1. خانه
  2. اخبار
  3. حسینی در مراسم افتتاح نمایشگاه کارتون و عکس «تروریسم جهانی»: با ابزار هنر اگر افکار عمومی دنیا را تغییر دهیم کار بزرگی کرده‌ایم

حسینی در مراسم افتتاح نمایشگاه کارتون و عکس «تروریسم جهانی»: با ابزار هنر اگر افکار عمومی دنیا را تغییر دهیم کار بزرگی کرده‌ایم

حسینی در مراسم افتتاح نمایشگاه کارتون و عکس «تروریسم جهانی»:
با ابزار هنر اگر افکار عمومی دنیا را تغییر دهیم کار بزرگی کرده‌ایم

سرویس: فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی
۱۳۹۰/۰۶/۰۶
۰۸-۲۸-۲۰۱۱
۱۰:۵۴:۲۷
۹۰۰۶-۰۳۷۲۳: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی

نمایشگاه کارتون و عکس «تروریسم جهانی» شامگاه گذشته ـ ۵ شهریورماه ـ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه هنرمندان ایران آغاز به‌ کار کرد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در برنامه‌ای که در مجموعه تالارهای خانه هنرمندان ایران برپا شد، سید محمد حسینی بعد از بازدید از بخش عکس و کاریکاتور نمایشگاه تروریسم جهانی در جمع حاضران،گفت: این روزها در تمام دنیا غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها خود را سردرم‌دار مبارزه با تروریسم می‌دانند و حتی مردم فلسطین را که از خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند به عنوان تروریسم می‌شناسند، در حالی که امروز لازم است جنایت‌های آنها گفته شود و بی شک تاثیر هنر در این مسیر ماندگارتر از هر چیزی است.

او با تاکید بر آنکه زبان هنر جهانی است و همگان آنرا در درک می‌کنند،بیان کرد: اقداماتی همچون برپایی نمایشگاه‌های هنری موثر خواهد بود و تعداد آثار ارسالی در بخش عکس و کاریکاتور نشان دهنده این تاثیر است. چه بسا که ما در بخش کاریکاتور بیش از هزاران اثر از هنرمندان ایرانی و بین المللی دریافت کردیم و این اتفاق بیانگر جایگاه ویژه این هنر در ایران است و از اعتبار خاص آن حکایت می‌کند که در چه سطح از رشد و پویایی قرار دارد.

حسینی اضافه کرد: امروز از نشریات و مطبوعات هم انتظار داریم که بیشتر از قبل از این دستاوردها استفاده کنند، زیرا بعد اجتماعی و فرهنگی این آثار در این عرصه می‌تواند کمک رسان باشد.

او بار دیگر با پرداختن به مقوله تروریسم عنوان کرد: در تمام این سال‌ها در بحث تروریسم، قربانی ترور بوده‌ایم و اولین شهدای اسلام و شخصیت‌های اندیشمند و متفکر را در این راه از دست دادیم. زیرا آنجا که پای منطق لنگ می‌ماند دست به خشونت کشیده شده و گلوله‌ها شلیک می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مرور حوادث هفتم تیر و هشتم شهریور و مواردی از این دست یادآور شد: از این دست اتفاقات ناجوانمردانه در تاریخ ایران زیاد افتاده است در حالی که باز ما را متهم می‌کنند و کسی به آنها که خود به کارشان اعتراف کرده‌اند معترض نمی‌شود و این حجم کشتار وسیع آدم‌ها همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: آنها دیپلمات‌های ما را در افغانستان و لبنان مورد حمله قرار دادند و هواپیمای مسافربری‌مان را در آسمان زدند. حوادثی همچون تاسوکی و مواردی از این دست در شیراز و اهواز و … بسیار اتفاق افتاده است. حتی آنها از مردمان در حال عبادت و راز و نیاز و آنهایی که در روز عاشورا عزاداری می‌کردند هم نگذشتند. تمام این موارد نشان از مظلومیت ملت ما دارد هرچند که آنها تنها به ایران اکتفا نکرده‌اند.

حسینی متذکر شد: آنهایی که اینگونه رفتار می‌کنند خود را مبرا از هر اشتباهی می‌دانند و مابقی را مجرم تلقی می‌کنند و به خود اجازه می‌دهند هر رفتاری نشان دهند لذا هنرمندان ما وظیفه دارند گوشه‌هایی از این رویدادها را به نمایش بگذارند.

او خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی این روزها رسما دنبال دانشمندان ما رفته است زیرا ایران به دانش هسته‌ای دست یافته و از سوی دیگر بنگاه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را راه انداخته‌اند که هر کس خلق و خوی ایرانیان را ندیده باشد به گونه‌ دیگری با آنها برخورد می‌کند. پس هنرمندان می‌توانند با آثار خود با این پدیده غیر انسانی مقابله کنند و اگر ما بتوانیم با ابزار هنر افکار عمومی دنیا را تغییر دهیم کار بزرگی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مجید سرسنگی ـ مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ـ نیز در بخش دیگری از این مراسم با قدردانی از برپا کنندگان این نمایشگاه گفت: امروز شما بازدید کننده کار ارزشمندی هستید که معاونت امور هنری در مبارزه با پدیده شوم تروریسم برپا کرده و خانه هنرمندان ایران افتخار میزبانی از آثار این نمایشگاه را دارد.

او با اشاره به مجموعه عکس‌ها و کاریکاتورهایی که در تالارهای این مجموعه به نمایش درآمده، گفت: در لابه لای ظرافت‌های زیبایی شناختی این آثار می‌توان پیامی انسانی را که امروز یکی از دغدغه‌های جدی بشری است مشاهده کرد.

سرسنگی خاطر نشان کرد: هنرمندان و هنر از دیرباز با تعهد و اخلاق زیسته‌اند و آثاری در این عرصه پابرجا مانده که نمونه‌هایی از اخلاق را در خود جای داده است. در واقع کسانی می‌توانند در آینده آثار خود را در عرصه بین‌المللی جای دهند که اخلاق گرایی را مدنظر قرار داده‌اند.

او با اشاره به دوران معاصر که همراه با مسائل پیچیده بین‌المللی است،عنوان کرد: امروز آنهایی که علیه دیکتاتورها به پا خاسته‌اند و برای مفاهیم انسانی و اسلامی قیام کرده‌اند نشان از هوشیاری هنرمندان می‌دهد که باید بیشتر از قبل باشد و ما امید داریم در این مقطع حساس که هنرمندان در کنار مردم مظلوم قرار گرفته‌اند، فصلی نوین را شروع کنیم و با این حرکات ،همراهی و همسویی انجام دهیم تا وظیفه خطیر خود را در این عرصه به ظهور بنشانیم.

 

حمید شاه‌آبادی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز در ادامه این مراسم عنوان کرد: روزگار غریبی است و متهم‌ترین آدم‌ها مدعی‌ترین آنها هستند. آنها که دستشان به خون زنان و مردان این سرزمین آلوده شده است امروز مدعی‌ترین آدم‌ها در عرصه‌ی صلح و دفاع از تروریسم هستند.

او اضافه کرد: تروریسمی که در این چند دهه با آن مواجه هستیم خیلی ویژه است و اگر بر سیر تطور آن دقت کنیم شاهد آدم‌هایی بوده‌ایم که با پایان یافتن منطق خود دست به ترور زده‌اند، پس پدیده تروریسم چیز جدیدی نیست اما شکل دولتی و سازمان یافته آن با پشتیبانی جهانی عرصه را برای همه انسان‌های آزاده و اندیشمند تنگ کرده است.

او خاطر نشان کرد: امروز دولت جعلی و سازمان یافته‌ای از تروریسم این گونه حمایت می‌کند که حاضرند هواپیمای مسافربری را با صدها مسافر در آسمان بزنند و چهره جهانی به خود بگیرند. عرصه تروریسم امروز به چنین حمایتی نرسید مگر آن که مورد توجه رسانه‌ای قرار گرفت.

شاه آبادی متذکر شد: امروزه هجمه‌های جهانی به دنبال تفکر اندیشه یک نسل و ملت هستند و عملا حرکت تروریسم فیزیکی را در عرصه رسانه‌ای با سیطره وسیعی سامان می‌دهند و عرصه اطلاع رسانی را به دست گرفته‌اند. حال وظیفه هنرمند و یا جامعه مظلوم و درد کشیده چیست؟

او گفت: وقتی این امپریالیسم خبری تمام رسانه‌ها را در اختیار می‌گیرد صدای شما به جایی نخواهد رسید، پس در چنین برهه‌ای هنرمند باید نقش آفرین باشد زیرا شاید دو ساعت سخنرانی برای یک جمع بتواند مظلومیت یک ملت را نشان دهد اما قطعا هنر می‌تواند در این عرصه یک فرصت استثنایی را شکار نماید.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به هنرمندان گفت: امروز شما باید با زبان هنر در یک لحظه و یک دقیقه این مظلومیت را طی یک حرکت هنری نشان دهید. در این مقطع شما نقش آفرین هستید و باید از تمام هنرمندانی که جایگاه پست و خبیث تروریسم را در آثار خود با زیبایی و دقت بیان کردند قدردانی کرد زیرا شما این فاصله طولانی را با یک منظر کوتاه مورد قضاوت قرار داده‌اید و پیام ملت ایران را در انزجار از این پدیده شوم به نمایش گذاشته‌اید.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم علی اکبر صارمی دبیر بخش عکس، گزارش خود را از جشنواره ارائه کرد و افزود: همزمان با برپایی اجلاس جهانی ضد تروریسم در ایران مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و خانه کاریکاتور اقدام به برپایی مسابقه بین الملل کاریکاتور ضد تروریسم کردند. بدین منظور از ۱۲ دی‌ماه سال ۸۹ و از طریق سایت‌های تخصصی داخلی و خارجی ۴۸۵ هنرمند از ۶۴ کشور دنیا با هزار و ۵۳۳ اثر به این جشنواره راه یافتند که پس از انتخاب اولیه ۴۱۷ اثر بر روی سایت ایران کارتون در معرض دید قرار گرفت و سپس توسط اعضای هیات داوران متشکل از آجیم سولاج از ایتالیا، پاول کوژینسکی از لهستان و حمید بهرامی،‌محمدرضا دوست محمدی و محمد امین آقایی از ایران نهایتا سه اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

او همچنین با مرور مجموعه آثار بخش عکس عنوان کرد: ۴۰ عکاس بیش از ۴۰۰ عکس برای ما فرستادند اما از آنجا که عده‌ی معدودی از عکاسان ایران به دلیل مسائل امنیتی می‌توانند در چنین مناطقی حاضر شوند لذا هیات انتخاب شامل محمد ستاری، امیر علی جوادیان و محمدمهدی رحیمیان ۴۶ عکس را برای نمایش در گالری‌های ۱ و ۲ خانه هنرمندان انتخاب کردند.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم با حضور جمعی از مسئولان جوایز دو بخش عکس و کاریکاتور اهدا شد.

هیئت داوران در بخش عکس لوح سپاس و جایزه نقدی خود شامل ۱۵ میلیون ریال را برای برگزیده اول به یلدا معیری برای مجموعه عکس «جنگ ۳۳ روزه لبنان» اهدا کرد.

همچنین لوح سپاس و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مهدی قاسمی به عنوان برگزیده دومین برای مجموعه عکس «ظهر عاشورا در کربلا» اهدا شد.

هیات داوران سومین جایزه خود را شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون ریال برای تک عکس «ترور دانشمند هسته‌ای» به مرتضی یار احمدی اهدا کرد.

در بخش کاریکاتور نیز هیات داوران حمیدرضا مسیبی از ایران را به عنوان برگزیده نخست، ملو از برزیل را به عنوان نفر دوم و روس تامسون از کشور انگلستان را به عنوان نفر سوم معرفی کرد.

در این بخش هیئت داوران از دارکو درلجویچ از مونته نگرو، فائز علیدوستی از ایران،‌فردی ویلامیل از کوبا، هیکابی دمیرچی از ترکیه، میخائیل کونتوریس از یونان، میخائیل زلاتکوفسکی از روسیه،‌محی الدین کوروغلو از ترکیه، اولکسی کوستوفسکی از اوکراین، پاول کنستانتین از رومانی، تومی تومدون از اندونزی تقدیر کرد.

انتهای پیام

کد خبر: ۹۰۰۶-۰۳۷۲۳

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست