1. خانه
  2. اخبار
  3. در نشست خبری نخستین جایزه جهانی بیداری عنوان شد حضور یازده هنرمند صاحب‌نام دنیا در نخستین جایزه جهانی بیداری

در نشست خبری نخستین جایزه جهانی بیداری عنوان شد حضور یازده هنرمند صاحب‌نام دنیا در نخستین جایزه جهانی بیداری

خبرگزاری فارس: نخستین جایزه جهانی بیداری، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سه رشته عکس، پوستر و کاریکاتور برگزار می‌شود و یازده هنرمند صاحب‌نام دنیا به عنوان داور و میهمان این جایزه جهانی، وارد ایران می‌شوند.

خبرگزاری فارس: حضور یازده هنرمند صاحب‌نام دنیا در نخستین جایزه جهانی بیداری

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس،‌ نشست خبری نخستین جایزه جهانی بیداری که در سه رشته عکس، پوستر و کاریکاتور برگزار خواهد شد،‌ صبح امروز با حضور علی عسگری رئیس جایزه جهانی بیداری و «امیر عبدالحسین» دبیر این جایزه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

علی عسگری رئیس این جایزه جهانی در ابتدا درباره لزوم برگزاری این جایزه جهانی با عنوان «بیداری» گفت: در شرایط امروز احساس می‌شود که بیداری اسلامی یک امر واقعی و حقیقی است که فراتر از شعارها و تبلیغاتی است که انجام می‌شود، بیداری در بسیاری از ملت‌های جهان در حال تحقق است و تنها اختصاص به منطقه خاورمیانه ندارد که نمونه آن را در جنبش وال‌استریت آمریکا شاهدیم. اما این موضوع در کشورهای اسلامی شکل ویژه‌تری دارد چرا که به سمت دین اسلام گرایش دارد و در کنار مطالبات دیگری در زمینه اجتماعی،‌اقتصادی و …حرکت اصلی به سمت دین است و ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی احساس کردیم که می‌توان این حرکت مردمی را به شکل فرهنگی و مردمی پشتیبانی کرد و بنابراین تصمیم گرفتیم جایزه‌ای جهانی را طراحی کنیم به نام «بیداری» که در سطح بین‌المللی برگزار شود و امروز تا حد زیادی به این هدف رسیده‌ایم.

عسگری تأکید کرد: شکل برگزاری این جایزه جهانی همچون جشنواره‌های فجر خواهد بود که سالانه در موعد مقرر برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری این جایزه را از سه رشته عکس، پوستر و کاریکاتور شروع کردیم و به مرور در سال‌های آینده به تعداد این رشته‌های تجسمی اضافه خواهیم کرد و به دیگر هنرها از جمله تئاتر، سینما،‌موسیقی و ادبیات هم در دوره‌های بعدی توسعه خواهد یافت.

وی درباره انتخاب عنوان کلی «بیداری» برای این جایزه توضیح داد: ابتدا قرار بود عنوان این جایزه جهانی «بیداری اسلامی» باشد اما برای فراگیرتر بودن آن و با توجه به فضایی که در کشورهای غیر اسلامی و غربی به وجود آمده بود ترجیح دادیم فضای ضد استکباری و ضد استعماری را هم پوشش دهیم و بنابراین عنوان کلی «بیداری» را انتخاب کردیم.

امیر عبدالحسینی دبیر این جایزه جهانی نیز درباره آمار شرکت‌کنندگان وچگونگی برگزاری این جایزه جهانی گفت: از ۵۵ کشور جهان آثاری به جشنواره رسیده است که در رشته کاریکاتور ۱۴۳۸ اثر ،‌در رشته پوستر ۹۸۱ اثر و در رشته عکس ۵۸۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که در مجموع از میان 3006 اثر رسیده ۱۱۰۰ اثر از هنرمندان خارجی است.

وی زمان برگزاری این جایزه جهانی را ۲۴ اردیبهشت‌ماه تا ۲۲ خردادماه سال جاری در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) اعلام کرد و گفت: هیئت داوران این جایزه جهانی متشکل از داوران ایرانی و خارجی است که داوران خارجی برای انتخاب نهایی آثار، روز ۱۶ خردادماه وارد تهران می‌شوند و ۱۷ خردادماه به داوری نهایی آثار می‌پردازند.

عبدالحسینی درباره داوری اولیه آثار این دوره هم گفت: انتخاب اولیه آثار را داوران ایرانی انجام می‌دهند و داوری نهایی با حضور داوران ایرانی و خارجی خواهد بود.

وی ترکیب هیئت داوران ایرانی و خارجی هر سه رشته را برشمرد و گفت:  هیئت انتخاب آثار و داوران رشته پوستر متشکل از ابراهیم حقیقی، مصطفی اسداللهی و مصطفی گودرزی از ایران و یوجی ساتو از ژاپن و الکساندر فالدین از روسیه هستند،‌ در رشته عکس سیدعباس میرهاشمی،‌فرزاد هاشمی و ابراهیم حاتمی کیا به همراه میشل ستبون از فرانسه و شهیدالعالم از بنگلادش کار داوری آثار این بخش را بر عهده دارند و در رشته کاریکاتور نیز کامبیز درم‌بخش، بهرام عظیمی،‌مسعود ضیایی زردخشویی از ایران به همراه مارسیو لیته از برزیل و جیوکس از ایتالیا آثار این بخش را داوری می‌کنند.

عبدالحسین درباره میهمانان خارجی این جایزه جهانی هم توضیح داد: پکا لوری از فنلاند در بخش جنبی رشته پوستر نمایشگاهی از آثارش را به همراه کارگاه آموزشی خواهد داشت،‌ چاز ماویان دیویس از زیمباوه نیز در بخش جنبی رشته پوستر به نمایش آثارش می‌پردازد. الکساندرا فالدینا و اسوتلانا فالدینا به همراه اعضای استودیو فالین از کشور روسیه نیز در رشته پوستر کارگاه آموزشی خواهند داشت. در رشته کاریکاتور هیکابی دمیرچی از ترکیه نمایش آثار  دارد و کارگاه عملی برگزار می‌کند و ماریا دوسوکرو رودریگز از برزیل هم در رشته کاریکاتور به ارائه سخنرانی و میزگرد خواهد پرداخت.

دبیر نخستین جایزه جهانی بیداری درباره جوایز هم گفت:‌ جایزه بزرگ در هر رشته شامل تندیس،‌دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ هزار یورو خواهد بود،‌همچنین در هر رشته ۵ جایزه شامل لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰۰ یورو نیز در نظر گرفته شده است که این جوایز روز اختتامیه ۲۲ خردادماه به برگزیدگان اهدا می‌شود.

عبدالحسینی گفت: پوستر اصلی این جایزه را قباد شیوا طراحی کرده‌اند و پوستر دیگری را نیز یک طراح گرافیک جوان طراحی خواهد کرد.

عبدالحسینی در پاسخ به سؤال فارس درباره تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در  دو رشته پوستر و عکس در مقایسه با شرکت‌کنندگان خارجی رشته کاریکاتور توضیح داد: در رشته پوستر هنرمندانی از ۱۹ کشور  و در رشته عکس نیز عکاسانی از ۱۲ کشور جهان در این جایزه جهانی شرکت کرده‌اند.

در رشته کاریکاتور نیز هنرمندانی از ۵۵ کشور دنیا شرکت کرده‌اند.

وی درباره برگزاری این جایزه جهانی به صورت منظم در یک تاریخ مشخص به صورت سالانه گفت: طبق برنامه شورای سیاست‌گذاری قرار شده است که این جایزه جهانی هر ساله در تاریخ مشخصی برگزار شود که به مرور رشته‌های هنری دیگری نیز به آن اضافه می‌شود اما باید دید که متولی اصلی برگزاری این جایزه که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است چه برنامه‌ای را برای آینده دارد ولی آن چه در شورای سیاست‌گذاری دوره اول پیش بینی شده است، برگزاری دوره اول این جایزه جهانی و تدوین آیین‌نامه ادواری آن بوده است که انجام شده است.

عسگری هم در این باره گفت: تغییر زمان برگزاری تنها ممکن است در تداخل با مناسبت‌های مذهبی کشور خودمان باشد که سعی کردیم زمان برگزاری به گونه‌ای باشد که تا ۱۰ سال آینده با هیچ مناسبت مذهبی برخورد و تداخل نداشته باشد.

عسگری در پاسخ به این سؤال که اگر موضوع بیداری در دنیا متوقف شد و ادامه نیافت، تکلیف برگزاری جشنواره‌ای موضوعی با عنوان بیداری چه خواهد شد گفت: ما این تحلیل را نداریم چرا که این اتفاق بسیار بزرگی است که شواهد نشان می‌دهد این اتفاق بیداری در تمام دنیا درحال گسترش است همان طور که در پایان دوران استعمار و فروپاشی شوروری،‌ آثار این اتفاقات را تا سال‌ها بعد شاهد بودیم، بنابراین ممکن است در زیر مجموعه‌های این جایزه جهانی تغییراتی را نسبت به تحولات روز داشته باشیم اما موضوع کلی آن که بیداری است تغییری نخواهد کرد.

عبدالحسینی دبیر جایزه جهانی بیداری، درباره محل نمایش آثار این جایزه جهانی و مناسب بودن این فضا برای نمایش این تعداد آثار گفت: فضای موزه امام علی‌(ع) برای نمایش آثار بخش مسابقه که حدود ۳۰۰ اثر است، کافی است اما برای آثار بخش جنبی (حدود ۱۵۰ اثر) و همچنین برگزاری ورک‌شاپ با کمبود فضا رو به رو خواهیم شد ولی اگر چه گزینه‌های دیگری هم برای تقسیم این آثار و برنامه‌ها وجود داشت اما ترجیح دادیم که همه این آثار در یک فضای واحد به نمایش گذاشته شود.

وی درباره بخش همایش هم گفت: بخش همایش و کارگاه‌های عملی و آموزشی نیز روزهای ۲۱ و ۲۲ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا خواهد شد.

عبدالحسینی درباره کتاب این جایزه جهانی هم توضیح داد: ماکت این کتاب را در مراسم افتتاحیه آن رونمایی می‌کنیم و در مراسم اختتامیه نیز کتاب را آماده توزیع خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست