ی تجسمی فجر احمد ناطقی: اگر به‌دنبال هنر فاخر هستیم بدانیم هنر خریدنی نیست

گزارشی از مراسم پایانی جشنواره‌ی تجسمی فجر احمد ناطقی: اگر به‌دنبال هنر فاخر هستیم بدانیم هنر خریدنی نیست

برگزیدگان دومین جشنواره‌ی بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر شامگاه گذشته – ۱۵ اسفند‌ماه – بعد از یک ماه فعالیت نمایشگاهی در سطح کشور در تالار وحدت معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دراین مراسم که از ساعت ۲۰ در تالار وحدت آغاز شد،سید محمد حسینی؛وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:«هرکجا زیبائی است نشئه‌ای از خدائی است و هنر مظهر زیبائی! هنر صورت پسندیده هر پدیده‌ای‌ست و هنرمند آنکه از عالم محسوسات به ذریعه ذوق و نبوغ، صورت استحسانی هر عنصری را بیرون می‌کشد، و از این روست که بیننده را به وادی حیرت می‌کشاند.»

او در ادامه سخنان خود عنوان کرد:‌«به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

اللهم انی اسئلک من جمالک باجمله و کل جمالک جمیل، اللهم انی اسئلک بجمالک کله اگر! ساکنان حرم سِتر عفاف ملکوت با من راه‌نشین باده مستانه زدند

به پاداش پهلوانیهائیست که از آدم دیدند: آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند

و این آدم که نفخه الهی در او دمیده شده‌است و در بهشت ازلی زندگی کرده و رمیده شدست و همیشه آرزوی همان سرا دارد که:

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش

چون غایت هنر را دیده است و طعم زیبائی را چشیده است،جز با هنر آرام نمی‌گیرد! و دلش جز با هنر انس نمی‌پذیرد!

هنرمند خدمتی که می‌کند آنست که چون به احسن تقویم آراسته‌اش داشته‌اند، عناصر را به کمال تجسیم در رؤیت چشم و ذهن مردمان می‌آورد؛ چه به اوضاع و چه انتزاع !

یار بی‌پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی‌الابصار»

حسینی اضافه کرد: «هنر اصیل به دلیل حضور بلاانقطاعش در زندگی مردم، می‌تواند از مرتبه‌ای ارزشی‌تر برخوردار گردد. قداست خط ، عظمت نگارگری، لطافت نقاشی، ظرافت کاریکاتور، قرابت سفال، ماندگاری حجم و تأثیر عکس، جائی برای انکار ندارد. هر که اینکار ندانست، در انکار بماند !»

او همچنین بیان کرد: «هنر چون تجلی جمال است، هرچه بدان جمال علی الاطلاق نزدیکتر شود، ماندگارتر خواهدشد و هنرمند چون جمیل است، هرچه بدان جمیل علی‌الاطلاق بیشتر تقرب جوید، نامیراتر خواهدشد که فرمود : انا حی لااموت و انت حی لا تموت و راز جاودانگی در پیوند با حق و حقیقت است. هنر چون زلفی با دین و دیانت گره بزند و نگاهی بر حرمت و کرامت انسانی بیفکند، بر صحیفه عشق، جاودانه ثبت خواهد شد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «دلنشین کنم سخنم را با کلامی از مقامی که ولایتش عین عنایت است و شعاعی از آن کوکب هدایت ! فرموده است:«من به هنر عمیقاً به عنوان یک نهاد عام انسانی معتقدم. نهادی که نمی‌توان آن را از ساختار یک جامعه پویا و انقلابی منفک نمود. جامعه‌ای که در حال رشد و تحول بنیادی است، محتاج هنر است. بخصوص اگر در این میان صحبت از جامعه‌ای باشد که دارای پیام ویژه‌ای است. پیامی نو برای تمامی انسانهای عصر معاصر. حالا اگر بخواهیم در باب هنر در چنین جامعه‌ای اظهارنظر کنیم متوجه می‌شویم که هنر در چنین جامعه‌ای فقط امری مستحب نیست، بلکه از جمله ضروریات لاینفک به شمار می‌آید که از آن گریزی نیست؛ نیازی است اساسی که باید برآورده شود.»

او گفت: «این فرموده به تنهایی کافی است تا بیانگر جایگاه والای هنر و رسالت خطیر تمامی دست‌اندرکاران باشد و اما در مورد هنرهای تجسمی، تذکری را لازم می‌دانم و آن اینکه امروز دنیای هنر و هنر در دنیای امروز بیشتر وسیله‌ای برای امیال شوم و مقاصد ضد بشری غرب شده است. با رنسانس و پس از آن به بهانه مبارزه با تحجر قرون وسطی و مقابله با ظلم پدران نامقدس کلیسا و آن تفتیش عقاید جهنمی حاکم بر دستگاه به ظاهر مذهبی و دین‌فروشی‌ها و حواله بهشت دادنهای سرتاپا تحمیق، هنر را تا مرز نماد شهوت و حیوانیت تنزل بخشیدند و به ابتذال کشیدند.»

حسینی تصریح کرد:«رشد علم و صنعت به قدرت ماکیاولی اروپا منتهی شد. قاره آمریکا تحت سیطره اروپا بود. آفریقا بازیچه برده‌داری آنان قرار گرفت. آسیا عرصه ترکتازی آنان بود و غارت همه داشته‌ها، حتی مدنیت آنها ! و هنر وسیله‌ای برای تجمل و تفاخر !»

ویز فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:«کوتاه سخن آنکه خود نیز سردرگم بودند در این مقوله ! مکاتب دائماً در حال تغییر و تبدیل بودند. از گرایش به عینیت دل می‌کند و به ذهنیت مایل می‌گشت و بالعکس با اندکی کم و زیاد ! و همینطور تبدیل و تبدل و تطور! و جهان سوم بازیچه دست آنان ! و اما هنرمند چون به منبع فیض حق و فیاض مطلق اتصال یافت به گمشده‌اش ایصال می‌یابد؛ آنگاه از سرگشتگی و استیصال رهائی می‌یابد.»

او گفت: «علی ایحال، این دومین جشنواره هنرهای تجسمی است که البته مهجور بودن این هنرهای هفتگانه لانه کرده در یک جشنواره، بی‌هیچ توضیحی با عنوان دومین، کاملاً عجین است. تردیدی نیست که این هنرهای اصیل غالباً از شائبه مصرف عموم به دور است. در سینما و تئاتر، چون نماد و نمود اثر عرضه می‌گردد، اقتصاد در آن گردش روشنی دارد اما در هنرهای تجسمی اغلب به دنبال اصل اثر هستند، لذا دستیابی به آن عمومیت نمی‌یابد، مگر در قالب تصویری از آن که قطعاً، اثربخشی اصل را ندارد. تصویر یک سفال یا یک مجسمه کجا و داشتن اصل آن ؟! لازم است در این زمینه اقدامات جدی بعمل آید.»

حسینی اضافه کرد: «روزگاری محصولات این هنر یا در موزه‌ها بود و یا در ویترین گالری‌ها و عتیقه‌فروشی‌های آنچنانی، لیکن امروز با اقبالی که هنرمندان جوان نشان داده‌اند و استقبالی که اقشار مختلف مردم به نمایش گذاشته‌اند، می‌توان گفت پلی بین خواص و عموم مردم برای همه‌گیرشدن آن ایجاد گشته است.بازدید روزانه جمع قابل توجهی از نمایشگاه جشنواره، مبین این تأثیر فراگیر است.شک نیست که اگر تبلیغات مناسبتری صورت گیرد و اساساً در معرفی این هنرها اقدامات مقتضی بعمل آید، شاهد شکوفائی این هفت هنر خواهیم بود.»

او متذکر شد:«لازم می دانم برای قدردانی از تلاش گردانندگان دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بگویم که تقویم جشنواره از دوازدهم بهمن تا دوازدهم اسفند تثبیت شده و جهانی گشته است و جلوه بین‌المللی آن در بعضی بخشها از جمله کاریکاتور برجسته شده است.در چیدمان نمایشگاه، تاریخ خلق آثار و موضوع آن رعایت گشته است و همزمان با رویکرد تمرکززدائی در چهار مرکز استان جشنواره برگزار می‌گردد.شایسته است همکاران معاونت امور هنری به این توصیه‌ها که اشاره می‌کنم اهتمام کامل داشته باشند و کمر همت برای تحقق آن ببندند تا انشاءالله سال آینده سومین دوره آن، باشکوه‌تر برگزار گردد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خطاب به برگزارکنندگان این جشنواره به چند نکته کلیدی در برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره اشاره کرد و افزود:«دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای تجسمی دائر شود. جشنواره بتدریج و همزمان در تمام استانها دایر گردد. نسبت به هنرمندان این رشته توجه ویژه‌ای صورت گیرد و کم‌توجهی‌ها جبران گردد. اقتصاد هنر با ایجاد شورای خرید آثار هنری مورد عنایت جدی قرار گیرد. هیاتی از خبرگان این رشته‌ها برای قیمت‌گذاری انتخاب شوند تا عموم مردم با خاطری جمع به نمایشگاه‌ها روی بیاورند.

و حال به جمع حاضر، هنرمندان ارزشمند و آفرینشگران متخلق خبر می‌دهم که بحمدالله با توجه به فرمایش مطاع رهبر معظم انقلاب که فرمود: اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی است و نیز پیرو وعده رئیس‌جمهوری شجاعمان که رویکرد دولت دهم را فرهنگی اعلام نمودند، اقدامات لازم برای تخصیص اعتبارات مناسب به منظور توسعه فرهنگ و هنر و خرید محصولات فرهنگی و خصوصاً هنری صورت گرفته است که امیدواریم توسط مجلس محترم و نمایندگان فرهنگدوست و هنرپرور به تصویب برسد.به شما مژده می‌دهم که رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور از این پس آماده تعاملات مناسب جهت ایجاد نمایشگاه‌های هنری برای عرضه محصولات و آثار شما هنرمندان گرامی، خواهند بود.هنرهای تجسمی غالباً زبان مشترک تمامی اقوام و ملل است. نقاشی، کاریکاتور، نگارگری، حجم و مجسمه، سفال و سرامیک، عکاسی و حتی خوشنویسی نیازی به ترجمه و دوبله ندارد. زیباشناسی حرف اول هنر دوستی است.در پایان از شما هنرمندان، انتظار مساعدت و همکاری دارم.»

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم، سید عباس میرهاشمی؛ دبیر کل دومین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر گفت: استقبال هنرمندان ما را بر عزمی که جزم کرده بودیم استوار کرد، زیرا امروز همگان به اهمیت این رقابت پی برده‌اند.

او ادامه داد: جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر زمانی به بالاترین امتیاز می‌رسد که به سرپناهی برای همه هنرمندان بدل گردد و در آن صورت ما باید جشنی مدام برپا کنیم. امروز آینده‌ای درخشان چشم‌ انتظار ماست که به‌زودی فرا خواهد رسید و همدلی شور‌انگیز جوانان آینده آن را به بهترین شکل رقم خواهد زد.

محمود شالویی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: امسال دومین دوره‌ی این جشنواره برپا شد، اما خوشحالیم که همه‌ی فعالیت‌های حوزه‌ی هنرهای تجسمی در این جشنواره خلاصه نشده است، بلکه از زمانی که کارنامه‌ی اولین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر در سال گذشته بسته شد تا به امروز که شاهد اختتامیه‌ی آن هستیم چهار دوسالانه‌ی مهم و دهها فعالیت تاثیر‌گذار در حوزه‌ی تجسمی به وقوع پیوست.

به گفته‌ی او؛ در این ۶ ماهه‌ی دوم سال که مقارن با فعالیت‌های دولت دهم بود، عرصه‌ی تجسمی نیز شتاب بیشتری یافت و نگارخانه‌هایی در هلند، نمایشگاه‌هایی در ایتالیا، فرانسه و اکسپوهایی در لبنان و قطر برپا شدند. در کنار آن فعالیت‌های جنبی دیگری نیز محقق شد، به‌طوری که می‌توان با افتخار اعتراف کرد که این جشنواره هیچ لطمه‌ای به فعالیت‌های تجسمی وارد نکرده است بلکه به آن شتاب بیشتری بخشیده است.

شالویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر رشد جشنواره و استقبال هنرمندان جوان از آن عنوان کرد: در حالی که بیش از چهار- پنج ماه از انتشار فراخوان نگذشته بود، بیش از ۱۰هزار اثر از ۳ هزار هنرمند به دست ما رسید که تنها در تهران خلاصه نشد، بلکه با همکاری ادارات کل ارشاد چهار استان خوزستان، گلستان،یزد، سمنان در این شهر‌ها نیز پراکنده شد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی هم‌چنین از برپایی گزیده‌ای از آثار این جشنواره در شهرهای ونیز و روتردام هلند نیز خبر داد و افزود: امسال علاوه بر اضافه‌شدن رشته‌های نمایشگاهی، شاهد حضور چهره‌های جوان و پیشکسوت در جشنواره بودیم و امیدواریم با حمایت وزارت ارشاد و معاونت هنری، دبیرخانه دائمی این جشنواره نیز هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

درادامه‌ی این مراسم با حضور ایمانی‌خوشخو، حسینی، جوانفکر، امیر‌احمدی، شالویی و میرهاشمی نشان عالی هنرهای تجسمی به ۷ هنرمند برجسته اهدا شد.

براین اساس نشان عالی هنرهای تجسمی در حوزه‌ی خوشنویسی به زنده یاد «آیت‌الله نجومی» در رشته مجسمه‌سازی، به زنده‌یاد «علی‌اکبر صنعتی» ،در رشته نقاشی به «محمود جوادی‌پور» در رشته‌ی نگارگری به «عباس جمال‌پور»، در رشته‌ی کاریکاتور به «محمدحسین نیرومند» ،در رشته سفالگری به «محمدمهدی قان‌بیگی» و در رشته عکاسی به «احمد ناطقی» اهدا شد.

ناطقی بعد از دریافت نشان عالی هنرهای تجسمی خطاب به حاضران گفت: روی سخنم با متولیان هنر و هنرمندان است. معتقدم اگر به دنبال هنر فاخر هستیم باید توجه داشته باشیم که این هنر خریدنی نیست و متولیان نباید به دنبال این باشند که هنرمند را بخرند. زیرا هنرمند وقتی هنرش را بفروشد دیگر هنرمند نیست. در واقع ما باید برای مردمان کار کنیم.

سپس جوایز رشته‌ی «نقاشی» اهدا شد.

در این بخش ،هیات داوران با تشویق المیرا روزبه، ژاله صنعتگر، نسرین نعیمی‌ثانی ثابت، زهرا ملااحمدی شورکی، عفت پورحسنی، محمدحسن گلبن حقیقی، علیرضا شکر‌نژاد، سیدمهدی ریحانی‌کاظمی، ارسلان آقاخانی و حسین فلاح‌عدل، لوح تقدیر و ۵ سکه بهار آزادی را به «علی افتخاری‌نسب» و «راحله طالبی‌قانع» اهدا کرد.

دراین بخش جایزه‌ی نفر سوم شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۳۰ میلیون ریال به «سید‌علی سید‌علیخانی»، جایزه‌ی نفر دوم شامل لوح افتخار تندیس طوبی زرین و ۴۰ میلیون ریال به «فاطمه داوودی‌بنی »اهدا شد.هیات داوران در این بخش برگزیده‌ی اول نداشت.

در رشته «مجسمه‌سازی» نیز هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی محمدیار‌محمدی،سید‌رکن‌الدین شهابی و سید آذین ساداتی تقدیر کرد و جایزه‌ی نفر سوم را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۳۰ میلیون ریال به «امینه کاظم‌زاده»، جایزه‌ی دوم را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی و ۴۰ میلیون ریال به «کیوان خلیلی‌فرد» و جایزه‌ی نفر اول را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۵۰ میلیون ریال به «معصومه روستا» اهدا کرد.

در رشته «سفال و سرامیک» نیز هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و دو سکه ‌بهار آزادی از سید ایمان موسوی بروجنی، علی‌ علی‌شاه، وحید حسن‌پور‌چکان و ملیحه سلطانی‌مهنج، تقدیر کرد و جایزه‌ی سوم را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۳۰ میلیون ریال به «بهاره رزاق‌پور»، جایزه‌ی دوم را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۴۰ میلیون ریال به «رضا نوری» و جایزه‌ی اول را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۵۰ میلیون ریال به «سید کیوان فحری» اهدا نمود.

در رشته نگارگری نیز هیات داوران در گرایش «نقاشی ایرانی» با تشویق پریسا رحمانی، فاطمه عباسی، مریم شاکری چالشتری، محمود صفری، شاهین فلاحت‌پور و محمد شریفی با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از امیرحسین آقامیری، حمدالله کتال و هاله رحمتی تقدیر کرد. هیات داوران در این رشته هیچ برگزیده‌ای نداشت.

در بخش «تشعیر» نیز با تشویق لیلا قاسمی و مریم اقتصاد هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی از زهره صابوناتی، آزاده رحمانی‌خراسانی و مریم جمشیدی و با اهدای لوح سه سکه بهار آزادی و لوح تقدیر از فرشاد رحمانی و محمدرضا آقامیری تقدیر کرد.

دراین بخش هیات داوران لوح افتخار لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۵۰ میلیون ریال را به «احسان قائمی» اهدا نمود.

در گرایش «گل و مرغ» نیز هیات داوران با تشویق زینب سامعی، مهناز خرمی، علیرضا قزی، حمدالله کتال، بهمن شریفی و محمدرضا آقامیری با اهدای لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی از الهه زارع و مریم لامعی‌هروانی و با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از «علیرضا آقامیری» تقدیر کرد. دراین بخش نیز هیات داوران لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۵۰ میلیون ریال به «امیر طهماسبی» اهدا نمود.

در گرایش «تذهیب» نیز هیات داوران با تشویق نسیم سوفسطایی، سپیده زندی، سامره مفتون، آمنه فرشچیان، مهرداد راستین، هادی آقامیری و محمد نائیج با اهدای دو سکه بهار آزادی و لوح تقدیر از نسرین آقامیری و بهرام مهربان و با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از محمد مرادی تقدیر نمود.

دراین بخش نیز هیات داوران لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۵۰ میلیون ریال را به «لیلا عباسی» اهدا کرد.

در رشته‌ی «خوشنویسی» نیز هیات داوران هیچ یک از آثار پذیرفته شده در گرایش‌های خوشنویسی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب نکرد و تنها در بخش «خط نسخ» با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از محسن عبادی و با اهدای لوح تقدیر و ۶ سکه بهار آزادی از ابوالفضل خزاعی و محمدعلی قربانی تقدیر کرد.

در رشته «نستعلیق» نیز با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از حمید جعفری و با اهدای لوح تقدیر و ۵ سکه بهار آزادی از غفار قنبر‌پور، سید حیدر موسوی، احمد احمدی‌حیدری، کیوان یداللهی، مسعود صالحی تقدیر نمود.

در رشته‌ی «خط شکسته نستعلیق» نیز با اهدای لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی از مصطفی رضایی و سعیده محمد خانلو با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی از پوریا پورمشکین و میثم سلطانی و با اهدای لوح تقدیر و ۵ سکه بهار آزادی از علی‌اکبر رضوانی و با اهدای لوح تقدیر و ۶ سکه بهار آزادی از سید علی فخاری تقدیر نمود.

در رشته‌ی «نقاشی‌خط» نیز هیات داوران با اهدای لوح تقدیر با سه سکه بهار آزادی از سیدمهرداد شریفی با اهدای لوح تقدیر و ۴ سکه بهار آزادی از عذرا عقیقی‌بخشایش و با اهدای لوح تقدیر و ۵ سکه بهار آزادی از محسن توسلی تقدیر کرد.

در رشته‌ی «خط ثلث» نیز هیات داوران لوح تقدیر و دو سکه را به محمد تقی شیخ احمدلو لوح تقدیر و چهار سکه بهار آزادی را به مسعود فاضلی‌مقدم و لوح تقدیر و ۶ سکه بهار آزادی را به حسین نجفی اهدا کرد.

در رشته‌ی «عکاسی» نیز هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی به حاجی‌حسین بهرامی جایزه‌ی سوم را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۳۰ میلیون ریال به «جواد عسگر‌اوغلی»، جایزه‌ی دوم را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۴۰ میلیون ریال به «مظفر طاهری» و جایزه‌ی اول را شامل لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و ۵۰ میلیون ریال به «سید‌اسماعیل موسوی بهرام‌آبادی» اهدا نمود.

هم‌چنین در این مراسم از چهار مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان‌های یزد،سمنان،گلستان و خوزستان تقدیر به عمل‌ آمد.

دومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از تاریخ ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند برگزار شد.

به گزارش ایسنا،اجرای برنامه با اشکالاتی از سوی مجری برنامه همراه بود و جایزه‌ی بدون توجه به کاتالوگ عناوین‌شان نامشخص اهدا می‌شد.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست